Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je skoro nejeté Lamborghini mistra světa Formule 1 a Jezdce století
11.7.2019 | Petr Prokopec
Tento stoj patřil jednomu z pouhých dvou mužů, kteří kdy vyhráli ve Formuli 1, IndyCaru, NASCARu i Světovém šampionátu sportovních aut. Countach 5000S Maria Andrettiho může být váš za 11,3 milionu Kč.
Představovat Maria Andrettiho je pomalu zbytečné, pro řadu lidí se stal ztělesněním pojmu „závodní jezdec“. Není to překvapivé, neboť jde o jednoho ze dvou lidí, kteří zvládli vyhrát závod Formule 1, IndyCar, World Sportscar Championship a NASCAR (tím druhým je Dan Gurney). Vedle Juana Pabla Montoyi je pak jediným, komu se povedlo zvítězit ve velké ceně F1, závodu NASCAR a Indianapolis 500. A aby toho nebylo málo, je jediným člověkem, který byl vyhlášen Jezdcem roku ve třech různých dekádách (1967, 1978, 1984).
Suma sumárum je tedy Andretti člověk, kterému můžeme říkat „pan pilot“. Ostatně pohled na jednotlivá ocenění jen dokazuje, jak působivá a hlavně dlouhá byla jeho aktivní kariéra. Koneckonců třeba na startu závodu 24 hodin Le Mans se naposledy objevil v roce 2000, přičemž ve svých šedesáti letech skončil s vozem Panoz LMP-1 na šestnácté příčce. Ve stejné době byl navíc vyhlášen Jezdcem století a o rok později zamířil i do mezinárodní závodní síně slávy.
Zajímavé ovšem je, že i přes bezpočet úspěchů nalezneme v Mariově sbírce pouze jeden jediný vůz, se kterým dříve jezdil, a sice Lolu/Ford-Cosworth z roku 1994. „Mohl jsem jich mít daleko více, stačilo si říct. Jenže já si nikdy neřekl, tak hloupý jsem byl,“ přiznává dnes s jistou hořkostí Andretti. Vzápětí ale s úsměvem dodává, že by vlastně ani nevěděl, co s nimi. Daleko větší cenu pro něj měly trofeje, které si mohl vystavit ve svém domě.
Stejně tak si Andretti „ulítával“ na silničních vozech, přičemž oblíbenými značkami byly Ferrari a Lamborghini. Těm zůstal věrný dodnes, koneckonců do jeho sbírky ještě před pár lety spadal i nový Aventador. Toho ale Mario pustil k vodě, stejně jako tak svého času učinil i s modelem Countach 5000S. Tento vůz si přitom pořídil v roce 1984 jako své vůbec první Lambo, již o pět let později ale přidal do sbírky verzi Anniversary Countach.
Právě původní Countach je středobodem našeho článku, neboť vůz je momentálně na prodej. Společnost Motorcar Gallery za něj požaduje 499 tisíc dolarů (11,33 mil. Kč), tedy daleko vyšší částku, než na jakou vůz vyšel jako nový. V té době ale samozřejmě ještě neměl v technickém průkazu zapsaného slavného majitele. Andretti přitom jeho boky nechal ozdobit specifickými linkami se svým logem, jeho podpis pak zamířil na zpětná zrcátka.
Kromě toho je třeba zmínit, že jde o jeden z pouhých 321 exemplářů verze 5000S. Vůz navíc disponuje pětilitrovým motorem s karburátory, jehož výkon 376 koní a zvuk nebyly přiškrceny pozdějším příchodem variant se vstřikováním paliva. Pohonná jednotka přitom byla nedávno vyjmuta z vozu a kompletně zrenovována, špičkový je pak ostatně také stav červené karoserie či interiéru čalouněného béžovou kůží.
Vůz od svého zrodu najel pouze 17 715 kilometrů, přičemž i to je ve výsledku důvod, proč jeho cena není zrovna nízká - za 35 let je to minimální nájezd. Pokud tedy nezvažujete odprodej některých tělesných orgánů, možná byste si měli pospíšit, neboť my již máme skoro domluvenou schůzku u chirurga. Doufejme přitom, že jeho skalpel bude přesný jako Andrettiho řidičský styl. Jinak si pětistupňového manuálu a atmosférického dvanáctiválce příliš neužijeme.
Toto Lamborghini Countach 5000S kdysi patřilo Mario Andrettimu, nyní může být za 11,33 milionu korun vaše
Zdroj: Motorcar Gallery
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před hodinou - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 2 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 4 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 5 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva