Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik automobilky vydělávají na každém autě? Podívejte se, rozdíly jsou obrovské
14.10.2018 | Petr Prokopec
Když si koupíte nové auto, část jeho ceny pochopitelně skončí v kapsách majitelů automobilek. Jak velká? Někdy jsou to jednotky procent a relativně malé peníze, někdy mnohem víc.
Firmy v jakémkoli oboru můžeme rozdělit jen do dvou skupin - na ty, pro které je hnacím motorem zisk a na ty, které se pokouší tvářit, že jim jde o něco jiného. Pochopitelně, většina kultivovaných firem se dnes nežene za ziskem za každou cenu a jsou ochotny jeho část obětovat pro ten či onen nefinanční prospěch, pořád se ale snaží vydělat.
Automobilky nejsou výjimkou, ani ony nemohou dlouhodobě přežít, pokud nebudou končit v černých číslech. Většině se to daří, jak velká ale jsou a jakou cestou se jich dobírají? Právě na to se zaměřil profesor Ferdinand Dudenhöffer z Centra pro automobilový výzkum při univerzitě v Duisburgu, který se ve své tradiční analýze ziskovosti jednotlivých automobilek zaměřil nejen na to, kolik firmy vydělávají celkově, ale jaký zisk mají na každém prodaném autě v prvním pololetí letošního roku. A rozdíly mezi jednotlivými značkami jsou vážně pozoruhodné.
Nejdůležitější výsledky jeho studie najdete ve dvou tabulkách níže, které sledují, prodeje, obrat, zisk před zdaněním (EBIT), obrat na každé prodané auto, zisk před zdaněním na každé prodané auto a marži. Asi nepřekvapí, že pohledem zisku na jedno prodané auto je jasným vítězem Ferrari. Italská automobilka sice dosáhla obratu ve výši „pouhých“ 1,285 miliardy Eur (cca 32,882 mld. Kč), nicméně za pomoci 5 000 aut. Patrně by Italové prodali více vozů, nesmíme ale zapomínat na fakt, že nyní pracují se stropem ročních prodejů nastaveným na 9 000 vozů.
Průměrný zisk z každého prodaného vozu tedy činil 68 987 Eur (1 765 400 Kč), což je opravdu neskutečná suma. Dalece je tím překonán zbytek automobilového průmyslu, neboť druhé Porsche dosahuje u jednoho vozu průměrného zisku 16 780 Eur (429 400 Kč). Je ale třeba dodat, že německá automobilka prodala přes 120 tisíc vozů a z jistého úhlu pohledu je právě ona králem této studie - dosahuje totiž stále úctyhodného zisku na jedno prodané auto a přitom jich dokáže „poslat do světa” přes 100 tisíc za půlrok. Celkový zisk přes 2 miliardy Eur je tak o poznání vyšší než u Ferrari.
Další zvyšování prodejů už se nezdá být až tak efektivní, ani pohledem zisku na prodaný vůz, ani pohledem celkových výsledků. Ostatně stačí se podívat třeba na výsledky Audi, BMW či Mercedesu. Ve všech případech prodeje rostou až milionu a čtvrt prodaných aut za půl roku, celkový zisk se ale nedostává ani na dvojnásobek výsledku Porsche. A v případě zisku na prodané auto se pohybuje mezi 3 057 a 3 347 Eury (78 300 až 85 700 Kč).
Extrémem je v tomto případě koncern VW. Ze studovaných automobilek je bezpečně nejziskovější (skoro 10 miliard Eur za půl roku), potřeboval k tomu ale skoro 5,6 milionu prodaných vozů. Na jednom tak vydělává 1 757 Eur, což představuje marži 8,2 % (třetina Ferrari). I tak je to ale výborný výsledek, pro VW nejlepší za poslední dekády.
Zajímavý je i pohled na úplný chvost žebříčku, kde najdeme Teslu, což ovšem překvapivé není. Kalifornský výrobce elektromobilů totiž ještě dosud zisku nedosáhl, ztráta 10 931 Eur (279 800 Kč) na každé prodané auto tak šokuje jen svou výší - tohle všechno musí dotovat ti, kteří platí ztrátové hospodaření firmy (jen letos desítky miliard korunu). Ještě více (konkrétně 17 425 Eur/445 900 Kč) ale prodělává Bentley, což by asi řadu lidí mohlo udivit - podle firmy je to ale rozsáhlými investicemi do elektromobility.
Jak se tedy ukazuje, s alternativním hnacím ústrojím je spojeno všechno možné, jen ne zisk, což je také důvod, proč se vlastně nikdo seriozně nesnaží Teslu dohnat - prodávat auta s tak obrovskými ztrátami je něco, co si žádná jiná firma než aurou průkopnictví opředená Tesla nemůže dlouhodobě dovolit. Podívejte se sami na klíčové výsledky analýzy níže. Odpovídají i tomu, že automobilky dnes zažívají zlaté časy a prodávají ve velkém prakticky cokoli, co pustí do oběhu.
Kolik vydělávají různé automobilky na každém prodaném autě?
Celému světu aktuálně vládne Ferrari, jenž na každém prodaném autě vydělá v průměru takřka dva miliony korun. Prodává ale jen jednotky tisíc vozů ročně, takže celkový zisk není enormní
Takový Volkswagen si musí vystačit s necelými 45 tisíci Kč na auto, při objemu jeho produkce je ale výsledkem zisk skoro 10 miliard Eur
Zdroj: CAR Duisburg
Další zajímavé články:
Bleskovky
- Řidič Audi se v horách tvrdě přesvědčil, že pohon všech kol quattro není všemocný
před 7 hodinami - Policie teď dokáže změřit rychlost auta až ze vzdálenosti 1 km, touto hračkou
před 8 hodinami - Někdo si postavil falešné nejlepší Ferrari z plechu, nebojí se s ním vyrazit do ulic
včera - Zloděj použil svou nejlepší schopnost k tomu, aby zachránil dítě uvězněné v autě
včera - Řidič ve 200 km/h na dálnici vyblikal i policisty, ti mu to vrátili i s úroky
18.2.2019

Nejnovější články
- Revoluční technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auta v noci
před 3 hodinami - Jediná značka odmítající dotykové displeje v autech jasně řekla, proč jsou špatné
před 6 hodinami (1) - Řidič Audi se v horách tvrdě přesvědčil, že pohon všech kol quattro není všemocný
před 7 hodinami - Policie teď dokáže změřit rychlost auta až ze vzdálenosti 1 km, touto hračkou
před 8 hodinami - Audi s diesely nekončí, nový motor má turbo, el. kompresor, 347 koní a 700 Nm
před 9 hodinami - Rusové nacpali do nevinné Škody Yeti motor 2,5 TFSI, je to vlk v hávu beránka
dnes (1) - Další stát uvažuje o neomezené rychlosti na dálnicích. Limit by na nich dokonce být nesměl
dnes - Test dieselů reálném v provozu ukázal, jak nesmyslné je německé tažení proti nim
dnes - V Německu našli první auto, které potají měřilo rychlost, starý radar byl pořád uvnitř
dnes - Jak rychle otevřít zamrzlé dveře auta? Existuje hned několik osvědčených způsobů
dnes
Živá témata na fóru
- Původně to měla být MX5 ND, nakonec to je GT86 22:41 - jarka
- Rychlodotazy 21:28 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 20:25 - řidičBOB
- Hon na piráty 20:16 - řidičBOB
- Co právě teď posloucháte? 19:16 - Brus
- Lyžárna 18:29 - pavproch
- BMW Divize 17:51 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 17:19 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 17:06 - jerry
- Hledám technika do své firmy 15:52 - pavproch
Autobazar
Ford Focus 1.6 TDCi
r.v. 2011
186 000,- KčŠkoda Fabia 1.2 TSI
r.v. 2011
193 000,- KčŠkoda Octavia 1.6 TDI
r.v. 2016
340 000,- KčŠkoda Fabia 1.2 TSI
r.v. 2015
266 000,- KčRenault Clio 1.2 TCe
r.v. 2011
150 000,- KčAudi A3 1.6 TDI
r.v. 2016
380 000,- KčVW Golf 1.6 TDI
r.v. 2014
254 000,- KčAudi A4 2.0 TDI
r.v. 2014
365 000,- Kč