Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic
21.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Koncern Volkswagen je s více jak 10 miliony prodaných vozů moloch, velkou část jeho zisku ale obstarává značka, která vyrobila pouhých 238 tisíc aut.
Před několika málo dny zveřejnil koncern VW své finanční výsledky za loňský rok. Ten byl sice poznamenán dieselovou krizí, přesto ale Němci dokázali vydělat majlant. Na jejich konto totiž celkově přiteklo 5,87 bilionu korun, z čehož 394,57 miliard korun připadá na provozní zisk a skoro 200 miliard Kč na zisk před zdaněním. K tomu přispěly všechny zúčastněné značky, jedna ale skutečně kralovala.
Pokud v tuto chvíli myslíte na Porsche, trefili jste hřebíček na hlavičku. Automobilka z Zuffenhausenu v loňském roce dodala více než 238 tisíc nových aut, což je působivé číslo samo o sobě. Tedy alespoň na segment, v němž Porsche působí. Jde totiž kupříkladu už o jednu desetinu registrací BMW, přičemž jen za poslední tři roky odbyt vzrostl o 47 procent. O ztrátě exkluzivity se sice do jisté míry mluvit dá, nikoliv však o propadu výdělků.
Ony registrace totiž představují obrat ve výši 602,66 mld. Kč, z čehož více než šestina (konkrétně 105,4 mld. Kč) připadá na zisk. Jen pro srovnání, samotný VW dodal takřka šest milionů aut, se kterými je spojen obrat ve výši nemalých 2,86 bilionu korun. Na zisk ovšem nepřipadá ani polovina výdělku Porsche, tedy 51,35 mld. Kč (jedna šestapadesátina obratu).
Volkswagen tedy sice je ziskový, musí ovšem prodat miliony aut, aby dosáhl polovičního zisku Porsche s dvěma stovkami tisíc prodaných vozů. Jeho dcera z Zuffenhausenu tak optikou celého loňského roku vydělávala v průměru na každém prodaném automobilu 433 020 Kč. Čili jinými slovy, ve chvíli, kdy Porsche vypustí ze svých skladů jeden vůz a dodá jej zákazníkovi, rovná se jeho zisk ceně faceliftované Škody Octavia osazené základní výbavou a přeplňovaným litrovým motorem.
Porsche tím ovšem nepřekonává pouze mateřskou značku - či jakéhokoliv jiného výrobce z koncernu (otázkou je Bugatti, jenž své podrobné finanční výsledky nezveřejňuje, dříve se ale postaralo o jedno z nejztrátovějších aut všech dob) - ale kupříkladu i BMW nebo Mercedes. Tyto německé firmy totiž mají na svém kontě průměrný zisk 125 510 Kč z každého prodaného vozu. Polepšily si tedy oproti číslům z prvního pololetí, Porsche ale mohou jen tiše závidět.
V tomto ohledu ale vše bledne oproti Ferrari. Značka si totiž v loňském roce přišla u každého prodaného vozu na opravdu neskutečných 2 259 220 Kč a ještě výrazně navýšila zisk na jeden prodaný automobil z prvního loňského pololetí. Jak jsme ale již mnohokrát uvedli, jde o průměr, který je u Italů ovlivněn celou řadou faktorů - více než 30 % celkového zisku značky totiž generuje prodej všemožných „blbinek” s logem značky či příjmy ze zábavního parku. Ale pomáhají například i příjmy z prodeje motorů.
I proto můžete namítnout, že zisk na jedno prodané auto takto počítat nejde, ale lze tyto faktory oddělovat? Ferrari by neprodalo ani jednu čepici s vlastním logem, ani jeden parfém, kdyby jeho auta nebyla tím, čím jsou. Stejně tak by nikdo neštěkl po jeho zábavním parku ani technice. Automobilky pořád dělají především auta a je celkem nepodstatné, jestli si zisky ze své primární aktivity vylepšují příplatkovou třízónovou klimatizací nebo klíčenkou posázenou diamanty - jsou to spojité nádoby. A že Ferrari umí v prodeji čehokoli se svým logem chodit jak nikdo jiný, jde k jeho cti, nikoli naopak.
Výsledky všech automobilek za celý loňský rok zatím nemáme k dispozici, přiložené tabulky ale reflektují stav za první pololetí roku 2016 a dovolují udělat si obrázek o ziskovosti dalších značek. Ferrari a Porsche na vrcholu už jsme si probrali, stejně jako BMW a Mercedes kousek pod ním. Velmi vysoko jsou ale i další „prémiovky” jako Jaguar Land Rover, Maserati a Audi, které dokáží vydělat i přes 100 tisíc Kč na jednom voze.
Obyčejnější značky se musí vesměs spokojit s nižšími čísly, až na Nissan a Chevrolet, které se umí dostat i přes 50 tisíc Kč zisku na jeden prodaný vůz. Solidně je na tom i Škoda, která se dále drží dost nad hranicí 1 000 Eur zisku na kus, mnohé další známé značky - zmíněný VW nevyjímaje - ale mají problém dostat se se ziskovou marží byť nad 2 procenta a při cenách svých aut jsou rády, když jim z jednoho vozu zbude alespoň 10 tisíc Kč zisku...
Průměrný zisk a marže jednotlivých značek na každé prodané auto
(kompletní data za 1. pololetí roku 2016)
Škoda přináší v rámci koncernu VW největší zisky na jedno auto v rámci masových značek
Přímo značce Volkswagen se naopak moc nedaří
Ferrari má zisk na jednom autě s velkým náskokem nejvyšší
Porsche je na tom se ziskovou marží podobně, jeho odbyt je ale ve srovnání s Ferrari skoro 30násobný. I díky novému SUV Macan
Zdroje: Bloomberg, UDE-CAR
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 2 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 3 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 5 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 6 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva