Reklama

Kolik automobilky vydělávají na každém autě? Podívejte se, rozdíly jsou obrovské

Když si koupíte nové auto, část jeho ceny pochopitelně skončí v kapsách majitelů automobilek. Jak velká? Někdy jsou to jednotky procent a relativně malé peníze, někdy mnohem víc.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Kolik automobilky vydělávají na každém autě? Podívejte se, rozdíly jsou obrovské

14.10.2018 | Petr Prokopec

Když si koupíte nové auto, část jeho ceny pochopitelně skončí v kapsách majitelů automobilek. Jak velká? Někdy jsou to jednotky procent a relativně malé peníze, někdy mnohem víc.

Firmy v jakémkoli oboru můžeme rozdělit jen do dvou skupin - na ty, pro které je hnacím motorem zisk a na ty, které se pokouší tvářit, že jim jde o něco jiného. Pochopitelně, většina kultivovaných firem se dnes nežene za ziskem za každou cenu a jsou ochotny jeho část obětovat pro ten či onen nefinanční prospěch, pořád se ale snaží vydělat.

Automobilky nejsou výjimkou, ani ony nemohou dlouhodobě přežít, pokud nebudou končit v černých číslech. Většině se to daří, jak velká ale jsou a jakou cestou se jich dobírají? Právě na to se zaměřil profesor Ferdinand Dudenhöffer z Centra pro automobilový výzkum při univerzitě v Duisburgu, který se ve své tradiční analýze ziskovosti jednotlivých automobilek zaměřil nejen na to, kolik firmy vydělávají celkově, ale jaký zisk mají na každém prodaném autě v prvním pololetí letošního roku. A rozdíly mezi jednotlivými značkami jsou vážně pozoruhodné.

Nejdůležitější výsledky jeho studie najdete ve dvou tabulkách níže, které sledují, prodeje, obrat, zisk před zdaněním (EBIT), obrat na každé prodané auto, zisk před zdaněním na každé prodané auto a marži. Asi nepřekvapí, že pohledem zisku na jedno prodané auto je jasným vítězem Ferrari. Italská automobilka sice dosáhla obratu ve výši „pouhých“ 1,285 miliardy Eur (cca 32,882 mld. Kč), nicméně za pomoci 5 000 aut. Patrně by Italové prodali více vozů, nesmíme ale zapomínat na fakt, že nyní pracují se stropem ročních prodejů nastaveným na 9 000 vozů.

Průměrný zisk z každého prodaného vozu tedy činil 68 987 Eur (1 765 400 Kč), což je opravdu neskutečná suma. Dalece je tím překonán zbytek automobilového průmyslu, neboť druhé Porsche dosahuje u jednoho vozu průměrného zisku 16 780 Eur (429 400 Kč). Je ale třeba dodat, že německá automobilka prodala přes 120 tisíc vozů a z jistého úhlu pohledu je právě ona králem této studie - dosahuje totiž stále úctyhodného zisku na jedno prodané auto a přitom jich dokáže „poslat do světa” přes 100 tisíc za půlrok. Celkový zisk přes 2 miliardy Eur je tak o poznání vyšší než u Ferrari.

Další zvyšování prodejů už se nezdá být až tak efektivní, ani pohledem zisku na prodaný vůz, ani pohledem celkových výsledků. Ostatně stačí se podívat třeba na výsledky Audi, BMW či Mercedesu. Ve všech případech prodeje rostou až milionu a čtvrt prodaných aut za půl roku, celkový zisk se ale nedostává ani na dvojnásobek výsledku Porsche. A v případě zisku na prodané auto se pohybuje mezi 3 057 a 3 347 Eury (78 300 až 85 700 Kč).

Extrémem je v tomto případě koncern VW. Ze studovaných automobilek je bezpečně nejziskovější (skoro 10 miliard Eur za půl roku), potřeboval k tomu ale skoro 5,6 milionu prodaných vozů. Na jednom tak vydělává 1 757 Eur, což představuje marži 8,2 % (třetina Ferrari). I tak je to ale výborný výsledek, pro VW nejlepší za poslední dekády.

Zajímavý je i pohled na úplný chvost žebříčku, kde najdeme Teslu, což ovšem překvapivé není. Kalifornský výrobce elektromobilů totiž ještě dosud zisku nedosáhl, ztráta 10 931 Eur (279 800 Kč) na každé prodané auto tak šokuje jen svou výší - tohle všechno musí dotovat ti, kteří platí ztrátové hospodaření firmy (jen letos desítky miliard korunu). Ještě více (konkrétně 17 425 Eur/445 900 Kč) ale prodělává Bentley, což by asi řadu lidí mohlo udivit - podle firmy je to ale rozsáhlými investicemi do elektromobility.

Jak se tedy ukazuje, s alternativním hnacím ústrojím je spojeno všechno možné, jen ne zisk, což je také důvod, proč se vlastně nikdo seriozně nesnaží Teslu dohnat - prodávat auta s tak obrovskými ztrátami je něco, co si žádná jiná firma než aurou průkopnictví opředená Tesla nemůže dlouhodobě dovolit. Podívejte se sami na klíčové výsledky analýzy níže. Odpovídají i tomu, že automobilky dnes zažívají zlaté časy a prodávají ve velkém prakticky cokoli, co pustí do oběhu.

Kolik vydělávají různé automobilky na každém prodaném autě?

Kolik automobilky vydělávají na každém autě? Podívejte se, rozdíly jsou obrovské - 1 - Kolik vydelavaji automobilky na kazdem prodanem aute 2018 tab 01Kolik automobilky vydělávají na každém autě? Podívejte se, rozdíly jsou obrovské - 2 - Kolik vydelavaji automobilky na kazdem prodanem aute 2018 tab 02

Kolik automobilky vydělávají na každém autě? Podívejte se, rozdíly jsou obrovské - 3 - Ferrari 488 Spider prvni sada 02Kolik automobilky vydělávají na každém autě? Podívejte se, rozdíly jsou obrovské - 4 - Ferrari 488 Spider prvni sada 04Kolik automobilky vydělávají na každém autě? Podívejte se, rozdíly jsou obrovské - 5 - Ferrari 488 Spider prvni sada 07
Celému světu aktuálně vládne Ferrari, jenž na každém prodaném autě vydělá v průměru takřka dva miliony korun. Prodává ale jen jednotky tisíc vozů ročně, takže celkový zisk není enormní

Kolik automobilky vydělávají na každém autě? Podívejte se, rozdíly jsou obrovské - 6 - VW Touareg 2018 prvni oficialni sada 10Kolik automobilky vydělávají na každém autě? Podívejte se, rozdíly jsou obrovské - 7 - VW Touareg 2018 prvni oficialni sada 13Kolik automobilky vydělávají na každém autě? Podívejte se, rozdíly jsou obrovské - 8 - VW Touareg 2018 prvni oficialni sada 31
Takový Volkswagen si musí vystačit s necelými 45 tisíci Kč na auto, při objemu jeho produkce je ale výsledkem zisk skoro 10 miliard Eur

Zdroj: CAR Duisburg

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama