Klimatizace zvyšuje spotřebu hybridů zásadně více než u konvenčních aut

Výzkum zjistil, že v kombinovaném režimu se kvůli klimatizaci spotřeba hybridů zvedla o 6,1 %, u dieselů o 4,6 % a u benzínů o 3,8 %.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Klimatizace zvyšuje spotřebu hybridů zásadně více než u konvenčních aut

28.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Klimatizace zvyšuje spotřebu hybridů zásadně více než u konvenčních aut

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Výzkum zjistil, že v kombinovaném režimu se kvůli klimatizaci spotřeba hybridů zvedla o 6,1 %, u dieselů o 4,6 % a u benzínů o 3,8 %.

Že zapnutá klimatizace spotřebovává část výkonu motoru, je všeobecně známý fakt. To ústí ve zvýšenou spotřebu paliva, chceme-li po motoru, aby vůz poháněl stále stejně. Stejně tak je známo, že čím větší motor máme, tím menší vliv na něj má zapnutá klimatizace. Potenciál motoru však není jediným faktorem, jak zjistil výzkum společnosti Emission Analytics v americkém Los Angeles.

Podle výsledků tohoto bádání je vliv zapnuté klimatizace v průměru největší u hybridních automobilů. Naplno puštěná klimatizace u nich zvyšuje spotřebu o 6,1 %, zatímco u benzínových motorů je nárůst jen o 3,8 % a u dieselů o 4,6 %. Pohybují-li se hybridy po městě, efekt se může zvýšit až na 10 %, zatímco mimo město spadne k 2,8 %. Zážehový motor bez elektromotorů z toho vyšel vždy nejlépe a vznětový se umístil uprostřed.

Podle zakladatele a ředitele Emission Analytics Nicka Moldena je to „svým způsobem varianta iluzorní spotřeby”, kterou hybridy nabídnou v katalozích. „Ve skutečnosti je absolutní množství klimatizací spotřebovaného paliva stejné, jen to v číslech vypadá hůře u hybridů,” pokračoval logicky. Nejde ale jen o to, hybridy mohou bez puštěné klimatizace například při stání v kolonách nespotřebovávat prakticky žádné palivo - pokud je klimatizace třeba, bez spalovacího motoru to nepůjde a jeden z podstatných pozitivních efektů hybridu je rázem pryč.

Výzkum probíhal v horkém klimatu Kalifornie, i u nás ale klimatizaci pouštíme zejména v letních měsících v podstatě trvale. Výsledky elektromobilů nemáme, výzkum je neukázal. Podle tendence, že benzínové motory na tom jsou nejlépe, diesely hůře a hybridy nejhůře, však můžeme vyvodit, že v případě elektromobilů bude efekt ještě větší. Tím spíše, že spalovací motor pohání kompresor klimatizace většinou pomocí řemene, kdežto když takový motor v autě není, je potřeba kompresor hnát elektřinou, kterou máte v bateriích. I pokud bychom ale počítali s maximálně desetiprocentním zhoršením jako v případě hybridů, z udávaného dojezdu 150 km (kterého bude beztak problém dosáhnout) bude najednou 135 km.

„Když si kupujete auto, je nutné se nenechat svést nízkou papírovou spotřebou hybridů, protože v reálném světě, například i se zapnutou klimatizací, může spotřeba rychle růst,” dodal Molden. My s ním můžeme jen souhlasit - například také německý ADAC potvrdil, že po stránce papírové spotřeby patří hybridy k největším lhářům. Ztráta jedné z výhod při zapnuté klimatizaci, která jim dopřává vyšší provozní efektivitu v městském provozu, rozdíl mezi realitou a papírovými očekáváními jen umocní...


Klimatizace zvyšuje spotřebu hybridů zásadně více než u konvenčních aut - 1 - opel ampera konci 01Klimatizace zvyšuje spotřebu hybridů zásadně více než u konvenčních aut - 2 - opel ampera konci 02Klimatizace zvyšuje spotřebu hybridů zásadně více než u konvenčních aut - 3 - opel ampera konci 03Klimatizace zvyšuje spotřebu hybridů zásadně více než u konvenčních aut - 4 - opel ampera konci 04Klimatizace zvyšuje spotřebu hybridů zásadně více než u konvenčních aut - 5 - opel ampera konci 05Klimatizace zvyšuje spotřebu hybridů zásadně více než u konvenčních aut - 6 - opel ampera konci 06Klimatizace zvyšuje spotřebu hybridů zásadně více než u konvenčních aut - 7 - opel ampera konci 07Klimatizace zvyšuje spotřebu hybridů zásadně více než u konvenčních aut - 8 - opel ampera konci 08
Zapnutá klimatizace zvyšuje spotřebu nejvíce u hybridů, ukázal výzkum

Zdroj: Auto Express

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.