Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují

Zřejmě nešťastná konstrukce motoru má za následek technické problémy, které auta jím osazená zcela vyřazuje z provozu. Honda o problému ví přes rok, dosud s ním ale nic neprovedla.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují

10.10.2018 | Petr Prokopec

Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zřejmě nešťastná konstrukce motoru má za následek technické problémy, které auta jím osazená zcela vyřazuje z provozu. Honda o problému ví přes rok, dosud s ním ale nic neprovedla.

Svolávací akce nejsou ve světě automobilů v posledních letech ničím mimořádným. Dáno je to především složitostí moderních aut a komplikovaností celého procesu výroby. Jakkoliv výroba především u masových značek probíhá na montážních linkách, ze kterých by měly sjíždět identické produkty, o sestavování se na mnoha úsecích starají lidé se sklony k chybám. Kromě toho je vše závislé také na dodavatelích, pročež stačí jedno selhání kdekoli v celém řetězci a na jeho konci vznikne problémový produkt. S ohledem na to, co vše se může pokazit, se skoro divíme, že problémů není ještě víc.

I to relativní málo z pohledu zákaznického pochopitelně není ničím příjemným, nicméně pokud vás automobilka o všem zavčas informuje a servisní zákrok není složitý, ve výsledku si s tím asi nebudete dělat hlavu. Jakmile však výrobce zkusí hrát mrtvého brouka, může stoprocentně počítat s tím, že taková strategie se nakonec obrátí proti němu a zasáhne ho mnohem citelněji, než kdyby byl vstřícnější.

Proč o tom dnes hovoříme? Kvůli Hondě, která se poněkud překvapivě rozhodla, že zákazníky ponechá řadu měsíců v nejistotě. A co hůře, že je požene ke konkurenci. Teprve nyní totiž zareagovala na problém týkající se 1,5litrového přeplňovaného motoru, na který si ale zákazníci stěžují již od loňského roku. Nikoliv však kvůli jeho vlastnostem, problémem je míchání benzinu a motorového oleje.

Na celou záležitost aktuálně upozornil magazín Consumer Reports, který na maloobjemovou pohonnou jednotku eviduje řadu stížností přímo od majitelů. Kupříkladu Kurt Witzig uvedl, že si povšiml něčeho podivného pouhé čtyři měsíce po koupi zcela nové Hondy CR-V. Jen pár kilometrů od domova pohonná jednotka jeho auta začala stávkovat, až mu na křižovatce zcela vypověděla službu. Jakmile se jí poté Kurtovi povedlo znovu nastartovat, nemohl jet rychlostí vyšší než 30 km/h. Šnečím tempem tak zamířil rovnou k dealerovi.

Tím však anabáze celého případu začíná. Teprve po dvou týdnech totiž servis konečně zjistil, že problémem je prosakování benzinu do olejového okruhu. Mechanik ale bohužel neměl ani ponětí, jak závadu odstranit. Pochopitelně by pomohla alespoň výměna oleje, ani to ale servis nakonec neudělal, a tak došlo ke zcela jiné výměně - Witzig poslal CR-V k šípku a místo toho koupil Toyotu RAV4.

Se stejným problémem se jen na severoamerickém trhu potýkají minimálně stovky řidičů, kteří z velké části hovoří o tomtéž - motor začne mít nedlouho po studeném startu problémy s pravidelným chodem a při prvním zastavení, typicky na světelné křižovatce, vypoví službu zcela a obvykle už vůbec nejde nastartovat. Co přesně za problémem stojí, není jasné, o chybný design motoru jde ale nepochybně. Experti zmiňují buď problematické vstřikování rozprašující palivo přímo na stěny válců, nebo pomalý ohřev jednotky, kdy se benzín na stěnách sráží.

Jak jsme přitom zmínili v úvodu, něco takového se může stát. Dotyčný výrobce by však rozhodně neměl strkat hlavu do písku. Přesně to ale udělala Honda, ač o problému věděla již od počátku roku 2017. V Americe však teprve nyní, po medializaci případu a dotazech Consumer Reports, oznámila, že pracuje na nápravě, se kterou chce vyrukovat nejpozději do půlky listopadu.

Japonská automobilka zatím nezveřejnila, kolik vozů bude muset do opravy. Nicméně naznačila, že problém se týká hlavně těch exemplářů, které jsou provozovány v místech s chladnějším počasím a s nimiž jejich majitelé podnikají spíše krátké cesty. Nicméně s nesnázemi se ozvali i lidé z Texasu, takže podmínkou jistě nebude nic jako sibiřská zima, spíše budou stačit jen ony krátké jízdy se studeným motorem.

Honda navzdory závažnosti věci říká, že situaci nepovažuje za bezpečnostní problém. Toto zlehčování by se ale Japoncům mohlo ještě více vymstít, koneckonců možné náhlé vypnutí pohonné jednotky někde na dálnici či jen pouhé prudké zpomalení může mít za následek nehody. Navíc riziko, že se tak stane, je opravdu velké, neboť Honda jen ve Státech prodala od počátku loňského roku přes půl milionu kusů CR-V s tímto motorem. Stejný motor navíc používá i Civic a Accord, další americké prodejní hity. A stejný motor se prodává i v Evropě a Číně, odkud jsou též hlášeny potíže.

Jakých všech aut se problém týká, ovšem s jistotou nevíme, neboť Honda není zrovna sdílná. Ve výsledku se ale jistá liknavost vlastně dá pochopit - Japonci totiž v podstatě vše vsadili na jednu kartu, tedy na onen motor 1,5 turbo, který je dnes páteří nabídky všech důležitých modelů. Jeho špatná pověst by tak Hondu mohla stát draho, hra na mrtvého brouka ale může nakonec způsobit ještě větší škody.


Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují - 1 - Honda CR-V 2017 US verze prvni sada 01Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují - 2 - Honda CR-V 2017 US verze prvni sada 02Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují - 3 - Honda CR-V 2017 US verze prvni sada 03Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují - 4 - Honda CR-V 2017 US verze prvni sada 04Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují - 5 - Honda CR-V 2017 US verze prvni sada 05Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují - 6 - Honda CR-V 2017 US verze prvni sada 06Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují - 7 - Honda CR-V 2017 US verze prvni sada 07Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují - 8 - Honda CR-V 2017 US verze prvni sada 08Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují - 9 - Honda CR-V 2017 US verze prvni sada 09Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují - 10 - Honda CR-V 2017 US verze prvni sada 10Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují - 11 - Honda CR-V 2017 US verze prvni sada 11Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují - 12 - Honda CR-V 2017 US verze prvni sada 12Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují - 13 - Honda CR-V 2017 US verze prvni sada 13Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují - 14 - Honda CR-V 2017 US verze prvni sada 14Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují - 15 - Honda CR-V 2017 US verze prvni sada 15Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují - 16 - Honda CR-V 2017 US verze prvni sada 16Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují - 17 - Honda CR-V 2017 US verze prvni sada 17Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují - 18 - Honda CR-V 2017 US verze prvni sada 18Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují - 19 - Honda CR-V 2017 US verze prvni sada 19Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují - 20 - Honda CR-V 2017 US verze prvni sada 20Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují - 21 - Honda CR-V 2017 US verze prvni sada 21Klíčový nový motor Hondy má vážné potíže, Japonci ho už přes rok ignorují - 22 - Honda CR-V 2017 US verze prvni sada 22
Sázka Hondy na 1,5litrový turboagregát se zatím nejeví být šťastnou, přinejmenším majitelé CR-V hlásí s tímto motorem vážné problémy

Zdroj: Consumer Reports

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.