Fandové kolem Clarksona a spol. si postavili úchvatný kombík s motorem s kořeny v F1 a manuálním řazením

Pokud toužíte po řidičském autě, které přitom zvládne obsloužit potřeby celé rodiny, nejde zajít o mnoho dál než sem. Tenhle stroj má prostě všechno, co má takový vůz mít - spoustu prostoru, silný ječivý motor bez turba, ruční řazení a zadní pohon.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Fandové kolem Clarksona a spol. si postavili úchvatný kombík s motorem s kořeny v F1 a manuálním řazením

23.7.2022 | Petr Miler

Fandové kolem Clarksona a spol. si postavili úchvatný kombík s motorem s kořeny v F1 a manuálním řazením

/

Foto: BMW

Pokud toužíte po řidičském autě, které přitom zvládne obsloužit potřeby celé rodiny, nejde zajít o mnoho dál než sem. Tenhle stroj má prostě všechno, co má takový vůz mít - spoustu prostoru, silný ječivý motor bez turba, ruční řazení a zadní pohon.

Je tomu už 19 let, kdy si člověk mohl v Evropě naposledy koupit nové BMW M5 s manuální převodovkou. V USA ale takové omezení ještě donedávna neměli - když se tam v roce 2005 začala prodávat M5 E60 s poloautomatickým sedmikvaltem SMG III, zájem zákazníků o manuál byl tak velký, že BMW v roce 2006 přidalo do nabídky i klasický šestistupňový manuál. Ani další generace M5 na tomto stavu nic nezměnila. Evropa měla nadále utrum, v USA ale šlo koupit s manuálem jak novější M5 F10, tak kupé M6 F13, které jsme s manuálem dokonce testovali. A ano, byl to vůz určený původně pro USA, třebaže z rukou německého technika automobilky.

Vraťme se ale o generaci zpět k typu E60 s dokonalým atmosférickým desetiválcem S85B50, který několikrát vyhrál anketu Motor roku. I toto auto bylo skutečně k mání s manuální převodovkou. Snad všichni staromilští fanoušci BMW ho v Evropě chtěli, ale nemohli ho mít, protože žili na špatné straně Atlantiku. Většina se jich spokojila s SMG III, která měla 11 různých možností, jak se může chovat, a ve městě se neuměla chovat vůbec. Pár zájemců si ale nechalo dovézt M5 z USA právě s manuálem, který se choval pořád přesně tak, jak řidič chtěl.

Tolik k ne až tak dávné historii, která ani tak nedává přímou cestu k tomu dostat se k BMW M5 Touring generace E61 s ručním řazením - protože kombík byl jen pro Evropu a manuál jen pro Ameriku. Přesto takové auto můžete vidět na videu níže. Jak asi tušíte, nevzniklo u BMW, nechali si jej postavit britští nadšenci z kanálu DriveTribe na Youtube, za jehož vznikem stojí Jeremy Clarkson s kolegy. Jejich autu už jsme se věnovali dříve, tehdy ale mělo automat SMG. Dnes už má manuál.

Vůz kupodivu nevznikl tak, že by Britové vzali evropský kombík a „americkou” techniku a obojí spojili v jedno, manuály pro tehdejší M5 jsou vzácné a drahé zboží. Ručně řazená převodovka pro dobovou M3 E9x je ale o mnoho dostupnější a překvapivě velmi podobná. Má jen pár jiných převodových poměrů, je třeba použít jiný setrvačník a odlišný startér, přestavbu vám ostatně přiblíží video níže. A ukáže vám i výsledek.

Není to světový unikát, o podobné stavbě neslyšíme poprvé, je to ale rozhodně zajímavé auto. Motor 5,0 V10 s výkonem 510 koní, který svého času stačil na stovku za 4,7 sekundy a obligátní maximálku 250 km/h, má kořeny ve Formuli 1. A zkuste si říct i zbytek - kombík s takovým motorem, zadním pohonem a třemi pedály, už z toho se trochu ježí chlupy na těle. Více uvidíte níže, tato podívaná stojí i za pár desítek minut vašeho času.


Fandové kolem Clarksona a spol. si postavili úchvatný kombík s motorem s kořeny v F1 a manuálním řazením - 1 - BMW M5 E61 Touring manual prestavba ilu 01Fandové kolem Clarksona a spol. si postavili úchvatný kombík s motorem s kořeny v F1 a manuálním řazením - 2 - BMW M5 E61 Touring manual prestavba ilu 02Fandové kolem Clarksona a spol. si postavili úchvatný kombík s motorem s kořeny v F1 a manuálním řazením - 3 - BMW M5 E61 Touring manual prestavba ilu 03Fandové kolem Clarksona a spol. si postavili úchvatný kombík s motorem s kořeny v F1 a manuálním řazením - 4 - BMW M5 E61 Touring manual prestavba ilu 04Fandové kolem Clarksona a spol. si postavili úchvatný kombík s motorem s kořeny v F1 a manuálním řazením - 5 - BMW M5 E61 Touring manual prestavba ilu 05Fandové kolem Clarksona a spol. si postavili úchvatný kombík s motorem s kořeny v F1 a manuálním řazením - 6 - BMW M5 E61 Touring manual prestavba ilu 06
BMW M5 Touring E61 šlo svého času koupit jen s automatickou převodovkou, oficiální fotky s manuálem tak logicky neexistují. Níže ale můžete takto vybavené auto vidět v akci, nechali si jej postavit fandové z DriveTribu z jejich vlastní M5 kombi s SMG. Ilustrační: BMW

Zdroj: DriveTribe@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše