Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kdy se konečně vyplatí elektromobily? Šéf Continentalu není velký optimista
12.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dle Wolfganga Schäfera faktory bránící rozmachu elektrických aut hned tak nezmizí. Zájem zákazníků sice roste už teď, podíl na trhu ale zůstává okrajový.
Stále přísnější emisní v kombinaci s dopady naftové aféry Volkswagenu v posledních letech rychle mění automobilovou mapu světa. Zatímco donedávna byly zejména v Evropě kvůli nízké produkci CO2 vychvalovány diesely, nyní jsou na koni elektromobily. Jsou zatím příliš drahé a komplikovaně využitelné na to, aby se výrazněji prosadily, obvykle ale slýcháme, že není otázkou „zda”, ale „kdy” nastane jejich boom. Jenže to „kdy” nemusí být vůbec brzy.
Elon Musk a jeho Tesla chtějí už v roce 2020 prodávat milion elektromobilů ročně, finanční šéf společnosti Continental Wolfgang Schäfer ale něco takového nevidí jako příliš reálné. Podle něj potrvá ještě hodně dlouho, než se elektrické vozy stanou pro zákazníky srovnatelně ekonomicky výhodné jako „naftožrouti“. Do roku 2025, tedy ještě dalších 8 let, tak mají vládnout klasické spalovací motory.
„Vysoké ceny baterií, omezený dojezd a zdlouhavé dobíjení jsou důvodem, proč elektromobily nebudou mít nad spalovacími motory ekonomickou výhodu dříve než v roce 2025,“ uvedl Schäfer v rozhovoru s magazínem Bloomberg. A Schäfer se jako správný ekonom domnívá, že to jsou hlavně ekonomické faktory, které rychlejší rozmach elektromobilů znemožní.
Jeho slova se asi nebudou líbit nejen lidem z Tesly, ale ani koncernům Daimler a Volkswagen. Ve snaze dohnat amerického výrobce elektrických aut totiž obě německé automobilky navýšily rozpočet na vývoj elektromobilů. První dala na oltář elektrických aut 10 miliard Eur (cca 267,5 miliard korun), druhá pak jen o 1 miliardu Eur méně (240,7 mld. Kč). To jsou nemalé náklady, s jejichž návratností dle Schäfera nelze v brzké době počítat. Zapravdu mu přitom dávají prodejní statistiky.
Během prvního letošního čtvrtletí sice v Evropě došlo k navýšení registrací všech vozů s alternativním zdrojem pohonu - tedy nejen elektromobilů, hybridů, ale i aut spalujících LPG či CNG - o nemalých 36 %, konkrétně mluvíme o 235 438 vozech. To vážně není málo, však celkové registrace od ledna do března na Starém kontinentu činily 1,94 milionu aut a podíl „alternativních“ modelů je tedy už 12procentní. Jenže když si z toho vyjmeme pouze elektromobily a plug-in hybridy, bavíme se o 64 890 autech. A když zůstaneme u těch ryze elektrických, jsme už jen na 33 924 vozech. A to je pouhých 1,7 procenta tržního podílu.
Je jisté, že toto číslo bude v příštích letech narůstat, zejména s ohledem na navyšování dojezdu a zejména snižování pořizovacích cen. Pokles cen ale bude pomalý a samotný Continental (není to jen výrobce pneumatik, ale i automobilových komponentů) to ani moc netrápí - kvůli větší komplexnosti alternativních hnacích ústrojí si může za své komponenty účtovat vyšší ceny.
Dle Schäfera společnost dodává řadě automobilek komponenty na spalovací motory v průměrné hodnotě zhruba 750 Eur (20 100 Kč), v případě elektrických agregátů však tato suma roste až na 3 000 Eur (80 300 Kč) na vůz. Není tedy vlastně ani překvapivé, že finanční šéf Continentalu dodává, kterak má jím zastupovaná firma „plné ruce práce“ už teď, kdy jsou elektromobily stále popelkou...
Finanční ředitel Continentalu Wolfgang Schäfer
Mercedes hodlá svět dobít elektrickými modely EQ a masivně do nich investuje. Podle Continentalu nemůže s jejich větším rozmachem počítat dříve než za 8 let
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 4 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva