K mání je vzácná „mluvící” Tatra 613. Český KITT dnes nedá plechy lacino

V pouhých 17 kusech vznikla jedna z posledních evolucí Tatry 613. Vybavili ji pozoruhodnými funkcemi a nazvali ji Electronic. Jedna z nich teď může být vaše, ve stavu blízkém dokonalosti.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je vzácná „mluvící” Tatra 613. Český KITT dnes nedá plechy lacino

29.4.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek

K mání je vzácná „mluvící” Tatra 613. Český KITT dnes nedá plechy lacino

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V pouhých 17 kusech vznikla jedna z posledních evolucí Tatry 613. Vybavili ji pozoruhodnými funkcemi a nazvali ji Electronic. Jedna z nich teď může být vaše, ve stavu blízkém dokonalosti.

I když jde o jeden z vrcholů evoluce slavného českého resp. československého auta, jde také o jednu ze smutných teček za dobami slávy osobních vozů Tatry. Model 613-4 Electronic už nevznikl jako limuzína pro papaláše, na trh přišel v roce 1993 coby pokus konkurovat zahraničním autům podobného ražení, která tou dobou byla v tehdy už samostatné České republice k mání. A řekněme si rovnou, že pokus to byl docela naivní.

I když pro tohle auto budeme vždy mít slabost, nebylo příliš myslitelné, aby u zákazníků jakkoli výrazně uspělo. Verze Electronic se dostala do prodeje za cenu 1 250 000 Kč, což je dost peněz i dnes, v roce 1993 to ale bylo ještě násobně víc - průměrná mzda tehdy nečinila ani 6 000 Kč. Co je možná podstatnější, šlo o částku srovnatelnou se sumami, které byly potřeba na pořízení některého z vrcholů německé automobilové produkce. A nebudeme si nalhávat, že třeba Mercedes-Benz třídy S generace W140 nebyl nesrovnatelně lepším autem.

Stejně tak se ale nedá říci, že by 613-4 Electronic (nebo Elektronik, v historii najdeme různé zápisy) neměla co nabídnout. Její jméno přesně definovalo její specifikum, a tak si na palubě našly místo tři počítače, které spolupracovaly s pomocí dnes běžné sběrnice Can Bus. Nejzajímavější z toho všeho byl hlasový výstup, který vás upozorňoval na to, čeho je radno si za jízdy všímat. Dozvěděli jste se tak např., že máte „zásobu paliva na 30 kilometrů”, že je „žárovka levého dálkového světla vadná” nebo že je „teplota oleje přes 130 stupňů”. Srovnání se seriálovým KITTem není nemístné...

Palubní systémy dále hlídaly stav baterie a automaticky vypínaly rádio, světla či cokoliv jiného, co byste mohli při opuštění vozu omylem nechat zapnuté, abyste ráno spolehlivě nastartovali. Také tu byla vnější zpětná zrcátka s automatickým stmíváním a elektrickým ovládáním či klimatizace. Prostě luxusní auto svého druhu, a to za leccos ještě šlo připlatit - nad palubním telefonem, barevnou televizí s VHS nebo autorádiem Blaupunkt s měničem CD se dnes pousmějeme, v roce 1993 to ale bylo něco.

Navzdory těmto libůstkám se ale 613-4 na trhu neprosadila. Prodalo se pouhých 17 kusů, z nichž většina navíc zamířila do státních služeb. Je to i případ relativně skromně vybavené 613-4 Electronic, kterou tu máme dnes a kterou si můžete pořídit. Přesně 27. září 1993 si ji pořídilo ministerstvo životního prostředí a možná s ohledem na své postoje zvolilo vážně méně vybavený kus s látkovým čalouněním či pouze oním autorádiem Blaupunkt. Nevíme, kolik od té doby najela kilometrů, nedávno ale prošla kompletní renovací a vypadá opravdu perfektně.

Vnější zelinkavý lak, dobová kola, čalounění interiéru i veškeré plasty, motorový prostor... to všechno vypadá, jako by včera vyjelo z továrny. Auto dlouhé 5 150 mm a vážící 2 260 kg by tedy mělo mít k dispozici stále všech 147 kW (200 koní) a 300 Nm, které na zadní kola posílá 3,5litrový, vzduchem chlazený osmiválec. Převodovka je manuální pětistupňová a jsou tu už i dva třícestné katalyzátory s lambda sondami, kdyby vás tížila péče o přírodu - minimálně původního majitele musela.

Tohle všechno dnes může být vaše za 1,7 milionu Kč. Jistě nemalé peníze, při zohlednění inflace je to ale oproti ceně z roku 1993 zlomek původní ceny. A při vzácnosti tohoto modelu lze očekávat, že jeho hodnota bude do budoucna jen růst...


K mání je vzácná „mluvící” Tatra 613. Český KITT dnes nedá plechy lacino - 1 - Tatra 613 4 MI Long Electronic 1993 prodej 01K mání je vzácná „mluvící” Tatra 613. Český KITT dnes nedá plechy lacino - 2 - Tatra 613 4 MI Long Electronic 1993 prodej 02K mání je vzácná „mluvící” Tatra 613. Český KITT dnes nedá plechy lacino - 3 - Tatra 613 4 MI Long Electronic 1993 prodej 03K mání je vzácná „mluvící” Tatra 613. Český KITT dnes nedá plechy lacino - 4 - Tatra 613 4 MI Long Electronic 1993 prodej 04K mání je vzácná „mluvící” Tatra 613. Český KITT dnes nedá plechy lacino - 5 - Tatra 613 4 MI Long Electronic 1993 prodej 05K mání je vzácná „mluvící” Tatra 613. Český KITT dnes nedá plechy lacino - 6 - Tatra 613 4 MI Long Electronic 1993 prodej 06K mání je vzácná „mluvící” Tatra 613. Český KITT dnes nedá plechy lacino - 7 - Tatra 613 4 MI Long Electronic 1993 prodej 07K mání je vzácná „mluvící” Tatra 613. Český KITT dnes nedá plechy lacino - 8 - Tatra 613 4 MI Long Electronic 1993 prodej 07aK mání je vzácná „mluvící” Tatra 613. Český KITT dnes nedá plechy lacino - 9 - Tatra 613 4 MI Long Electronic 1993 prodej 08
Tato vzácná Tatra 613-4 Mi Long Electronic může být vaše ve stavu blízkém novému vozu

Zdroj: Tatra Krnepo

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.