K mání je vzácné superauto sultánova bratra, jen 14 lidí na světě mohlo mít takové

Když se hovoří o vzácných moderních superautech, obvykle je řeč o stovkách vozů. V tomto případě vzniklo jen 14 exemplář a jen jeden z nich má červený interiér. Právě tento Vector W12 je nyní na prodej.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je vzácné superauto sultánova bratra, jen 14 lidí na světě mohlo mít takové

18.1.2020 | Petr Prokopec

K mání je vzácné superauto sultánova bratra, jen 14 lidí na světě mohlo mít takové

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Když se hovoří o vzácných moderních superautech, obvykle je řeč o stovkách vozů. V tomto případě vzniklo jen 14 exemplář a jen jeden z nich má červený interiér. Právě tento Vector W12 je nyní na prodej.

Americkou automobilku Vector jsme si naposledy mohli připomenout krátce před koncem loňského roku. V té době jsme mluvili hlavně o modelu W8, který měl být lepší než jakýkoliv existující konkurent. Možná byl, na trhu se mu ale prorazit nepodařilo. Osmiválcové kupé místo toho značku dovedlo prakticky na hranu bankrotu. Do hry tak mohla vkročit indonéská společnost MegaTech, jež následně nepříliš korektními praktikami vyštvala z firmy zakladatele automobilky Jerryho Wiegerta. Dlouho se však z tohoto úspěchu neradovala.

Pod novým vlastníkem, který zároveň byl i majitelem italského Lamborghini, se začal rodit projekt supersportu zvaného M12. Vůz vycházel z prototypu WX-3, jenž vznikl jako evoluce výše zmíněného modelu W8. Nicméně pod kapotou se již nenacházel osmiválec z produkce General Motor, místo toho MegaTech sáhl do svých skladů a novinku osadil dvanáctiválcem z Lamborghini Diablo. Vzhled pak dostal na starosti Peter Stevens, mimo jiné autor legendárního McLarenu F1.

Jak se ale možná dalo čekat, z americko-britsko-italské kooperace nevzešel supersport přepisující nastavené standardy, nýbrž, jak ho nazval magazínu Autoweek, „nejhorší vůz, jaký kdy prošel naším redakčním testem“. Nikoho tedy nejspíše nezaskočí, že celkově vzniklo pouze 17 exemplářů, z čehož tři byly předprodukční prototypy. Jeden z nich byl následně přepracován na variantu SRV8, kterou chtěl MegaTech řešit nezájem o dvanáctiválcové kupé. Zůstalo však jen u záměru a této jediné konverze.

Indonéská firma se dostala do problémů a tak prodala Lamborghini i Vector. Nadmíru zajímavé přitom je, že o opětovný rozjezd druhé zmíněné se postaral její původní zakladatel, neboť soud se nakonec postavil na Wiegertovu stranu přiřknul mu zpět práva spojená se značkou i veškerými jejími produkty. Jakkoliv se však Vector uvedl s novým modelem WX-8, který měl desetilitrovým osmiválcem a 1 850 koňmi překonat i Bugatti, znovu zůstalo pouze u záměru.

Samotnou automobilku tedy můžeme opustit, mezi živé se ostatně nejspíše již ani nevrátí. Místo toho si ale ještě na moment vezmeme na paškál model M12. Konkrétně pak dvanáctý z oněch 14 vyrobených produkčních kusů, který jako nový zamířil k známému sběrateli, brunejskému princi Jefrimu, bratrovi známého sultána Hassanala Bolkiaha. Ten si sice vyžádal kombinaci černého laku a zakázkového červeného interiéru, ovšem ani to nevedlo k dlouhému vlastnictví. Vector tak již po třech letech měnil vlastníka.

Současný majitel je druhým v pořadí, přičemž vůz ponechal ve své sbírce po dlouhých 16 let. Ani to však nevedlo k nějakému enormnímu užívání, neboť od svého vzniku v roce 1999 najel tento exemplář pouze 2 160 mil (3 475 km). S tímto nájezdem je nyní k dispozici, přičemž v listopadu loňského roku došlo také na mechanickou revitalizaci. Přepracována přitom byla také spojka, která se dočkala keramického setrvačníku.

Mimo to došlo také na modifikace interiéru, kam se nastěhovala modernější technika a zároveň byla upravena poloha sedadel, aby se dovnitř vešly vyšší postavy. Základní styl ale zůstal zachován, nezměněné je i Jefrim objednané jedinečné čalounění. A ve standardu pak ve výsledku zůstává i motor, tedy 5,7litrový dvanáctiválec o výkonu 499 koní, jenž míří skrze pětistupňový manuál na zadní kola. Vyjít by vás tato kombinace mohla na 6,8 milionu korun, vůz je ale nabízen bez rezervní ceny.


K mání je vzácné superauto sultánova bratra, jen 14 lidí na světě mohlo mít takové - 1 - Vector M12 1999 na prodej 01K mání je vzácné superauto sultánova bratra, jen 14 lidí na světě mohlo mít takové - 2 - Vector M12 1999 na prodej 02K mání je vzácné superauto sultánova bratra, jen 14 lidí na světě mohlo mít takové - 3 - Vector M12 1999 na prodej 03K mání je vzácné superauto sultánova bratra, jen 14 lidí na světě mohlo mít takové - 4 - Vector M12 1999 na prodej 04K mání je vzácné superauto sultánova bratra, jen 14 lidí na světě mohlo mít takové - 5 - Vector M12 1999 na prodej 05K mání je vzácné superauto sultánova bratra, jen 14 lidí na světě mohlo mít takové - 6 - Vector M12 1999 na prodej 06K mání je vzácné superauto sultánova bratra, jen 14 lidí na světě mohlo mít takové - 7 - Vector M12 1999 na prodej 07K mání je vzácné superauto sultánova bratra, jen 14 lidí na světě mohlo mít takové - 8 - Vector M12 1999 na prodej 08K mání je vzácné superauto sultánova bratra, jen 14 lidí na světě mohlo mít takové - 9 - Vector M12 1999 na prodej 09
Již tento víkend je v aukci nabízen Vektor M12. Tento konkrétní kus přitom kdysi patřil brunejskému princi Jefrimu

Zdroj: Barrett-Jackson

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše