Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Silniční verze nejlepšího monstra rallyové skupiny B je na prodej, brutální je svým pojetím i cenou
1.5.2023 | Petr Miler
Zapomeňte na homologační speciály, ze kterých někdo sundal výplně dveří, přidal bílá kola a jelo se. Tohle je geniální dílo legendy motorsportu, které opanovalo nejdrsnější rallyové závody historie, Peugeot 205 T16. Mile se jen tváří.
Současná nabídka Peugeotu nemá automobilové nadšence čím zaujmout. Minulostí se v posledních letech staly i docela obyčejné modely jako 208 GTi a 308 GTi, o čemkoli peprnějším ani nemluvě. Někdy i skvělé ostřejší modely R do jednoho skončily bez nástupce a hybridní bizarnosti typu 508 PSE snad ani nemá smysl komentovat. I to, co bylo k mání před pár roky, ale naprosto zapadá vedle modelu, kterému Francouzi dali za vznik v 80. letech minulého století.
Řeč je o Peugeotu 205 Turbo 16 alias T16, silniční verzi a homologačním speciálu monstra skupiny B. Byl to geniální stroj, ideové dítě jistého Jeana Todta, který po důkladném studiu pravidel této skupiny došel k závěru, že nemá smysl vytvářet auta odvozená od jejich silničních verzí. Bylo to příliš limitující a beztak extrémně drahé. Lepší podle něj mělo být postavit úplně specifický stroj, který by se pak silničnímu modelu jen připodobnil. A jako obvykle se nemýlil. Jakmile se 205 T16 objevila na rallyových kolbištích, neměla sobě rovného. V roce 1985 s ní Timo Salonen ovládl šampionát s největším náskokem v historii aut této éry, v posledním ročníku 1986 s ním pak získal svůj první titul Juha Kankkunen.
S ohledem na zmíněné není těžké pochopit, že Francouzi neměli v úmyslu ztrácet příliš mnoho času hrátkami se silničními auty, o to jim vůbec nešlo. Dle homologačních požadavku tedy vyrobili přesně pouze nezbytných 200 exemplářů T16, které měly se sériovým Peugeotem 205 společnou jen siluetu karoserie. Pokud jste se dívali hodně zdálky. Po pár pivech. Bylo to zkrátka úplně jiné auto stojící na trubkovém šasí.
Největší změny byly patrné v zadní části, která se dala kompletně odklápět, aby umožnila přístup k pohonné jednotce umístěné právě tam. Peugeot přitom kvůli tomu vytvořil svařovanou požární přepážku, která spojuje středové sloupky se zadním pomocným rámem. Prostor pod přední kapotou, který u standardních 205 okupoval motor, zabralo rezervní kolo, zadní sedačky pochopitelně zmizely.
Oním motorem byl agregát o objem 1,8 litru, který za základ přijal běžný litinový blok dieselové rodiny XU a spojil jej s hlavou s šestnáctiventilovým rozvodem. Jeho výkonové možnosti byly skoro nekonečné, v případě silničního provedení byl ale naladěn „jen” na 200 koní výkonu a 267 Nm točivého momentu. Všechna čtyři kola pak zásobovala výkonem pětistupňová manuální převodovka převzatá z Citroënu XM.
Hmotnost homologačního speciálu činila 1 390 kilogramů, zrychlení z klidu na stovku zabralo 6,6 sekundy a čtvrtmíli Peugeot 205 T16 zdolal za 15,05 sekundy. Pochlubit se pak mohl ještě nejvyšší rychlostí 208 km/h. Na počátek 80. let minulého století to byly v této třídě vynikající hodnoty, které jistě nejsou nezajímavé ani dnes, kouzlo tohoto stroje je ale dnes pochopitelně hlavně ideové. Byla to komfortními prvky doplněná pojatá, výkonově uškrcená, ale jinak technicky naprosto totožná rallyová střela, se kterou Salonen drtil Röhrla. Kdo vám dnes něco takového prodá?
Odpověď je jasná, nyní ale máte poměrně vzácnou příležitost si jeden z 200 vyrobených exemplářů T16 pořídit. Kus na fotkách níže má číslo 188 a je nyní nabízen jednou nizozemskou firmou ve specifikaci, kterou byste uhodli. Celá produkce 205 T16 měla volant nalevo a šedě lakovanou karoserii, takže i tento kus má... volant vlevo a šedou barvu.
Najeto pak má velmi přijatelných 40 tisíc kilometrů a jeho cena je podobně brutální jako vůz sám. Na jeho koupi budete potřebovat 375 tisíc euro, tedy asi 8,8 milionu Kč. Dost peněz na dekády starou 205... Ale tohle auto prostě psalo historii a někdo ze sběratelů i takovou sumu za tak pěkný kousek zaplatí. Dodejme, že součástí prodeje je i kompletní dokumentace včetně původní uživatelské příručky. Je to vskutku pozoruhodný kus historie v krásném stavu.
Pokud máte zájem o jeden z homologačních Peugeotů 205 T16, nyní máte příležitost se takového auta zmocnit. Jeho cena je ale podobně brutální jako vůz sám. Foto: Real Art On Wheels, publikováno se souhlasem
Zdroj: Real Art on Wheels@Marktplaats
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 2 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 4 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 7 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva