Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je skutečná silniční F1. Má značky, světla, blinkry a není drahá
26.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tohle je jediná existující Lola F1R, silniční verze monopostu T97/30, který se pokoušel prosadit ve Formuli 1. Teď může být vaše, vážně nijak draho.
O některých extrémních sportovních autech se jejich tvůrci pokouší mluvit jako o „silniční Formuli 1”, taková slova je ale vždy třeba brát s rezervou. Už když se pokusíte splnit základní bezpečností normy či chcete vůz učinit alespoň trochu prostorný a použitelný pro běžné ježdění, nikdy se nepřiblížíte hmotnosti a těžišti skutečné F1. A i když není problém dát silničnímu autu vyšší výkon, je to zejména hmotnost, která Formule 1 činí tím, čím jsou. Takže něco jako „silniční F1” prostě neexistuje. A nebo ano?
Jednu bychom tu měli, není to ale žádný supersport snažící se F1 přiblížit, je to opravdová formule pozoruhodné značky. Jméno Lola si totiž člověk snadno spojí s formulemi různých druhů, málokdo si ale vzpomene, že působila i ve Formuli 1. Psal se rok 1997 a tým Lola nastoupil k prvním závodu v kalendáři v Melbourne. Výkony jeho monopostů byly ale mimořádně bídné - v kvalifikaci ztrácely na nejlepší čas 10 sekund, takže do hlavního závodu nikdo z jezdců nastoupit nemohl. Z toho důvodu hlavní sponzor MasterCard vycouval a pár dnů po něm jej následovali i všichni ostatní sponzoři. A tým stihl zkrachovat ještě před druhým závodem oné sezóny.
Přesto ale z téhle epizody v historii firmy vzešlo něco dobrého a to něco máme dnes před sebou. Je to Lola F1R, jediný skutečný monopost Formule 1 na světě, se kterým můžete jezdit i v provozu. Vůz na fotkách má značky, jak se můžete přesvědčit, a vznikl z monopostu Lola T97/30, který se v roce 1997 snažil proniknout do F1.
Má to ale háček. Z pochopitelných důvodů to není přesně stejné auto, jaké tehdy jezdilo v Melbourne. Musela být zvětšena světlá výška podvozku, nyní je nastavitelná mezi 5 a 7,5 centimetry. Vůz také není poháněn atmosférickým třílitrovým osmiválcem Ford Zetec-R, nýbrž přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem Cosworth, který dává 375 koní.
Zmizela také původní poloautomatická převodovka, nahradil ji standardní pětistupňový manuál. Musela přibýt světla, blinkry, ruční brzda, blatníky a samozřejmě pneumatiky s normálním vzorkem. V základu je to ale pořád monopost F1, takže má karbonové brzdy, nos certifikovaný FIA, odpružení typu pushrod a obrovská křídla na obou koncích auta.
Tenhle vůz nyní bude na prodej a nebude zas tak drahý, jak by někoho možná napadlo. Nabídne ho aukční síň Bonhams v Londýně 7. prosince a odhad výsledné ceny míří mezi 55 a 85 tisíc liber, tj. cca 1,8 - 2,7 milionu korun. Je to jediný existující kus, datum první registrace je podle dokumentů 13. října 2009 a vůz prý najel za celou dobu existence méně než 40 kilometrů.
Auto na nákupy to asi nebude, ale s hmotností odhadem okolo 600 kg - závodní T97/30 vážila 520 kg - bychom mohli být na zhruba 625 koních na tunu. Jako víkendová hračka to není vůbec špatný nápad. Však si představte tohle auto na silnici. A ani z turistických jízd na Nordschleife vás nebudou mít proč vyhodit...
Tohle je skutečná Formule 1, se kterou opravdu můžete na silnice
Zdroj: Bonhams
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 22:10 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999