K mání je velevzácný vůz s jedním z největších dvanáctiválců historie

Atmosférické dvanáctiválce budou brzy jen pohádkou pro děti, zvláště ty se zdvihovým objemem přes 6 litrů. Pokud si ovšem pořídíte tohle AMG, můžete ji vyprávět o dost věrohodněji.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je velevzácný vůz s jedním z největších dvanáctiválců historie

16.9.2019 | Petr Prokopec

Atmosférické dvanáctiválce budou brzy jen pohádkou pro děti, zvláště ty se zdvihovým objemem přes 6 litrů. Pokud si ovšem pořídíte tohle AMG, můžete ji vyprávět o dost věrohodněji.

Přiznejme si na rovinu, že svět aut se mění, a to razantním způsobem. Na jedné straně jsme se sice díky tomu dočkali vozů, které v akceleraci zvládají konkurovat i monopostům Formule 1, přestože mohou také na veřejné silnice. Nicméně jejich odtažitost začíná být přímo hmatatelná. Moderní stroje už dnes neovládá jen řidič, většina z jeho akcí je přefiltrována přes elektroniku. Ta pak rozhodne, jestli je v tu chvíli vhodné přidat tolik plynu, kolik naznačuje pedál. Důvodem jsou hlavně snahy o maximální bezpečnost a ekologičnost, na čemž jistě není nic špatného, ovšem skuteční nadšenci do rychlých kol jsou touto změnou více než otráveni.

Co přesně to pro vás znamená, pokud mezi takové lidi patříte? Především to, že vaše kratochvíle bude stále dražší. Zakrátko již nebudete moci vyrazit do běžného showroomu a následně na silnici, místo toho budete objekty svého zájmu lovit na aukcích. A vyzkoušet je následně budete moci pouze na okruhu. Zejména evropské vozovky tak budu naprosto věrně odrážet ducha politicky korektní doby, ve které není místo pro velkoobjemové motory ani vlastní rozhodování.

Zanechme ale chmurných úvah a místo toho se zaobírejme vozem, který možná za pár let bude mít spoustu míst zapovězených. Jeho majiteli to ale asi bude jedno, neboť řeč je o ultra vzácném Mercedesu SL 73 AMG. Sportovní divize z Affalterbachu vyrobila mezi roky 1997 a 2001 pouze něco mezi 50 a 85 kusy roadsteru generace R129, přičemž každému dodala motor M120, jaký pohání i Pagani Zonda. Zároveň se ovšem podívala i na podvozek či bodykit.

Naše představení odstartujeme u samotného srdce vozu, tedy u šestilitrového dvanáctiválce, který byl pro účely verze SL73 převrtán na 7,3 litru. Mezi modernějšími produkčními vozy bychom větší monstra hledali obtížně - existuje jich jen pár a dvanáct válců obvykle nemají. Výkon díky tomu narostl na 525 koní, zatímco v případě točivého momentu mluvíme o 750 Nm. Zrychlení z klidu na stovku kleslo na 4,6 sekundy a nejvyšší rychlost vyšplhala na 320 km/h. Nic z toho vás dnes asi na zadek neposadí, jak jsme zmínili v úvodu, rychlejší sporťáky různé automobilky sekají jako rohlíky.

Nicméně je třeba si uvědomit, že tu mluvíme o atmosférické dvanáctiválcové jednotce, tedy o motoru, jehož zvuk vás rozechvěje až do morku kostí. Jakékoliv sešlápnutí plynového pedálu tedy budete cítit daleko více než v třeba ve dvakrát rychlejším elektromobilu. navíc, až vás sériový zvuk omrzí, stále je tu možnost dát tomuto autu zvuk Formule 1. AMG neopomnělo dodat upravenému Mercedesu také zesílený pětistupňový automat či mnohem větší a efektivnější brzdy, stejně jako se SL dočkalo aktivního podvozku.

Upraven byl rovněž exteriér, ovšem velmi decentně. Nápadná jsou tak snad jen pětipaprsková litá kola v klasickém designu či výdechy horkého vzduchu na předních blatnících, ve zbytku tu ovšem máme dokonalý sleeper, jehož výjimečnost prozrazují pouze nápisy na zádi, kde se zároveň objevuje i dvojitá koncovka výfuku. Dovnitř se pak nastěhovala sportovní sedadla čalouněná černou kůží, jenž se zároveň rozšířila i na palubku a dveřní panely.

Jedna z těchto ikon nyní míří do aukce, společnost RM Sotheby’s ji hodlá dražit 24. října v Londýně. Pokud se tedy obáváte budoucnosti, ve které pro nadšence již nebude místo, máte ideální příležitost, jak ze sebe udělat vlastníka dvanáctiválce. Tento konkrétní kousek má přitom najeto méně než 35 tisíc kilometrů a jako nový byl dodán v roce 1999 do Japonska. Profituje tedy z faceliftu, kterého se roadster dočkal o rok dříve a má být jedním z nejméně, ne-li úplně nejméně jetým SL73 na světě. Věru vzácný stroj.


K mání je velevzácný vůz s jedním z největších dvanáctiválců historie - 1 - Mercedes-Benz SL73 AMG 1999 na prodej 01K mání je velevzácný vůz s jedním z největších dvanáctiválců historie - 2 - Mercedes-Benz SL73 AMG 1999 na prodej 02K mání je velevzácný vůz s jedním z největších dvanáctiválců historie - 3 - Mercedes-Benz SL73 AMG 1999 na prodej 03K mání je velevzácný vůz s jedním z největších dvanáctiválců historie - 4 - Mercedes-Benz SL73 AMG 1999 na prodej 04K mání je velevzácný vůz s jedním z největších dvanáctiválců historie - 5 - Mercedes-Benz SL73 AMG 1999 na prodej 05K mání je velevzácný vůz s jedním z největších dvanáctiválců historie - 6 - Mercedes-Benz SL73 AMG 1999 na prodej 06K mání je velevzácný vůz s jedním z největších dvanáctiválců historie - 7 - Mercedes-Benz SL73 AMG 1999 na prodej 07K mání je velevzácný vůz s jedním z největších dvanáctiválců historie - 8 - Mercedes-Benz SL73 AMG 1999 na prodej 08K mání je velevzácný vůz s jedním z největších dvanáctiválců historie - 9 - Mercedes-Benz SL73 AMG 1999 na prodej 09K mání je velevzácný vůz s jedním z největších dvanáctiválců historie - 10 - Mercedes-Benz SL73 AMG 1999 na prodej 10K mání je velevzácný vůz s jedním z největších dvanáctiválců historie - 11 - Mercedes-Benz SL73 AMG 1999 na prodej 11K mání je velevzácný vůz s jedním z největších dvanáctiválců historie - 12 - Mercedes-Benz SL73 AMG 1999 na prodej 12K mání je velevzácný vůz s jedním z největších dvanáctiválců historie - 13 - Mercedes-Benz SL73 AMG 1999 na prodej 13K mání je velevzácný vůz s jedním z největších dvanáctiválců historie - 14 - Mercedes-Benz SL73 AMG 1999 na prodej 14K mání je velevzácný vůz s jedním z největších dvanáctiválců historie - 15 - Mercedes-Benz SL73 AMG 1999 na prodej 15K mání je velevzácný vůz s jedním z největších dvanáctiválců historie - 16 - Mercedes-Benz SL73 AMG 1999 na prodej 16K mání je velevzácný vůz s jedním z největších dvanáctiválců historie - 17 - Mercedes-Benz SL73 AMG 1999 na prodej 17K mání je velevzácný vůz s jedním z největších dvanáctiválců historie - 18 - Mercedes-Benz SL73 AMG 1999 na prodej 18K mání je velevzácný vůz s jedním z největších dvanáctiválců historie - 19 - Mercedes-Benz SL73 AMG 1999 na prodej 19
Do dražby míří ultra vzácný Mercedes SL73 AMG s motorem V12, jaký posléze dostalo i Pagani Zonda, pro nadšence je to zcela výjimečná nabídka

Zdroj: RM Sotheby's

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama