K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. Je zbědovaný, ale originální

Jen ve třech exemplářích vznikl pokus o moderní československou dodávku, která by nahradila zastaralou Škodu 1203. Tento může být váš.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. Je zbědovaný, ale originální

14.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. Je zbědovaný, ale originální

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jen ve třech exemplářích vznikl pokus o moderní československou dodávku, která by nahradila zastaralou Škodu 1203. Tento může být váš.

Osmdesátá léta jsou v Československu známá spíše geopolitickými změnami než vývojem nových automobilů, i na ten ale došlo. Nejznámějším produktem té doby byla nesporně tehdy revoluční Škoda Favorit, nejen v Mladé Boleslavi se ale pokoušeli o něco nového. Vedle AZNP existovaly také Bratislavské automobilové závody (BAZ), tehdy nejmladší automobilka ve střední Evropě. Založeny byly v roce 1971 s cílem vyrábět osobní vozy a jejich součástky.

Počátky nebyly snadné. Firma sídlila v nevyhovujících prostorách a vývoj neměl jasně stanovenou koncepci. Podařilo se vyvinout pár zajímavých prototypů, ale na zavedení výroby kvůli neschopnosti plánovaného hospodářství přizpůsobit se běhu dějin nikdy nedošlo. Později vývoj osobních automobilů úplně skončil a BAZ dostala od tehdejšího politického vedení země úkol vyrábět užitkové a nákladní vozy.

První automobily se zde začaly montovat až začátkem 80. let, kdy započala montáž Škody Garde a také modernizované Pragy V3S. Současně ale probíhaly práce na vývoji různých užitkových aut. Na bázi Škody Favorit vznikla dodávka MNA 900, která od Favoritu převzala některé díly (přední světlomety, čelní sklo). MNA označuje „malý nákladní automobil“ a číslo 900 je nosnost vozu. Souběžně vznikal i větší model MNA 1000 s motory Moskvič. Ta měla nahradit zastaralou Škodu 1203 a současně svou zaobleností přivést na československé cesty modernější styl 90. let.

Před rozpadem Československa byla výroba MNA odsunuta na neurčito, po politických změnách v roce 1989 celý projekt malého nákladního automobilu  Československa zanikl. Národní podnik BAZ byl transformován a po několika vyjednáváních byl v roce 1992 prodán Volkswagenu.

V průběhu času v BAZ vznikla řada zajímavých prototypů, přesto je velká vzácnost objevit některé z nich v prodeji. Dříve jsme vám jeden takový ukazovali a teď tu máme další. Je jím MNA 1000, šedý exemplář s benzínovým motorem o objemu 1.6 litru a výkonem 63 kW. Najeto má údajně 10 000 km, první registrace proběhla v lednu 1988 a dosavadní slovenský majitel informuje, že se jedná o jeden ze tří vyrobených kusů. Vůz podle fotek čeká úplná renovace, ale dle prodávajícího je v originálním a kompletním stavu.

Auto je značně zbědované, to ale neznamená, že je levné. U nabídky svítí cena 29 999 Eur, tedy asi 766 000 Kč. Mít takový výjimečný model téměř neznámého vozu by se mohlo zamlouvat sběratelům, otázkou ovšem je, zda pro někoho bude mít až takovou cenu. Na každý pád to výjimečný obraz toho, jak československý svět malých dodávek mohl vypadat, kdyby nedošlo na osudný rok 1989...


K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. Je zbědovaný, ale originální - 1 - MNA 1000 BAZ Skoda prototyp prodej 01K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. Je zbědovaný, ale originální - 2 - MNA 1000 BAZ Skoda prototyp prodej 02K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. Je zbědovaný, ale originální - 3 - MNA 1000 BAZ Skoda prototyp prodej 03K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. Je zbědovaný, ale originální - 4 - MNA 1000 BAZ Skoda prototyp prodej 04K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. Je zbědovaný, ale originální - 5 - MNA 1000 BAZ Skoda prototyp prodej 05K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. Je zbědovaný, ale originální - 6 - MNA 1000 BAZ Skoda prototyp prodej 06
V tomto stavu je nyní na prodej 1 ze 3 vyrobených prototypů MNA 1000

K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. Je zbědovaný, ale originální - 7 - MNA 1000 BAZ Skoda prototyp prodej 07K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. Je zbědovaný, ale originální - 8 - MNA 1000 BAZ Skoda prototyp prodej 08K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. Je zbědovaný, ale originální - 9 - MNA 1000 BAZ Skoda prototyp prodej 09K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. Je zbědovaný, ale originální - 10 - MNA 1000 BAZ Skoda prototyp prodej 10K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. Je zbědovaný, ale originální - 11 - MNA 1000 BAZ Skoda prototyp prodej 11
Vůz můžeme vidět i na dobových obrázcích z vývoje...

K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. Je zbědovaný, ale originální - 12 - MNA 1000 BAZ Skoda prototyp prodej 12K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. Je zbědovaný, ale originální - 13 - MNA 1000 BAZ Skoda prototyp prodej 13K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. Je zbědovaný, ale originální - 14 - MNA 1000 BAZ Skoda prototyp prodej 14K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. Je zbědovaný, ale originální - 15 - MNA 1000 BAZ Skoda prototyp prodej 15K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. Je zbědovaný, ale originální - 16 - MNA 1000 BAZ Skoda prototyp prodej 16K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. Je zbědovaný, ale originální - 17 - MNA 1000 BAZ Skoda prototyp prodej 17
...a prohlédnout si můžeme i jeden ze zachovalých kusů, který dnes stojí v muzeu

Zdroje: Mobile.de

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše