Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik nás budou stát poslední výmysly EU? Šéf financí VW řekl účet jen za jeho firmu
6.8.2018 | Petr Prokopec
Evropská unie zas jednou chtěla pomáhat, ve výsledku je ale těžké najít někoho, kdo její novinky ocení. Výrobci aut to nejsou a i zákazníci to budou jen stěží.
Již mnohokrát jsme zmínili, že od 1. září letošního roku musí být všechna auta v prodeji homologována v souladu s novou metodikou měření spotřeby a emisí. Stejně tak jsme mohli uvést, že nová procedura WLTP představuje pro automobilky nemalý problém. Původně totiž měl rozdíl ve výsledcích testů podle staré metodiky NEDC a novými předpisy činit jen pár jednotek procent, nicméně skutečnost je mnohonásobně horší.
Co je v tuto chvíli ještě kritičtější, homologační proces je velmi náročný časově i finančně. Projít novým sítem totiž musí zvlášť naprosto každý model i každá motorizace, jenž budou na území Evropské unie prodávány. Kapacity zkušeben jsou ovšem omezené. A co více, nová metodika si i kvůli nástupu nové emisní normy Euro vyžádala mnohem větší zásahy do konstrukce vozů, než s jakými bylo původně počítáno. To pro výrobce aut znamená o náklady víc a omezená nabídka o příjmy méně.
O jaká čísla přitom jde? Dosud jsme neměli k dispozici nic konkrétního, nyní se ovšem na dané téma vyjádřil finanční ředitel koncernu VW Group Frank Witter. Ten uvedl, že náklady na novou homologaci aut pro celé impérium dosáhnou výše 1 miliardy Eur (cca 25,6 mld. Kč). To přitom rozhodně není suma, jakou by mohla jednoduše odepsat i automobilka velikosti Volkswagenu.
Podle šéfa VW Group Herberta Diesse, který nedávno oslavil prvních sto dní na svém postu, tedy v nejbližší budoucnosti čeká výzva „o velikosti Titanicu“. Jak jsme zmínili, od 1. září tedy jednoduše některé modely či varianty nebudou k dispozici a momentálně nikdo nedokáže přesně potvrdit, kdy (a zda vůbec) se do nabídky vrátí.
Volskwagen, stejně jako další automobilky, tedy čeká pokles prodejů, to je zřejmě nevyhnutelné. Na druhé straně ovšem stojí účet za novou homologaci, stejně jako nemalé výdaje, jenž musí koncern položit na oltář dalšího vývoje. Podle Diesse totiž společnost potřebuje „masivní expanzi“ v oblasti softwaru a digitalizace, aby dokázala lépe čelit konkurenci z Číny a Spojených států. Čeká nás tedy zdražování?
Ve výsledku nepochybně ano, hned 1. září ale nic takového nečekejte. Volkswagen jel ve druhém letošním čtvrtletí na plné obrátky a výroba byla navýšena o 13,5 procenta, což je dvojnásobek růstu prodejů. Automobilka tedy využije limitu maximálního povoleného množství vyrábí skladových aut homologovaných dle staré metodiky a bude je prodávat i v době, kdy již budou platit nová pravidla.
Je však otázkou, jak dlouho tento polštář Němcům vydrží a kdy dokážou dostat nabídku do stavu odpovídajícího očekáváním kupujících. Až poté bude jasné, co bude muset Volkswagen - a nejen Volkswagen - udělat, aby byl schopen dále jet podle nových pravidel. Zdá se však stále jasnější, že celý nápad EU s novými testy emisí a spotřeby, který stejně nepřinese pro zákazníka nic hmatatelného, ve výsledku jen omezí nabídku aut a zdraží ty zbývající kvůli nové zátěži na bedrech výrobců.
Kupříkladu loni VW Group v Evropě prodal 3 677 539 aut a kdybychom onen miliardový vícenáklad měli rozpustit do ročního objemu výroby, jde 272 Eur navíc na jedno prodané auto. To je skoro 7 000 korun, opravdu dost peněz i na jasnou evropskou jedničku. A nedělejme si iluze, že jiní výrobci zvládnou tento krok levněji.
Jsme tedy opravdu zvědavi, s jakými informacemi se vytasíme v průběhu zbytku roku. U automobilek nyní vládne velká nervozita a místní zastoupení mají obavy, že zejména na přelomu roků 2018 a 2019 nebudou mít pořádně co prodávat. Snad se to nestane, kdyby na to ale přece jen přišlo, víte, komu poděkovat. Byla to Evropská unie, která ve stínu Dieselgate začala tlačit na rychlost zavedení WLTP v situaci, kdy automobilky předem říkaly, že nebudou schopny tak rychle reagovat. Teď se to skutečně stalo a nevidíme nikoho, kdo by na této situaci mohl profitovat - bolet bude výrobce i zákazníky, auta přitom zůstanou z valné většiny stále stejná, jen budou jinak homologovaná...
Z pohledu automobilek není urychlený příchod nové měřicí procedury nic dobrého. Lid přitom nepocítí čistější ovzduší, spíše na něj dopadne finanční tíha za celý proces
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před hodinou - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 05:27 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis