Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je zlatá ozdoba někdejších vládních konvojů, krásná Tatra 613 Long Gold
13.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Tatru 613 máme zafixovanou jako černý přízrak kolon převážejících komunistické papaláše, tahle má ale jiné kořeny.
Tatru zná asi každý, ale méně už se ví, že jde o třetí nejstarší automobilku světa. V Kopřivnici se auta vyrábí od roku 1897 a díky je vůbec nejstarší firmou svého druhu ve střední Evropě. Život plný vzestupů a pádů, investic a marných slibů se v posledních letech stabilizoval. Továrna si mohla dovolit navýšit své kapacity, investovat do modernizace technologií a vrátila se na světové trhy.
To se ale bavíme pouze o produkci nákladní vozů, nic jiného dnes Tatra nevyrábí. V dávné minulosti stála i za jedněmi z nejpokrokovějších osobních automobilů světa, okovaná bota plánovaného hospodářství je ale bohužel zadusila. V socialistickém Československu se musela omezit na výrobu reprezentativních limuzín pro papaláše. Komunisté jezdili nejprve v modelu 603 a později i Tatra 613, prodávaném od roku 1974 do 1996. Z velké části ručně vznikaly malé série pohodlného vládního vozidla na odděleném pracovišti v Příboru. Dlouhých 42 let na trhu přineslo několik variant od obyčejné Tatry 613 po Tatru 613-4 Mi Long Model 95, která vznikla v pouhých 18 kusech.
Poslední evoluce už pochopitelně mířily za jinými uživateli, než komunistickými prominenty a jeden z takových vozů dnes máme před sebou. Jde o jedno z nejvyšších provedení vyrobené speciálně pro vládu ČSFR, v originální výbavě a původním odstínu barvy je na prodej. Prodloužená Tatra 613 obarvená zlatou metalízou z roku 1993 čeká v Praze na někoho, kdo ocení nájezd necelých 150 000 kilometrů a podle všeho pěkný vizuální i technický techniky. Vyšívané koberečky, semišové obložení a dřevěný volant jsou samozřejmostí. Tehdejší pojízdnou kancelář v prodloužené verzi poháněl 3,5litrový čtyřválec s karburátorem o výkonu 120 kW (163 koní), který dovolil dosahovat rychlostí okolo 190 km/h.
Takto zachovaných exemplářů není mnoho a už vůbec ne v této barvě. Nejčastěji jsme T613 vídali v černé a i když porevoluční kousky byly vyráběny i v poněkud barevnějších provedeních, zlatá je vážně výjimka. Kolik bude stát tento kus zůstává otevřené, cena je předmětem dohody. Čekejme ale částku minimálně ve vysokých statisících korun - Tatra 613 už dávno není něco, nad čím by sběratelé ohrnovali nos...
Z Příboru přijela tato zlatá Tatra v roce 1993. Stáří na sobě nedává příliš znát
Zdroj: Ráj veteránů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB