Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Silniční verze nejlepšího monstra rallyové skupiny B je na prodej, brutální je svým pojetím i cenou
1.5.2023 | Petr Miler
Zapomeňte na homologační speciály, ze kterých někdo sundal výplně dveří, přidal bílá kola a jelo se. Tohle je geniální dílo legendy motorsportu, které opanovalo nejdrsnější rallyové závody historie, Peugeot 205 T16. Mile se jen tváří.
Současná nabídka Peugeotu nemá automobilové nadšence čím zaujmout. Minulostí se v posledních letech staly i docela obyčejné modely jako 208 GTi a 308 GTi, o čemkoli peprnějším ani nemluvě. Někdy i skvělé ostřejší modely R do jednoho skončily bez nástupce a hybridní bizarnosti typu 508 PSE snad ani nemá smysl komentovat. I to, co bylo k mání před pár roky, ale naprosto zapadá vedle modelu, kterému Francouzi dali za vznik v 80. letech minulého století.
Řeč je o Peugeotu 205 Turbo 16 alias T16, silniční verzi a homologačním speciálu monstra skupiny B. Byl to geniální stroj, ideové dítě jistého Jeana Todta, který po důkladném studiu pravidel této skupiny došel k závěru, že nemá smysl vytvářet auta odvozená od jejich silničních verzí. Bylo to příliš limitující a beztak extrémně drahé. Lepší podle něj mělo být postavit úplně specifický stroj, který by se pak silničnímu modelu jen připodobnil. A jako obvykle se nemýlil. Jakmile se 205 T16 objevila na rallyových kolbištích, neměla sobě rovného. V roce 1985 s ní Timo Salonen ovládl šampionát s největším náskokem v historii aut této éry, v posledním ročníku 1986 s ním pak získal svůj první titul Juha Kankkunen.
S ohledem na zmíněné není těžké pochopit, že Francouzi neměli v úmyslu ztrácet příliš mnoho času hrátkami se silničními auty, o to jim vůbec nešlo. Dle homologačních požadavku tedy vyrobili přesně pouze nezbytných 200 exemplářů T16, které měly se sériovým Peugeotem 205 společnou jen siluetu karoserie. Pokud jste se dívali hodně zdálky. Po pár pivech. Bylo to zkrátka úplně jiné auto stojící na trubkovém šasí.
Největší změny byly patrné v zadní části, která se dala kompletně odklápět, aby umožnila přístup k pohonné jednotce umístěné právě tam. Peugeot přitom kvůli tomu vytvořil svařovanou požární přepážku, která spojuje středové sloupky se zadním pomocným rámem. Prostor pod přední kapotou, který u standardních 205 okupoval motor, zabralo rezervní kolo, zadní sedačky pochopitelně zmizely.
Oním motorem byl agregát o objem 1,8 litru, který za základ přijal běžný litinový blok dieselové rodiny XU a spojil jej s hlavou s šestnáctiventilovým rozvodem. Jeho výkonové možnosti byly skoro nekonečné, v případě silničního provedení byl ale naladěn „jen” na 200 koní výkonu a 267 Nm točivého momentu. Všechna čtyři kola pak zásobovala výkonem pětistupňová manuální převodovka převzatá z Citroënu XM.
Hmotnost homologačního speciálu činila 1 390 kilogramů, zrychlení z klidu na stovku zabralo 6,6 sekundy a čtvrtmíli Peugeot 205 T16 zdolal za 15,05 sekundy. Pochlubit se pak mohl ještě nejvyšší rychlostí 208 km/h. Na počátek 80. let minulého století to byly v této třídě vynikající hodnoty, které jistě nejsou nezajímavé ani dnes, kouzlo tohoto stroje je ale dnes pochopitelně hlavně ideové. Byla to komfortními prvky doplněná pojatá, výkonově uškrcená, ale jinak technicky naprosto totožná rallyová střela, se kterou Salonen drtil Röhrla. Kdo vám dnes něco takového prodá?
Odpověď je jasná, nyní ale máte poměrně vzácnou příležitost si jeden z 200 vyrobených exemplářů T16 pořídit. Kus na fotkách níže má číslo 188 a je nyní nabízen jednou nizozemskou firmou ve specifikaci, kterou byste uhodli. Celá produkce 205 T16 měla volant nalevo a šedě lakovanou karoserii, takže i tento kus má... volant vlevo a šedou barvu.
Najeto pak má velmi přijatelných 40 tisíc kilometrů a jeho cena je podobně brutální jako vůz sám. Na jeho koupi budete potřebovat 375 tisíc euro, tedy asi 8,8 milionu Kč. Dost peněz na dekády starou 205... Ale tohle auto prostě psalo historii a někdo ze sběratelů i takovou sumu za tak pěkný kousek zaplatí. Dodejme, že součástí prodeje je i kompletní dokumentace včetně původní uživatelské příručky. Je to vskutku pozoruhodný kus historie v krásném stavu.
Pokud máte zájem o jeden z homologačních Peugeotů 205 T16, nyní máte příležitost se takového auta zmocnit. Jeho cena je ale podobně brutální jako vůz sám. Foto: Real Art On Wheels, publikováno se souhlasem
Zdroj: Real Art on Wheels@Marktplaats
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nejčtenější články
- Jedno z nejúspornějších aut historie je k mání dodnes nejeté. Geniální Piëchovo dílo je v tomto stavu skoro za babku
18.3.2024 - BMW unikly fotky auta ukazujícího nové pojetí SUV značky, ztvárnění ledvinek je znovu svérázné
18.3.2024 - Ruská domácí výroba „falešných” Hyundai pod vlastní značkou je největší rebrandingové selhání v dějinách aut
18.3.2024 - BMW chystá velkou čistku. Řada jeho současných modelů skončí, některé se přesunou do jiných sfér
18.3.2024 - Tesla hledá manažera servisních operací, který zajistí, že firma nebude provádět zbytečné servisní operace
18.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 00:05 - abgx1
- Pneu koutek 04.17. 23:53 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB