Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo
20.7.2019 | Mirek Mazal
BMW bez zbytečné elektroniky, s plnotučným motorem a správnou koncepcí ve stavu blízkém novému autu? Něco takového už se vidí jen v autobazarech, tím spíš stojí za zvážení.
U BMW se toho za poslední dvě dekády změnilo hodně. Z relativně úzkoprofilové automobilky postavené kolem špičkových produktů divize M se stala masová značka, která slavné modely s trikolórou ve znaku vyrábí spíše proto, aby náročnější klientela ještě měla co koupit. Změny v uvažování mnichovské značky jsou skutečně nesrovnatelné s jakoukoli větší automobilkou - zatímco na přelomu milénia jste od lidí z divize M mohli slyšet slova jako: „Turbo? Nikdy. Automat? Nikdy. Pohon 4x4? Nikdy,” dnes už v nabídce úplně té samé divize úplně té samé firmy nenajdete motor bez turba a za zadní pohon a ruční řazení už ze všech modelů kope jen M2 s drobnou podporou dožívající M4.
Pokud vás to trápí, pojďte se s námi vrátit do časů, kdy „automat” bylo v Mnichově sprosté slovo a do ostrých modelů nepřipadal v úvahu ani jako alternativa. V prodeji se totiž objevil výjimečný kus třetí generace BMW M5 s interním označením E39, který je dodnes považován za jednu z nejlepších M5 vůbec, pokud ji někdo nepovažuje za absolutní jedničku.
Sportovní oddělení M tehdy implementovalo nad přední kola poprvé osmiválcovou jednotku série S62 V8 s objemem 4,9 litru. Výkon dosahoval 294 kW (400 koní) při 6 600 ot./min a točivý moment 500 Nm přicházel vytočením zvučného motoru do rozpětí 3 800 až 5 000 ot./min. M5 E39 nabízela výlučně šest ručně řazených rychlostí propojených se zadními koly svázanými samosvorným diferenciálem. Zrychlení na 100 km/h za 5,3 sekundy a maximálka 250 km/h jsou stále slušná čísla i na dynamiku současných rychlých sedanů.
Absence zbytečné elektroniky drží řidičské BMW stále v kurzu, proto nebude dlouho trvat a uvědomělý zákazník skočí po světle modrém kusu s nájezdem pouhých 55 490 kilometrů. Nádherně udržované auto zdobí prémiový autobazar Auto Leitner v Nizozemsku. Prodejce provedl kontrolní inspekci a podle vlastních slov je auto jako celek v dokonalém originálním stavu.
Exteriér zůstal od roku 1999 příjemně sladěný metalízou 425 Silverstone s typickými stříbrnými disky kol. Jednoduché tvary snad nestárnou a dynamický potenciál prozrazují nejvíce jen čtyři koncovky výfuku, jinak si auto na nic nehraje. Pohledem na vyplněný motorový prostor se vidlicový osmiválec nezapře, nutno dodat prvotřídní čistotu zbavenou usazeného prachu a nedej bože olejových skvrn.
Při nastupování nelze přehlédnout nepoškrábané prahy s plaketami M5. Častý kámen úrazu neopatrných majitelů zůstal jako z výroby, stejně jako celý kokpit kombinující pohodlí a sportovního ducha. Nízký nájezd ušetřil kožené čalounění veškerých oděrek, dvojbarevný interiér pomalu voní i přes pořízené fotografie.
Příklad auta, na které se nesmí zapomenout, stojí 36 500 Eur. Přepočtem 934 tisíc korun není platba jen za jeden z vrcholů evoluce BMW, ale budoucí majitel si stále relativně lacino zajistí pocity, které mu žádné nové auto na trhu nenabídne. A pokud se nerozhodne s ním jezdit desítky tisíc kilometrů ročně, sázet lze i na růst hodnoty. Doby, kdy šlo krásné M5 E39 koupit za půl milionu korun, jsou dávno pryč a už se nevrátí.
Pěkné BMW M5 E39 začíná byt ceněnou klasikou, tento kus vystavním příkladem
Zdroj: Auto Leitner
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ferrari si nechalo patentovat revoluční řešení spalovacího motoru, snadno obejde i tlaky na elektrifikaci všeho
před hodinou - VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 3 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 4 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 6 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva