Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Fandové kolem Clarksona a spol. si postavili úchvatný kombík s motorem s kořeny v F1 a manuálním řazením
23.7.2022 | Petr Miler
Pokud toužíte po řidičském autě, které přitom zvládne obsloužit potřeby celé rodiny, nejde zajít o mnoho dál než sem. Tenhle stroj má prostě všechno, co má takový vůz mít - spoustu prostoru, silný ječivý motor bez turba, ruční řazení a zadní pohon.
Je tomu už 19 let, kdy si člověk mohl v Evropě naposledy koupit nové BMW M5 s manuální převodovkou. V USA ale takové omezení ještě donedávna neměli - když se tam v roce 2005 začala prodávat M5 E60 s poloautomatickým sedmikvaltem SMG III, zájem zákazníků o manuál byl tak velký, že BMW v roce 2006 přidalo do nabídky i klasický šestistupňový manuál. Ani další generace M5 na tomto stavu nic nezměnila. Evropa měla nadále utrum, v USA ale šlo koupit s manuálem jak novější M5 F10, tak kupé M6 F13, které jsme s manuálem dokonce testovali. A ano, byl to vůz určený původně pro USA, třebaže z rukou německého technika automobilky.
Vraťme se ale o generaci zpět k typu E60 s dokonalým atmosférickým desetiválcem S85B50, který několikrát vyhrál anketu Motor roku. I toto auto bylo skutečně k mání s manuální převodovkou. Snad všichni staromilští fanoušci BMW ho v Evropě chtěli, ale nemohli ho mít, protože žili na špatné straně Atlantiku. Většina se jich spokojila s SMG III, která měla 11 různých možností, jak se může chovat, a ve městě se neuměla chovat vůbec. Pár zájemců si ale nechalo dovézt M5 z USA právě s manuálem, který se choval pořád přesně tak, jak řidič chtěl.
Tolik k ne až tak dávné historii, která ani tak nedává přímou cestu k tomu dostat se k BMW M5 Touring generace E61 s ručním řazením - protože kombík byl jen pro Evropu a manuál jen pro Ameriku. Přesto takové auto můžete vidět na videu níže. Jak asi tušíte, nevzniklo u BMW, nechali si jej postavit britští nadšenci z kanálu DriveTribe na Youtube, za jehož vznikem stojí Jeremy Clarkson s kolegy. Jejich autu už jsme se věnovali dříve, tehdy ale mělo automat SMG. Dnes už má manuál.
Vůz kupodivu nevznikl tak, že by Britové vzali evropský kombík a „americkou” techniku a obojí spojili v jedno, manuály pro tehdejší M5 jsou vzácné a drahé zboží. Ručně řazená převodovka pro dobovou M3 E9x je ale o mnoho dostupnější a překvapivě velmi podobná. Má jen pár jiných převodových poměrů, je třeba použít jiný setrvačník a odlišný startér, přestavbu vám ostatně přiblíží video níže. A ukáže vám i výsledek.
Není to světový unikát, o podobné stavbě neslyšíme poprvé, je to ale rozhodně zajímavé auto. Motor 5,0 V10 s výkonem 510 koní, který svého času stačil na stovku za 4,7 sekundy a obligátní maximálku 250 km/h, má kořeny ve Formuli 1. A zkuste si říct i zbytek - kombík s takovým motorem, zadním pohonem a třemi pedály, už z toho se trochu ježí chlupy na těle. Více uvidíte níže, tato podívaná stojí i za pár desítek minut vašeho času.
BMW M5 Touring E61 šlo svého času koupit jen s automatickou převodovkou, oficiální fotky s manuálem tak logicky neexistují. Níže ale můžete takto vybavené auto vidět v akci, nechali si jej postavit fandové z DriveTribu z jejich vlastní M5 kombi s SMG. Ilustrační: BMW
Zdroj: DriveTribe@Youtube
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před hodinou - Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 06:33 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch