Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Silniční verze nejlepšího monstra rallyové skupiny B je na prodej, brutální je svým pojetím i cenou
1.5.2023 | Petr Miler
Zapomeňte na homologační speciály, ze kterých někdo sundal výplně dveří, přidal bílá kola a jelo se. Tohle je geniální dílo legendy motorsportu, které opanovalo nejdrsnější rallyové závody historie, Peugeot 205 T16. Mile se jen tváří.
Současná nabídka Peugeotu nemá automobilové nadšence čím zaujmout. Minulostí se v posledních letech staly i docela obyčejné modely jako 208 GTi a 308 GTi, o čemkoli peprnějším ani nemluvě. Někdy i skvělé ostřejší modely R do jednoho skončily bez nástupce a hybridní bizarnosti typu 508 PSE snad ani nemá smysl komentovat. I to, co bylo k mání před pár roky, ale naprosto zapadá vedle modelu, kterému Francouzi dali za vznik v 80. letech minulého století.
Řeč je o Peugeotu 205 Turbo 16 alias T16, silniční verzi a homologačním speciálu monstra skupiny B. Byl to geniální stroj, ideové dítě jistého Jeana Todta, který po důkladném studiu pravidel této skupiny došel k závěru, že nemá smysl vytvářet auta odvozená od jejich silničních verzí. Bylo to příliš limitující a beztak extrémně drahé. Lepší podle něj mělo být postavit úplně specifický stroj, který by se pak silničnímu modelu jen připodobnil. A jako obvykle se nemýlil. Jakmile se 205 T16 objevila na rallyových kolbištích, neměla sobě rovného. V roce 1985 s ní Timo Salonen ovládl šampionát s největším náskokem v historii aut této éry, v posledním ročníku 1986 s ním pak získal svůj první titul Juha Kankkunen.
S ohledem na zmíněné není těžké pochopit, že Francouzi neměli v úmyslu ztrácet příliš mnoho času hrátkami se silničními auty, o to jim vůbec nešlo. Dle homologačních požadavku tedy vyrobili přesně pouze nezbytných 200 exemplářů T16, které měly se sériovým Peugeotem 205 společnou jen siluetu karoserie. Pokud jste se dívali hodně zdálky. Po pár pivech. Bylo to zkrátka úplně jiné auto stojící na trubkovém šasí.
Největší změny byly patrné v zadní části, která se dala kompletně odklápět, aby umožnila přístup k pohonné jednotce umístěné právě tam. Peugeot přitom kvůli tomu vytvořil svařovanou požární přepážku, která spojuje středové sloupky se zadním pomocným rámem. Prostor pod přední kapotou, který u standardních 205 okupoval motor, zabralo rezervní kolo, zadní sedačky pochopitelně zmizely.
Oním motorem byl agregát o objem 1,8 litru, který za základ přijal běžný litinový blok dieselové rodiny XU a spojil jej s hlavou s šestnáctiventilovým rozvodem. Jeho výkonové možnosti byly skoro nekonečné, v případě silničního provedení byl ale naladěn „jen” na 200 koní výkonu a 267 Nm točivého momentu. Všechna čtyři kola pak zásobovala výkonem pětistupňová manuální převodovka převzatá z Citroënu XM.
Hmotnost homologačního speciálu činila 1 390 kilogramů, zrychlení z klidu na stovku zabralo 6,6 sekundy a čtvrtmíli Peugeot 205 T16 zdolal za 15,05 sekundy. Pochlubit se pak mohl ještě nejvyšší rychlostí 208 km/h. Na počátek 80. let minulého století to byly v této třídě vynikající hodnoty, které jistě nejsou nezajímavé ani dnes, kouzlo tohoto stroje je ale dnes pochopitelně hlavně ideové. Byla to komfortními prvky doplněná pojatá, výkonově uškrcená, ale jinak technicky naprosto totožná rallyová střela, se kterou Salonen drtil Röhrla. Kdo vám dnes něco takového prodá?
Odpověď je jasná, nyní ale máte poměrně vzácnou příležitost si jeden z 200 vyrobených exemplářů T16 pořídit. Kus na fotkách níže má číslo 188 a je nyní nabízen jednou nizozemskou firmou ve specifikaci, kterou byste uhodli. Celá produkce 205 T16 měla volant nalevo a šedě lakovanou karoserii, takže i tento kus má... volant vlevo a šedou barvu.
Najeto pak má velmi přijatelných 40 tisíc kilometrů a jeho cena je podobně brutální jako vůz sám. Na jeho koupi budete potřebovat 375 tisíc euro, tedy asi 8,8 milionu Kč. Dost peněz na dekády starou 205... Ale tohle auto prostě psalo historii a někdo ze sběratelů i takovou sumu za tak pěkný kousek zaplatí. Dodejme, že součástí prodeje je i kompletní dokumentace včetně původní uživatelské příručky. Je to vskutku pozoruhodný kus historie v krásném stavu.
Pokud máte zájem o jeden z homologačních Peugeotů 205 T16, nyní máte příležitost se takového auta zmocnit. Jeho cena je ale podobně brutální jako vůz sám. Foto: Real Art On Wheels, publikováno se souhlasem
Zdroj: Real Art on Wheels@Marktplaats
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB