K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo

BMW bez zbytečné elektroniky, s plnotučným motorem a správnou koncepcí ve stavu blízkém novému autu? Něco takového už se vidí jen v autobazarech, tím spíš stojí za zvážení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo

20.7.2019 | Mirek Mazal

K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BMW bez zbytečné elektroniky, s plnotučným motorem a správnou koncepcí ve stavu blízkém novému autu? Něco takového už se vidí jen v autobazarech, tím spíš stojí za zvážení.

U BMW se toho za poslední dvě dekády změnilo hodně. Z relativně úzkoprofilové automobilky postavené kolem špičkových produktů divize M se stala masová značka, která slavné modely s trikolórou ve znaku vyrábí spíše proto, aby náročnější klientela ještě měla co koupit. Změny v uvažování mnichovské značky jsou skutečně nesrovnatelné s jakoukoli větší automobilkou - zatímco na přelomu milénia jste od lidí z divize M mohli slyšet slova jako: „Turbo? Nikdy. Automat? Nikdy. Pohon 4x4? Nikdy,” dnes už v nabídce úplně té samé divize úplně té samé firmy nenajdete motor bez turba a za zadní pohon a ruční řazení už ze všech modelů kope jen M2 s drobnou podporou dožívající M4.

Pokud vás to trápí, pojďte se s námi vrátit do časů, kdy „automat” bylo v Mnichově sprosté slovo a do ostrých modelů nepřipadal v úvahu ani jako alternativa. V prodeji se totiž objevil výjimečný kus třetí generace BMW M5 s interním označením E39, který je dodnes považován za jednu z nejlepších M5 vůbec, pokud ji někdo nepovažuje za absolutní jedničku.

Sportovní oddělení M tehdy implementovalo nad přední kola poprvé osmiválcovou jednotku série S62 V8 s objemem 4,9 litru. Výkon dosahoval 294 kW (400 koní) při 6 600 ot./min a točivý moment 500 Nm přicházel vytočením zvučného motoru do rozpětí 3 800 až 5 000 ot./min. M5 E39 nabízela výlučně šest ručně řazených rychlostí propojených se zadními koly svázanými samosvorným diferenciálem. Zrychlení na 100 km/h za 5,3 sekundy a maximálka 250 km/h jsou stále slušná čísla i na dynamiku současných rychlých sedanů.

Absence zbytečné elektroniky drží řidičské BMW stále v kurzu, proto nebude dlouho trvat a uvědomělý zákazník skočí po světle modrém kusu s nájezdem pouhých 55 490 kilometrů. Nádherně udržované auto zdobí prémiový autobazar Auto Leitner v Nizozemsku. Prodejce provedl kontrolní inspekci a podle vlastních slov je auto jako celek v dokonalém originálním stavu.

Exteriér zůstal od roku 1999 příjemně sladěný metalízou 425 Silverstone s typickými stříbrnými disky kol. Jednoduché tvary snad nestárnou a dynamický potenciál prozrazují nejvíce jen čtyři koncovky výfuku, jinak si auto na nic nehraje. Pohledem na vyplněný motorový prostor se vidlicový osmiválec nezapře, nutno dodat prvotřídní čistotu zbavenou usazeného prachu a nedej bože olejových skvrn.

Při nastupování nelze přehlédnout nepoškrábané prahy s plaketami M5. Častý kámen úrazu neopatrných majitelů zůstal jako z výroby, stejně jako celý kokpit kombinující pohodlí a sportovního ducha. Nízký nájezd ušetřil kožené čalounění veškerých oděrek, dvojbarevný interiér pomalu voní i přes pořízené fotografie.

Příklad auta, na které se nesmí zapomenout, stojí 36 500 Eur. Přepočtem 934 tisíc korun není platba jen za jeden z vrcholů evoluce BMW, ale budoucí majitel si stále relativně lacino zajistí pocity, které mu žádné nové auto na trhu nenabídne. A pokud se nerozhodne s ním jezdit desítky tisíc kilometrů ročně, sázet lze i na růst hodnoty. Doby, kdy šlo krásné M5 E39 koupit za půl milionu korun, jsou dávno pryč a už se nevrátí.


K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 1 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 01K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 2 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 02K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 3 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 03K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 4 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 04K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 5 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 05K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 6 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 06K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 7 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 07K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 8 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 08K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 9 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 09K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 10 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 10K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 11 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 11K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 12 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 12K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 13 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 13K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 14 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 14K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 15 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 15K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 16 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 16K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 17 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 17K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 18 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 18K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 19 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 19K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 20 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 20K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 21 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 21K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 22 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 22K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 23 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 23K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 24 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 24K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 25 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 25K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 26 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 26K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 27 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 27K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 28 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 28K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 29 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 29K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 30 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 30K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 31 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 31K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 32 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 32K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 33 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 33K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 34 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 34K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 35 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 35
Pěkné BMW M5 E39 začíná byt ceněnou klasikou, tento kus vystavním příkladem

Zdroj: Auto Leitner

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše