Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje
5.11.2018 | Mirek Mazal
V tomto klání by si na novější vůz vsadil málokdo, neboť disponuje motorem s méně jak polovičním objemem a více jak o 100 koní nižším výkonem. Jenže objem a ani maximální výkon nejsou vše.
Patrně jste nepřehlédli, že proti downsizingu motorů pravidelně brojíme. Jde o násilím vynucenou cestu ke snižování papírové spotřeby paliva, která v praxi nepřináší slibované výhody a naopak skýtá řadu nevýhod, od uživatelských až po ty se spolehlivostí. Řeč je ale vždy o extrémním, až násilném downsizingu, který je nepřiměřený charakteru auta. Pokud vozu dáte povedený přeplňovaný motor s objemem, který mu dovolí alespoň trochu dýchat a jde o auto, pro které se z podstaty nehodí, dokáže i takto koncipovaný stroj skoro divy.
Ukazuje to video kolegy Mata Wilsona z CarWow, který rád světu ukazuje, že počet koní pod kapotou automaticky neznamená lepší dynamiku na silnici. Nové srovnání s dvojicí rychlých modelů Audi naznačuje, že ani menší motor s horšími údaji na papíře nemusí zákonitě znamenat nic špatného, pakliže splňuje výše zmíněné.
Jako názorný příklad posloužilo Audi S3 poháněné čtyřválcovým dvoulitrem TSI. Jde o jeden z nejlepších přeplňovaných motorů na světě, který je v tomto případě naladěn na výkon až 221 kW (300 koní) v 5 500 - 6 200 ot./min a točivý moment 380 Nm v rozmezí 1 800 - 5 500 ot./min. Pomocí automatické převodovky a pohonu všech kol by zrychlení na 100 km/h mělo zabrat 4,9 sekundy. Na britském letišti si tento pohon musel poradit s 1 505 kilogramy váhy proti starší konkurenci z vlastních řad.
Protivníkem se stalo Audi RS4 (B7) s osmiválcovou atmosférickou jednotkou o výkonu 309 kW (420 koní) při 7 800 ot./min a točivým momentem nanejvýš 420 Nm při 5 500 ot./min. Pohon všech kol ve spojení s manuálním řazením by mělo znamenat stejné zrychlení jako novější S3, ale v počtu válců, koní a točivého momentu není nad čím debatovat. Hmotnost 1 785 kilogramů působí v neprospěch kombi, ale leckdo by čekal, že hmotnost tady přebije hrubá síla.
Jenže nestalo se a v závodě na čtvrt míle zůstal i Mat překvapený. Novější S3 zcela zničila kdysi nejrychlejší Audi v nabídce (v momentě jeho příchodu nebyla nabízena dobová RS6). Vítěz protnul cílovou pásku v čase 13,5 sekundy, což bylo o pět desetin dříve než poražené RS4. Možný reparát mohl přijít v druhé disciplíně pružného zrychlení. Porovnání rozjezdu z rychlosti 80 km/h na plný plyn vyhrál starší model, ale jen těsně, ale to už jsou specifické podmínky, které přinesly výhodu atmosféricky plněnému motoru s výkonem posazeným do vyšších otáček a prakticky nulovou prodlevou v reakci na plynový pedál.
Výsledek sprintu je přesto tak udivující, že jej někteří zpochybňují, my ale nemáme důvod mu nevěřit. Zrovna 2,0 TSI je opravdu dobré turbo s až výbušnými reakcemi a velmi vysokým průměrným výkonem v klíčovém spektru otáček. Mít 300 koní skoro pořád zkrátka není o tolik méně než jich mít až 420, ale v obdobném spektru otáček začínat klidně o 200 níže. Zbytek už udělá hmotnost, něco jistě i rychlý automat.
Výsledek zkrátka ukazuje, jak efektivně dokáže fungovat 2,0 TSI a kam se automobilový průmysl za 10 let posunul. A to je tu ještě Audi RS3, které s 400 koňmi z dvouapůllitrového pětiválce dynamikou vyrovnává i aktuální RS4 Avant. Nad menšími motory než kdysi nemá smysl ohrnovat nos, pakliže jsou dobré a použité v modelech adekvátní velikosti a hmotnosti. Audi A3 to splňuje, ve větší A4 už motor 2,0 TSI takový zázrak není...
Zdánlivě jasné vítězství pro silnější Audi RS4 se nekonalo. Lehčí čtyřválec v S3 sfoukl těžší osmiválec na 400 metrech jako svíčku
Zdroj: carwow@Youtube
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před hodinou - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda