Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik nás budou stát poslední výmysly EU? Šéf financí VW řekl účet jen za jeho firmu
6.8.2018 | Petr Prokopec
Evropská unie zas jednou chtěla pomáhat, ve výsledku je ale těžké najít někoho, kdo její novinky ocení. Výrobci aut to nejsou a i zákazníci to budou jen stěží.
Již mnohokrát jsme zmínili, že od 1. září letošního roku musí být všechna auta v prodeji homologována v souladu s novou metodikou měření spotřeby a emisí. Stejně tak jsme mohli uvést, že nová procedura WLTP představuje pro automobilky nemalý problém. Původně totiž měl rozdíl ve výsledcích testů podle staré metodiky NEDC a novými předpisy činit jen pár jednotek procent, nicméně skutečnost je mnohonásobně horší.
Co je v tuto chvíli ještě kritičtější, homologační proces je velmi náročný časově i finančně. Projít novým sítem totiž musí zvlášť naprosto každý model i každá motorizace, jenž budou na území Evropské unie prodávány. Kapacity zkušeben jsou ovšem omezené. A co více, nová metodika si i kvůli nástupu nové emisní normy Euro vyžádala mnohem větší zásahy do konstrukce vozů, než s jakými bylo původně počítáno. To pro výrobce aut znamená o náklady víc a omezená nabídka o příjmy méně.
O jaká čísla přitom jde? Dosud jsme neměli k dispozici nic konkrétního, nyní se ovšem na dané téma vyjádřil finanční ředitel koncernu VW Group Frank Witter. Ten uvedl, že náklady na novou homologaci aut pro celé impérium dosáhnou výše 1 miliardy Eur (cca 25,6 mld. Kč). To přitom rozhodně není suma, jakou by mohla jednoduše odepsat i automobilka velikosti Volkswagenu.
Podle šéfa VW Group Herberta Diesse, který nedávno oslavil prvních sto dní na svém postu, tedy v nejbližší budoucnosti čeká výzva „o velikosti Titanicu“. Jak jsme zmínili, od 1. září tedy jednoduše některé modely či varianty nebudou k dispozici a momentálně nikdo nedokáže přesně potvrdit, kdy (a zda vůbec) se do nabídky vrátí.
Volskwagen, stejně jako další automobilky, tedy čeká pokles prodejů, to je zřejmě nevyhnutelné. Na druhé straně ovšem stojí účet za novou homologaci, stejně jako nemalé výdaje, jenž musí koncern položit na oltář dalšího vývoje. Podle Diesse totiž společnost potřebuje „masivní expanzi“ v oblasti softwaru a digitalizace, aby dokázala lépe čelit konkurenci z Číny a Spojených států. Čeká nás tedy zdražování?
Ve výsledku nepochybně ano, hned 1. září ale nic takového nečekejte. Volkswagen jel ve druhém letošním čtvrtletí na plné obrátky a výroba byla navýšena o 13,5 procenta, což je dvojnásobek růstu prodejů. Automobilka tedy využije limitu maximálního povoleného množství vyrábí skladových aut homologovaných dle staré metodiky a bude je prodávat i v době, kdy již budou platit nová pravidla.
Je však otázkou, jak dlouho tento polštář Němcům vydrží a kdy dokážou dostat nabídku do stavu odpovídajícího očekáváním kupujících. Až poté bude jasné, co bude muset Volkswagen - a nejen Volkswagen - udělat, aby byl schopen dále jet podle nových pravidel. Zdá se však stále jasnější, že celý nápad EU s novými testy emisí a spotřeby, který stejně nepřinese pro zákazníka nic hmatatelného, ve výsledku jen omezí nabídku aut a zdraží ty zbývající kvůli nové zátěži na bedrech výrobců.
Kupříkladu loni VW Group v Evropě prodal 3 677 539 aut a kdybychom onen miliardový vícenáklad měli rozpustit do ročního objemu výroby, jde 272 Eur navíc na jedno prodané auto. To je skoro 7 000 korun, opravdu dost peněz i na jasnou evropskou jedničku. A nedělejme si iluze, že jiní výrobci zvládnou tento krok levněji.
Jsme tedy opravdu zvědavi, s jakými informacemi se vytasíme v průběhu zbytku roku. U automobilek nyní vládne velká nervozita a místní zastoupení mají obavy, že zejména na přelomu roků 2018 a 2019 nebudou mít pořádně co prodávat. Snad se to nestane, kdyby na to ale přece jen přišlo, víte, komu poděkovat. Byla to Evropská unie, která ve stínu Dieselgate začala tlačit na rychlost zavedení WLTP v situaci, kdy automobilky předem říkaly, že nebudou schopny tak rychle reagovat. Teď se to skutečně stalo a nevidíme nikoho, kdo by na této situaci mohl profitovat - bolet bude výrobce i zákazníky, auta přitom zůstanou z valné většiny stále stejná, jen budou jinak homologovaná...
Z pohledu automobilek není urychlený příchod nové měřicí procedury nic dobrého. Lid přitom nepocítí čistější ovzduší, spíše na něj dopadne finanční tíha za celý proces
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 2 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva