Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je skoro nejeté Lamborghini mistra světa Formule 1 a Jezdce století
11.7.2019 | Petr Prokopec
Tento stoj patřil jednomu z pouhých dvou mužů, kteří kdy vyhráli ve Formuli 1, IndyCaru, NASCARu i Světovém šampionátu sportovních aut. Countach 5000S Maria Andrettiho může být váš za 11,3 milionu Kč.
Představovat Maria Andrettiho je pomalu zbytečné, pro řadu lidí se stal ztělesněním pojmu „závodní jezdec“. Není to překvapivé, neboť jde o jednoho ze dvou lidí, kteří zvládli vyhrát závod Formule 1, IndyCar, World Sportscar Championship a NASCAR (tím druhým je Dan Gurney). Vedle Juana Pabla Montoyi je pak jediným, komu se povedlo zvítězit ve velké ceně F1, závodu NASCAR a Indianapolis 500. A aby toho nebylo málo, je jediným člověkem, který byl vyhlášen Jezdcem roku ve třech různých dekádách (1967, 1978, 1984).
Suma sumárum je tedy Andretti člověk, kterému můžeme říkat „pan pilot“. Ostatně pohled na jednotlivá ocenění jen dokazuje, jak působivá a hlavně dlouhá byla jeho aktivní kariéra. Koneckonců třeba na startu závodu 24 hodin Le Mans se naposledy objevil v roce 2000, přičemž ve svých šedesáti letech skončil s vozem Panoz LMP-1 na šestnácté příčce. Ve stejné době byl navíc vyhlášen Jezdcem století a o rok později zamířil i do mezinárodní závodní síně slávy.
Zajímavé ovšem je, že i přes bezpočet úspěchů nalezneme v Mariově sbírce pouze jeden jediný vůz, se kterým dříve jezdil, a sice Lolu/Ford-Cosworth z roku 1994. „Mohl jsem jich mít daleko více, stačilo si říct. Jenže já si nikdy neřekl, tak hloupý jsem byl,“ přiznává dnes s jistou hořkostí Andretti. Vzápětí ale s úsměvem dodává, že by vlastně ani nevěděl, co s nimi. Daleko větší cenu pro něj měly trofeje, které si mohl vystavit ve svém domě.
Stejně tak si Andretti „ulítával“ na silničních vozech, přičemž oblíbenými značkami byly Ferrari a Lamborghini. Těm zůstal věrný dodnes, koneckonců do jeho sbírky ještě před pár lety spadal i nový Aventador. Toho ale Mario pustil k vodě, stejně jako tak svého času učinil i s modelem Countach 5000S. Tento vůz si přitom pořídil v roce 1984 jako své vůbec první Lambo, již o pět let později ale přidal do sbírky verzi Anniversary Countach.
Právě původní Countach je středobodem našeho článku, neboť vůz je momentálně na prodej. Společnost Motorcar Gallery za něj požaduje 499 tisíc dolarů (11,33 mil. Kč), tedy daleko vyšší částku, než na jakou vůz vyšel jako nový. V té době ale samozřejmě ještě neměl v technickém průkazu zapsaného slavného majitele. Andretti přitom jeho boky nechal ozdobit specifickými linkami se svým logem, jeho podpis pak zamířil na zpětná zrcátka.
Kromě toho je třeba zmínit, že jde o jeden z pouhých 321 exemplářů verze 5000S. Vůz navíc disponuje pětilitrovým motorem s karburátory, jehož výkon 376 koní a zvuk nebyly přiškrceny pozdějším příchodem variant se vstřikováním paliva. Pohonná jednotka přitom byla nedávno vyjmuta z vozu a kompletně zrenovována, špičkový je pak ostatně také stav červené karoserie či interiéru čalouněného béžovou kůží.
Vůz od svého zrodu najel pouze 17 715 kilometrů, přičemž i to je ve výsledku důvod, proč jeho cena není zrovna nízká - za 35 let je to minimální nájezd. Pokud tedy nezvažujete odprodej některých tělesných orgánů, možná byste si měli pospíšit, neboť my již máme skoro domluvenou schůzku u chirurga. Doufejme přitom, že jeho skalpel bude přesný jako Andrettiho řidičský styl. Jinak si pětistupňového manuálu a atmosférického dvanáctiválce příliš neužijeme.
Toto Lamborghini Countach 5000S kdysi patřilo Mario Andrettimu, nyní může být za 11,33 milionu korun vaše
Zdroj: Motorcar Gallery
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch