Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je skutečná silniční F1. Má značky, světla, blinkry a není drahá
26.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tohle je jediná existující Lola F1R, silniční verze monopostu T97/30, který se pokoušel prosadit ve Formuli 1. Teď může být vaše, vážně nijak draho.
O některých extrémních sportovních autech se jejich tvůrci pokouší mluvit jako o „silniční Formuli 1”, taková slova je ale vždy třeba brát s rezervou. Už když se pokusíte splnit základní bezpečností normy či chcete vůz učinit alespoň trochu prostorný a použitelný pro běžné ježdění, nikdy se nepřiblížíte hmotnosti a těžišti skutečné F1. A i když není problém dát silničnímu autu vyšší výkon, je to zejména hmotnost, která Formule 1 činí tím, čím jsou. Takže něco jako „silniční F1” prostě neexistuje. A nebo ano?
Jednu bychom tu měli, není to ale žádný supersport snažící se F1 přiblížit, je to opravdová formule pozoruhodné značky. Jméno Lola si totiž člověk snadno spojí s formulemi různých druhů, málokdo si ale vzpomene, že působila i ve Formuli 1. Psal se rok 1997 a tým Lola nastoupil k prvním závodu v kalendáři v Melbourne. Výkony jeho monopostů byly ale mimořádně bídné - v kvalifikaci ztrácely na nejlepší čas 10 sekund, takže do hlavního závodu nikdo z jezdců nastoupit nemohl. Z toho důvodu hlavní sponzor MasterCard vycouval a pár dnů po něm jej následovali i všichni ostatní sponzoři. A tým stihl zkrachovat ještě před druhým závodem oné sezóny.
Přesto ale z téhle epizody v historii firmy vzešlo něco dobrého a to něco máme dnes před sebou. Je to Lola F1R, jediný skutečný monopost Formule 1 na světě, se kterým můžete jezdit i v provozu. Vůz na fotkách má značky, jak se můžete přesvědčit, a vznikl z monopostu Lola T97/30, který se v roce 1997 snažil proniknout do F1.
Má to ale háček. Z pochopitelných důvodů to není přesně stejné auto, jaké tehdy jezdilo v Melbourne. Musela být zvětšena světlá výška podvozku, nyní je nastavitelná mezi 5 a 7,5 centimetry. Vůz také není poháněn atmosférickým třílitrovým osmiválcem Ford Zetec-R, nýbrž přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem Cosworth, který dává 375 koní.
Zmizela také původní poloautomatická převodovka, nahradil ji standardní pětistupňový manuál. Musela přibýt světla, blinkry, ruční brzda, blatníky a samozřejmě pneumatiky s normálním vzorkem. V základu je to ale pořád monopost F1, takže má karbonové brzdy, nos certifikovaný FIA, odpružení typu pushrod a obrovská křídla na obou koncích auta.
Tenhle vůz nyní bude na prodej a nebude zas tak drahý, jak by někoho možná napadlo. Nabídne ho aukční síň Bonhams v Londýně 7. prosince a odhad výsledné ceny míří mezi 55 a 85 tisíc liber, tj. cca 1,8 - 2,7 milionu korun. Je to jediný existující kus, datum první registrace je podle dokumentů 13. října 2009 a vůz prý najel za celou dobu existence méně než 40 kilometrů.
Auto na nákupy to asi nebude, ale s hmotností odhadem okolo 600 kg - závodní T97/30 vážila 520 kg - bychom mohli být na zhruba 625 koních na tunu. Jako víkendová hračka to není vůbec špatný nápad. Však si představte tohle auto na silnici. A ani z turistických jízd na Nordschleife vás nebudou mít proč vyhodit...
Tohle je skutečná Formule 1, se kterou opravdu můžete na silnice
Zdroj: Bonhams
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 3 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 5 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 7 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva