Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kde Renault udělal chybu? Nový Mégane kombi je těžší i pomalejší než starý
28.8.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Renault vyvinul zcela novou generaci Méganu kombi a osadil jej menšími motory než dříve. Zhoršení přesto doznala hmotnost i jízdní dynamika.
V poslední době se stalo přímo pravidlem, že nová generace téhož modelu je sice větší než ta předchozí, zároveň však na ručkách vah vykazuje nižší hmotnost. Do značné míry je to dáno použitím modernějších platforem, se kterými je spojeno více hliníku a vysokopevnostní oceli. Jakkoliv tedy rozměry a tuhost letí nahoru, kila padají dolů, čehož následně výrobci využívají k downsizingu v motorovém prostoru, který pohotovostní hmotnost posílá i s dalšími faktory ještě více dolů.
Ve světle výše zmíněných trendů jsme se stejným posunem tak nějak automaticky počítali i u nových Renaultů. Francouzi nicméně nikdy netvrdili, že jejich platforma CMF je lehčí než předchozí architektury a ani se v tiskových zprávách nechlubili poklesem hmotnosti jako ostatní automobilky. Teď už víme, proč to neudělali - nový Mégane Grandtour zamířil přesně opačným směrem.
Pro nejlepší vykreslení použijeme vrcholnou naftovou verzi dCi 165, která v minulosti počítala s dvoulitrovým turbodieselem, jenž - jak již název napovídá - produkoval 165 koní a 380 Nm. Tento výkon pak na přední kola přenášela manuální převodovka. Vůz vážil 1 424 kilogramů, na stovku zrychlil za 8,5 sekundy a maximálně dosáhl 215 km/h.
Nové provedení se oproti předchůdci natáhlo o 67 milimetrů do délky (na celkových 4 626 mm) a 11 mm v případě rozvoru (na 2 712 mm). Zároveň přitom o 20 milimetrů pokleslo (na 1449 mm). Jmenuje se dále dCi 165, stejný je tedy i maximální výkon 165 koní (točivý moment vrcholí na 380 Nm, kdyby to někoho zajímalo), jenže v motorovém prostoru se namísto dvoulitru objevuje 1,6litrová pohonná jednotka a automat EDC. Vůz váží 1 516 kg, na stovku zrychlí za 8,9 sekundy a maximálně jede 214 km/h.
Počítat se zlepšením dynamiky navzdory větším rozměrům tedy v tomto případě rozhodně nelze - na stovce je auto o čtyři desetiny sekundy později a maximální rychlost se snížila o 1 km/h. A to má vůz k dispozici „o spojku lepší” automat, který by měl akceleraci dále pomáhat. Nepomáhá, vůz je totiž o 92 kg těžší (srovnáváme úplně stejné minimální hodnoty MVODM dle Renaultu) a aerodynamicky vhodnější též není - součin čelní plochy a koeficientu aerodynamického odporu vzduchu dává v případě obou generací úplně stejné hodnoty.
Tento neduh ovšem není spojen pouze s vrcholným dieselovým provedením, ale i se všemi dalšími srovnatelnými motorizacemi. Kupříkladu verze s jedna-šestkou dCi a 130 koňmi dříve vážila 1 320 kg, nyní si však „polepšila“ na 1 394 kg. Dolů šla tedy i jízdní dynamika (10,1 sekundy versus 10,6 sekundy), přestože v obou případech přední kola zásobuje manuál. A maximální rychlost se tady též nepatrně zhoršila, z 200 na 199 km/h.
Obezita však není spojena jen s „naftožrouty“, ale také s benzinovými agregáty. I když v tomto případě již nárůst kil není tak drastický. Kupříkladu základní provedení Energy TCe 100 nyní váží nejméně 1 291 kg, zatímco dříve byste základnímu benzinovému turbu naměřili o 7 kilogramů méně a dostali verzi Energy TCe 115 s vyšším výkonem. Pro rýpaly - úplně totožné verze se dnes nevyrábí, ale ještě dojde na jiné srovnání.
V případě přeplňovaných základů není divu, že akcelerace na stovku byla za 11,2 sekundy lepší (dnes 12,6 s), stejně jako maximální rychlost 190 km/h, která je nyní je 182 km/h. A současný základ Energy TCe 100 překonává ve všech parametrech dokonce i dřívější, úplně nejlevnější atmosférická jedna-šestka - ta vážila 1 267 kg, stovku zvládala za 10,8 sekundy a jela znovu až 190 km/h.
Pokud vám toto shrnutí připadá nepřehledné, přidáváme ještě tabulku, která vám mezigenerační srovnání těchto tří verzí předestře jasněji. Horší hodnoty ve sloupci „Rozdíl” jsou zvýrazněny červeně a ukáží, že pokud jde o hmotnost, použitý motor, jeho výkon, akceleraci a maximální rychlost, není nový Mégane Grandtour lepší vůbec v ničem, jen v některých ohledech je stejný. Pochopitelně, posun vpřed nastal v případě udávané spotřeby, ale víme, jak moc mají tyto hodnoty společného s realitou.
Srovnání technických parametrů Renaultů Mégane kombi III a IV
Dodat lze tedy jediné. Nový Mégane Grandtour možná je pohlednější, větší i lépe vybavený a kvalitněji postavený, nicméně evoluci představuje velmi zvláštní. Dostanete těžší a pomalejší auto s menším motorem a vyšší cenou. To asi francouzská značka neuslyší ráda, nicméně zkoumání detailních specifikací nám nedovolilo si toto překvapení nechat pro sebe...
Nový Renault Megane Grandtour si polepšil dosti svérázně, je těžší a pomalejší...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 59 minutami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 2 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 3 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 5 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva