K mání je u nás neznámé auto pro ruské papaláše 90. let. Má bizarní jméno i cenu

Za ruské auto z konce 90. let byste za normální okolností dali nanejvýš pár desítek tisíc, tento stroj ale stojí jako nové BMW M4 v plné výbavě. Proč?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je u nás neznámé auto pro ruské papaláše 90. let. Má bizarní jméno i cenu

2.6.2018 | Petr Miler

K mání je u nás neznámé auto pro ruské papaláše 90. let. Má bizarní jméno i cenu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Za ruské auto z konce 90. let byste za normální okolností dali nanejvýš pár desítek tisíc, tento stroj ale stojí jako nové BMW M4 v plné výbavě. Proč?

„Ha! Ivan!” se skoro chce zvolat při pohledu na tento vůz. Jmenuje se totiž Ivan Kalita a jeho označení zvolené po jedné z velkých osobností ruských dějin je jen začátek smršti bizarností, které jsou spojené s jeho existencí i aktuální nabídkou k prodeji.

Výrobu Ivana měla na starosti dnes už zaniklá automobilka Moskvič, která jej nabídla v rámci řady 2142. Ovšem, ne každému. Protože Ivan I. Kalita byl moskevský kníže, měl tento vůz sloužit moskevským „papalášům”. Kolik štěstí s tímto posláním nadělal, nevíme, do výroby se ale dostal v roce 1998, tedy na vrcholu éry, kdy Rusku vládl ještě Boris Jelcin.

Tento konkrétní exemplář vznikl v roce 1999 a už na pohled září vskutku svérázným mixem očividné zastaralosti se snahou být něčím mimořádným. Pod kapotou je na ruské poměry slušný motor, 145koňový benzinový dvoulitr a manuální převodovkou, skutečně výjimečným jej ale činí vnější i vnitřní provedení. Majáky, vlaječky, pokus rozmazlovat posádku hlavně vzadu, to všechno dává jasně najevo, že průměrný Rus měl nakupovat jinde.

Nakonec ale u Moskviče ve velkém nenakupovala ani moskevská radnice, neboť nechvalně známému starostovi Juriji Lužkovovi se příliš nezamlouvala cena v přepočtu asi 600 tisíc Kč za kus. Moskva tak koupila prý jen velmi malé, přesně neznámé množství aut, které z Moskviče Ivan Kalita udělaly dnes cenný sběratelský artefakt.

Vůz, na který se díváte, je prakticky nový, za dobu své existence měl najet jen 1 000 km, byť si nejsme zcela jisti, zda nebyl renovován. Tak či onak vypadá dokonale, což se nedá říci o jeho ceně. Prodávající z Petrohradu jej nabízí na 8 milionů rublů, tedy v přepočtu asi 2,8 milionu Kč. Nic moc na „starou ruskou plechovku”, byť chápeme důvody, za tuhle cenu můžete mít třeba nové BMW M4 v maximální možné výbavě. Z často omílaného „berte a nebo nechte být” bychom se tedy přiklonili k druhé části věty, ale třeba to uvidíte jinak...


K mání je u nás neznámé auto pro ruské papaláše 90. let. Má bizarní jméno i cenu - 1 - Moskvic Ivan Kalita 1999 prodej 01K mání je u nás neznámé auto pro ruské papaláše 90. let. Má bizarní jméno i cenu - 2 - Moskvic Ivan Kalita 1999 prodej 02K mání je u nás neznámé auto pro ruské papaláše 90. let. Má bizarní jméno i cenu - 3 - Moskvic Ivan Kalita 1999 prodej 03K mání je u nás neznámé auto pro ruské papaláše 90. let. Má bizarní jméno i cenu - 4 - Moskvic Ivan Kalita 1999 prodej 04K mání je u nás neznámé auto pro ruské papaláše 90. let. Má bizarní jméno i cenu - 5 - Moskvic Ivan Kalita 1999 prodej 05K mání je u nás neznámé auto pro ruské papaláše 90. let. Má bizarní jméno i cenu - 6 - Moskvic Ivan Kalita 1999 prodej 06K mání je u nás neznámé auto pro ruské papaláše 90. let. Má bizarní jméno i cenu - 7 - Moskvic Ivan Kalita 1999 prodej 07K mání je u nás neznámé auto pro ruské papaláše 90. let. Má bizarní jméno i cenu - 8 - Moskvic Ivan Kalita 1999 prodej 08
Moskvič Ivan Kalita je u nás prakticky neznámé auto, přesto - a nebo i právě proto - si jej někdo cení tak obrovskou částku

Zdroj: Avito.ru přes Carscoops

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.