Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik stojí oprava lehce ťuknutého blatníku Tesly Model 3? Image levného elektromobilu se dál hroutí
26.5.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Poškození tohoto auta je tak malé, že jej zdálky pouhým okem sotva spatříte. Přesto jeho oprava stála tolik jako celý, už slušný ojetý vůz.
Teslu Model 3 už od prvních zmínek o ní provází image elektromobilu, který konečně zlomí jejich vnímání. Zatímco dnes jsou elektrická auta buď nepříliš atraktivní a přesto velmi drahá, nebo atraktivní a extrémně drahá, v případě Modelu 3 měla Tesla přijít s žádoucím vozem za zajímavou cenu. Od začátku se hovoří o cifře 35 tisíc dolarů coby základní ceně bez jakýchkoli dotací. To je dnes asi 770 tisíc Kč, tedy určitě ne málo peněz, ale představte si konkurenta BMW řady 3 schopného zrychlit na stovku za pár sekund a nabídnout tu nejmodernější techniku. Navíc jsou tu všemožné dotace, které takovou cifru dokážou snížit i o statisíce, to už by byla opravdu zajímavá nabídka.
Model 3 je na trhu, za tyhle peníze se ale neprodal jediný. Většina aut stojí kupující okolo 1,2 milionu Kč, což už není moc přitažlivá cifra. Hlavním důvodem je fakt, že Tesla základní Model 3 se zmíněnou cenou nenabízí a asi ani jen tak nenabídne - sám Elon Musk prohlásil, že kdyby to firma dnes udělala, zkrachuje. A tak se dnes soustředí spíše na vývoj ještě dražších verzí s logicky vyšší marží. Je to ale jediný problém, který strhává image Model 3 coby relativně levného elektromobilu? Zjevně nikoli.
Ukazuje to případ jednoho z majitelů Modelu 3, kterému se přihodila vcelku obvyklá věc. Při parkování přehlédl dopravní značku a levému přednímu blatníku způsobil asi 10centimetrovou promáčklinu. Je to prkotina, drobný parkovací šrám, jehož oprava by na většině aut stála pár tisíc korun. A pokud by šlo o pětimístnou sumu, pak by se vešla bezpečně do 20 tisíc korun. U Modelu 3 se oprava nevešla ani do 100 tisíc korun a tato hranice nebyla překročena zrovna o fous.
Majitel vozu, Chris Boylan z webu Clean Technica, měl auto pojištěné a svěřil jej firmě Precision Autoworks v New Yorku, jednomu z mála tamních servisů autorizovaných k opravám Tesel. Když se mu o pár dnů servis ozval s odhadem ceny opravy, nestačil se divit - v návrhu stálo 6 789,77 USD, tedy bezmála 150 tisíc Kč. Sto padesát tisíc korun za takovou prkotinu.
Pokud si nyní myslíte, že si hamižný servis rozhodl namastit kapsu na úkor naivního teslisty, mýlíte se - dělal jen to, co musel. I když na výrobu Modelu 3 měla být použita hlavně ocel, auto stále používá dost hliníku, který... „je přítomen” také v onom blatníku. Jednoduchá oprava už vzhledem k tomu nebyla možná, musel se objednat nový díl. To ještě není tak drahá věc (asi 5 500 Kč), vůz ale není poskládán příliš chytře, a tak se i kvůli výměně tak tak snadno zranitelné části musela demontovat spousta dalších dílů, třeba i v vnější zpětné zrcátko a rekalibrovat elektronika (protože když sundáte přední nárazník, odmontujete třeba i parkovací a další senzory). Komplikovanější dále bylo také lakování kvůli specifické modré barvě.
Věřit tomuto odhadu nemohla ani Boylanova pojišťovna, likvidátor ale servisu nakonec schválil opravu za 6 256,28 USD, tedy bezmála 140 tisíc Kč. Část nákladů se tedy podařilo eliminovat, velká část to ale zrovna nebyla - oprava takové prkotiny za 140 tisíc korun, co je skoro noční můra každého majitele auta. A posvěcení pojišťovnou jasně říká, že to prostě levněji udělat nešlo - servis na opravě strávil desítky hodin práce.
Ukazuje to, že Tesla Model 3 opravdu není levný elektromobily pro masy, ani trochu. Taková věc zdraží vlastnictví skrze cenu oprav nebo cenu pojištění. Překvapeni jsou i jinak loajální lidé sdružujících se na fórech majitelů Tesel, kteří to přičítají nezkušenosti firmy s vývojem a výrobou aut - ta je třeba postavit nejen tak, aby dobře vypadala a fungovala, ale i tak, aby se osinou v zadnici nestaly drobné opravy, které život s vozem nutně přináší. To se o Modelu 3 očividně nestalo...
Při pohledu na celý vůz si sotva čehokoli všimnete, až bližší zkoumání ukáže promáčklinu na levém předním blatníku
Prkotina? Fakticky možná, cenou opravy ani trochu - první odhad servisu hovořil o asi 155 tisících Kč
Pojišťovnou posvěcená, tedy jistě cenově nikoli neadekvátní oprava pak přišla na bezmála 140 tisíc korun. To opravdu není levné a připomíná to spíše ceny podobných věcí u aut jako jsou ta od Porsche či ještě exkluzivnějších značek
Zdroj: Clean Technica
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 3 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 16:22 - Truck Daškam
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22