Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je vzácná „mluvící” Tatra 613. Český KITT dnes nedá plechy lacino
29.4.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
V pouhých 17 kusech vznikla jedna z posledních evolucí Tatry 613. Vybavili ji pozoruhodnými funkcemi a nazvali ji Electronic. Jedna z nich teď může být vaše, ve stavu blízkém dokonalosti.
I když jde o jeden z vrcholů evoluce slavného českého resp. československého auta, jde také o jednu ze smutných teček za dobami slávy osobních vozů Tatry. Model 613-4 Electronic už nevznikl jako limuzína pro papaláše, na trh přišel v roce 1993 coby pokus konkurovat zahraničním autům podobného ražení, která tou dobou byla v tehdy už samostatné České republice k mání. A řekněme si rovnou, že pokus to byl docela naivní.
I když pro tohle auto budeme vždy mít slabost, nebylo příliš myslitelné, aby u zákazníků jakkoli výrazně uspělo. Verze Electronic se dostala do prodeje za cenu 1 250 000 Kč, což je dost peněz i dnes, v roce 1993 to ale bylo ještě násobně víc - průměrná mzda tehdy nečinila ani 6 000 Kč. Co je možná podstatnější, šlo o částku srovnatelnou se sumami, které byly potřeba na pořízení některého z vrcholů německé automobilové produkce. A nebudeme si nalhávat, že třeba Mercedes-Benz třídy S generace W140 nebyl nesrovnatelně lepším autem.
Stejně tak se ale nedá říci, že by 613-4 Electronic (nebo Elektronik, v historii najdeme různé zápisy) neměla co nabídnout. Její jméno přesně definovalo její specifikum, a tak si na palubě našly místo tři počítače, které spolupracovaly s pomocí dnes běžné sběrnice Can Bus. Nejzajímavější z toho všeho byl hlasový výstup, který vás upozorňoval na to, čeho je radno si za jízdy všímat. Dozvěděli jste se tak např., že máte „zásobu paliva na 30 kilometrů”, že je „žárovka levého dálkového světla vadná” nebo že je „teplota oleje přes 130 stupňů”. Srovnání se seriálovým KITTem není nemístné...
Palubní systémy dále hlídaly stav baterie a automaticky vypínaly rádio, světla či cokoliv jiného, co byste mohli při opuštění vozu omylem nechat zapnuté, abyste ráno spolehlivě nastartovali. Také tu byla vnější zpětná zrcátka s automatickým stmíváním a elektrickým ovládáním či klimatizace. Prostě luxusní auto svého druhu, a to za leccos ještě šlo připlatit - nad palubním telefonem, barevnou televizí s VHS nebo autorádiem Blaupunkt s měničem CD se dnes pousmějeme, v roce 1993 to ale bylo něco.
Navzdory těmto libůstkám se ale 613-4 na trhu neprosadila. Prodalo se pouhých 17 kusů, z nichž většina navíc zamířila do státních služeb. Je to i případ relativně skromně vybavené 613-4 Electronic, kterou tu máme dnes a kterou si můžete pořídit. Přesně 27. září 1993 si ji pořídilo ministerstvo životního prostředí a možná s ohledem na své postoje zvolilo vážně méně vybavený kus s látkovým čalouněním či pouze oním autorádiem Blaupunkt. Nevíme, kolik od té doby najela kilometrů, nedávno ale prošla kompletní renovací a vypadá opravdu perfektně.
Vnější zelinkavý lak, dobová kola, čalounění interiéru i veškeré plasty, motorový prostor... to všechno vypadá, jako by včera vyjelo z továrny. Auto dlouhé 5 150 mm a vážící 2 260 kg by tedy mělo mít k dispozici stále všech 147 kW (200 koní) a 300 Nm, které na zadní kola posílá 3,5litrový, vzduchem chlazený osmiválec. Převodovka je manuální pětistupňová a jsou tu už i dva třícestné katalyzátory s lambda sondami, kdyby vás tížila péče o přírodu - minimálně původního majitele musela.
Tohle všechno dnes může být vaše za 1,7 milionu Kč. Jistě nemalé peníze, při zohlednění inflace je to ale oproti ceně z roku 1993 zlomek původní ceny. A při vzácnosti tohoto modelu lze očekávat, že jeho hodnota bude do budoucna jen růst...
Tato vzácná Tatra 613-4 Mi Long Electronic může být vaše ve stavu blízkém novému vozu
Zdroj: Tatra Krnepo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejčtenější články
- Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22