Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik nás budou stát poslední výmysly EU? Šéf financí VW řekl účet jen za jeho firmu
6.8.2018 | Petr Prokopec
Evropská unie zas jednou chtěla pomáhat, ve výsledku je ale těžké najít někoho, kdo její novinky ocení. Výrobci aut to nejsou a i zákazníci to budou jen stěží.
Již mnohokrát jsme zmínili, že od 1. září letošního roku musí být všechna auta v prodeji homologována v souladu s novou metodikou měření spotřeby a emisí. Stejně tak jsme mohli uvést, že nová procedura WLTP představuje pro automobilky nemalý problém. Původně totiž měl rozdíl ve výsledcích testů podle staré metodiky NEDC a novými předpisy činit jen pár jednotek procent, nicméně skutečnost je mnohonásobně horší.
Co je v tuto chvíli ještě kritičtější, homologační proces je velmi náročný časově i finančně. Projít novým sítem totiž musí zvlášť naprosto každý model i každá motorizace, jenž budou na území Evropské unie prodávány. Kapacity zkušeben jsou ovšem omezené. A co více, nová metodika si i kvůli nástupu nové emisní normy Euro vyžádala mnohem větší zásahy do konstrukce vozů, než s jakými bylo původně počítáno. To pro výrobce aut znamená o náklady víc a omezená nabídka o příjmy méně.
O jaká čísla přitom jde? Dosud jsme neměli k dispozici nic konkrétního, nyní se ovšem na dané téma vyjádřil finanční ředitel koncernu VW Group Frank Witter. Ten uvedl, že náklady na novou homologaci aut pro celé impérium dosáhnou výše 1 miliardy Eur (cca 25,6 mld. Kč). To přitom rozhodně není suma, jakou by mohla jednoduše odepsat i automobilka velikosti Volkswagenu.
Podle šéfa VW Group Herberta Diesse, který nedávno oslavil prvních sto dní na svém postu, tedy v nejbližší budoucnosti čeká výzva „o velikosti Titanicu“. Jak jsme zmínili, od 1. září tedy jednoduše některé modely či varianty nebudou k dispozici a momentálně nikdo nedokáže přesně potvrdit, kdy (a zda vůbec) se do nabídky vrátí.
Volskwagen, stejně jako další automobilky, tedy čeká pokles prodejů, to je zřejmě nevyhnutelné. Na druhé straně ovšem stojí účet za novou homologaci, stejně jako nemalé výdaje, jenž musí koncern položit na oltář dalšího vývoje. Podle Diesse totiž společnost potřebuje „masivní expanzi“ v oblasti softwaru a digitalizace, aby dokázala lépe čelit konkurenci z Číny a Spojených států. Čeká nás tedy zdražování?
Ve výsledku nepochybně ano, hned 1. září ale nic takového nečekejte. Volkswagen jel ve druhém letošním čtvrtletí na plné obrátky a výroba byla navýšena o 13,5 procenta, což je dvojnásobek růstu prodejů. Automobilka tedy využije limitu maximálního povoleného množství vyrábí skladových aut homologovaných dle staré metodiky a bude je prodávat i v době, kdy již budou platit nová pravidla.
Je však otázkou, jak dlouho tento polštář Němcům vydrží a kdy dokážou dostat nabídku do stavu odpovídajícího očekáváním kupujících. Až poté bude jasné, co bude muset Volkswagen - a nejen Volkswagen - udělat, aby byl schopen dále jet podle nových pravidel. Zdá se však stále jasnější, že celý nápad EU s novými testy emisí a spotřeby, který stejně nepřinese pro zákazníka nic hmatatelného, ve výsledku jen omezí nabídku aut a zdraží ty zbývající kvůli nové zátěži na bedrech výrobců.
Kupříkladu loni VW Group v Evropě prodal 3 677 539 aut a kdybychom onen miliardový vícenáklad měli rozpustit do ročního objemu výroby, jde 272 Eur navíc na jedno prodané auto. To je skoro 7 000 korun, opravdu dost peněz i na jasnou evropskou jedničku. A nedělejme si iluze, že jiní výrobci zvládnou tento krok levněji.
Jsme tedy opravdu zvědavi, s jakými informacemi se vytasíme v průběhu zbytku roku. U automobilek nyní vládne velká nervozita a místní zastoupení mají obavy, že zejména na přelomu roků 2018 a 2019 nebudou mít pořádně co prodávat. Snad se to nestane, kdyby na to ale přece jen přišlo, víte, komu poděkovat. Byla to Evropská unie, která ve stínu Dieselgate začala tlačit na rychlost zavedení WLTP v situaci, kdy automobilky předem říkaly, že nebudou schopny tak rychle reagovat. Teď se to skutečně stalo a nevidíme nikoho, kdo by na této situaci mohl profitovat - bolet bude výrobce i zákazníky, auta přitom zůstanou z valné většiny stále stejná, jen budou jinak homologovaná...
Z pohledu automobilek není urychlený příchod nové měřicí procedury nic dobrého. Lid přitom nepocítí čistější ovzduší, spíše na něj dopadne finanční tíha za celý proces
Zdroj: Bloomberg
Další zajímavé články:
Bleskovky
- Řidič Audi se v horách tvrdě přesvědčil, že pohon všech kol quattro není všemocný
před 6 hodinami - Policie teď dokáže změřit rychlost auta až ze vzdálenosti 1 km, touto hračkou
před 8 hodinami - Někdo si postavil falešné nejlepší Ferrari z plechu, nebojí se s ním vyrazit do ulic
včera - Zloděj použil svou nejlepší schopnost k tomu, aby zachránil dítě uvězněné v autě
včera - Řidič ve 200 km/h na dálnici vyblikal i policisty, ti mu to vrátili i s úroky
18.2.2019

Nejčtenější články
- Manžel britské královny v 97 letech dál řídí. Naboural, za pár hodin měl zas své oblíbené auto
21.1.2019 - Tesla našla elegantní způsob, jak si poradit s lidmi, kteří schválně blokují její nabíječky
21.1.2019 - Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med
21.1.2019 - Katalog aut Tuzexu z roku 1988: Vyvolení mohli i tehdy skoro všechno
21.1.2019 - Nejdelší silnice světa křižující moře stojí v Číně. Nesjedete z ní dlouhých 55 kilometrů
21.1.2019 - Nenechte se napálit, tříválce jsou dnes nabízeny pod různými zavádějícími názvy
21.1.2019 - Jediný čínský klon, který ohromil i šéfy Porsche, se dočkal překvapivého faceliftu
21.1.2019 - Nejprodávanější nová i ojetá auta Ruska v roce 2018? Je to pořád svébytný svět
21.1.2019 - Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy
21.1.2019 - BMW M7 by teprve nechalo vyniknout gigantické ledvinky nové řady 7
21.1.2019
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Původně to měla být MX5 ND, nakonec to je GT86 22:41 - jarka
- Rychlodotazy 21:28 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 20:25 - řidičBOB
- Hon na piráty 20:16 - řidičBOB
- Co právě teď posloucháte? 19:16 - Brus
- Lyžárna 18:29 - pavproch
- BMW Divize 17:51 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 17:19 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 17:06 - jerry
- Hledám technika do své firmy 15:52 - pavproch
Autobazar
Škoda Fabia 1.0
r.v. 2015
213 000,- KčŠkoda Octavia RS 2.0 TSI
r.v. 2014
480 000,- KčŠkoda Octavia 1.6 TDI
r.v. 2016
320 000,- KčFord Fiesta 1.25 i
r.v. 2012
105 000,- KčŠkoda Fabia 1.2 TSI
r.v. 2015
250 000,- KčŠkoda Roomster 1.2 TSI
r.v. 2014
177 000,- KčŠkoda Octavia 2.0 TDI
r.v. 2008
221 000,- KčFord Fusion 1.4
r.v. 2009
94 000,- Kč