Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje

V tomto klání by si na novější vůz vsadil málokdo, neboť disponuje motorem s méně jak polovičním objemem a více jak o 100 koní nižším výkonem. Jenže objem a ani maximální výkon nejsou vše.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje

5.11.2018 | Mirek Mazal

Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V tomto klání by si na novější vůz vsadil málokdo, neboť disponuje motorem s méně jak polovičním objemem a více jak o 100 koní nižším výkonem. Jenže objem a ani maximální výkon nejsou vše.

Patrně jste nepřehlédli, že proti downsizingu motorů pravidelně brojíme. Jde o násilím vynucenou cestu ke snižování papírové spotřeby paliva, která v praxi nepřináší slibované výhody a naopak skýtá řadu nevýhod, od uživatelských až po ty se spolehlivostí. Řeč je ale vždy o extrémním, až násilném downsizingu, který je nepřiměřený charakteru auta. Pokud vozu dáte povedený přeplňovaný motor s objemem, který mu dovolí alespoň trochu dýchat a jde o auto, pro které se z podstaty nehodí, dokáže i takto koncipovaný stroj skoro divy.

Ukazuje to video kolegy Mata Wilsona z CarWow, který rád světu ukazuje, že počet koní pod kapotou automaticky neznamená lepší dynamiku na silnici. Nové srovnání s dvojicí rychlých modelů Audi naznačuje, že ani menší motor s horšími údaji na papíře nemusí zákonitě znamenat nic špatného, pakliže splňuje výše zmíněné.

Jako názorný příklad posloužilo Audi S3 poháněné čtyřválcovým dvoulitrem TSI. Jde o jeden z nejlepších přeplňovaných motorů na světě, který je v tomto případě naladěn na výkon až 221 kW (300 koní) v 5 500 - 6 200 ot./min a točivý moment 380 Nm v rozmezí 1 800 - 5 500 ot./min. Pomocí automatické převodovky a pohonu všech kol by zrychlení na 100 km/h mělo zabrat 4,9 sekundy. Na britském letišti si tento pohon musel poradit s 1 505 kilogramy váhy proti starší konkurenci z vlastních řad.

Protivníkem se stalo Audi RS4 (B7) s osmiválcovou atmosférickou jednotkou o výkonu 309 kW (420 koní) při 7 800 ot./min a točivým momentem nanejvýš 420 Nm při 5 500 ot./min. Pohon všech kol ve spojení s manuálním řazením by mělo znamenat stejné zrychlení jako novější S3, ale v počtu válců, koní a točivého momentu není nad čím debatovat. Hmotnost 1 785 kilogramů působí v neprospěch kombi, ale leckdo by čekal, že hmotnost tady přebije hrubá síla.

Jenže nestalo se a v závodě na čtvrt míle zůstal i Mat překvapený. Novější S3 zcela zničila kdysi nejrychlejší Audi v nabídce (v momentě jeho příchodu nebyla nabízena dobová RS6). Vítěz protnul cílovou pásku v čase 13,5 sekundy, což bylo o pět desetin dříve než poražené RS4. Možný reparát mohl přijít v druhé disciplíně pružného zrychlení. Porovnání rozjezdu z rychlosti 80 km/h na plný plyn vyhrál starší model, ale jen těsně, ale to už jsou specifické podmínky, které přinesly výhodu atmosféricky plněnému motoru s výkonem posazeným do vyšších otáček a prakticky nulovou prodlevou v reakci na plynový pedál.

Výsledek sprintu je přesto tak udivující, že jej někteří zpochybňují, my ale nemáme důvod mu nevěřit. Zrovna 2,0 TSI je opravdu dobré turbo s až výbušnými reakcemi a velmi vysokým průměrným výkonem v klíčovém spektru otáček. Mít 300 koní skoro pořád zkrátka není o tolik méně než jich mít až 420, ale v obdobném spektru otáček začínat klidně o 200 níže. Zbytek už udělá hmotnost, něco jistě i rychlý automat.

Výsledek zkrátka ukazuje, jak efektivně dokáže fungovat 2,0 TSI a kam se automobilový průmysl za 10 let posunul. A to je tu ještě Audi RS3, které s 400 koňmi z dvouapůllitrového pětiválce dynamikou vyrovnává i aktuální RS4 Avant. Nad menšími motory než kdysi nemá smysl ohrnovat nos, pakliže jsou dobré a použité v modelech adekvátní velikosti a hmotnosti. Audi A3 to splňuje, ve větší A4 už motor 2,0 TSI takový zázrak není...


Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje - 1 - Audi S3 vs RS4 B7 srovnani 01Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje - 2 - Audi S3 vs RS4 B7 srovnani 02Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje - 3 - Audi S3 vs RS4 B7 srovnani 03Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje - 4 - Audi S3 vs RS4 B7 srovnani 04Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje - 5 - Audi S3 vs RS4 B7 srovnani 05Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje - 6 - Audi S3 vs RS4 B7 srovnani 06Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje - 7 - Audi S3 vs RS4 B7 srovnani 07Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje - 8 - Audi S3 vs RS4 B7 srovnani 08Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje - 9 - Audi S3 vs RS4 B7 srovnani 09Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje - 10 - Audi S3 vs RS4 B7 srovnani 10
Zdánlivě jasné vítězství pro silnější Audi RS4 se nekonalo. Lehčí čtyřválec v S3 sfoukl těžší osmiválec na 400 metrech jako svíčku

Zdroj: carwow@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše