Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik výkonu zůstalo úchvatnému motoru 8,0 V10 po 20 letech? Podívejte se
22.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Před dvěma dekádami to byl extrémní motor, který měl na zadní kola posílat až 456 koní a 664 Nm. Dnešní realita po 20 letech umí překvapit.
Co je nejlepší udělat s dvacet let starým supersportem? Vzít ho na motorovou brzdu, abyste zjistili, jak si stojí z hlediska výkonu a točivého momentu. Ironii stranou, pokud je auto dobře udržované, mělo by to bez problémů zvládnout, byť se na brzdě motor podívá až k omezovači otáček. Nakonec, svého času před touto zkouškou obstálo i nejlevnější Porsche 911 na světě se skoro 400 tisíci km.
Doug DeMuro byl se svým Viperem z GTS roku 1997 pozván právě na takovéto zařízení. Jeho vůz má za sebou dobrou údržbu a nemá najeto zas tak moc - necelých 69 tisíc km. Ale pořád je to dvacet let staré auto, však si vzpomeňte, co jste dělali v roce 1997. Navíc, podle DeMurových slov, nebyl koncern Chrysler v té době znám velkou přesností, takže je možné, že osmilitrová V10 pod kapotou dává výkonu mnohem méně. Anebo taky více.
Oficiální čísla pro Viper GTS z roku 1997 byla 456 koní (PS) a 664 Nm. Jsou to čísla naměřená na výstupu z motoru, takže při měření celého auta na brzdě budou na kolech jiná čísla - ztráty se u auta se zadním náhonem a manuální převodovkou běžně odhadují na 15 %. To znamená, že aby bylo potvrzeno číslo výkonu od výrobce, muselo by být naměřeno zhruba 388 koní.
Měření však ukázala hodnoty o kus vyšší. Nejlepší naměřený výkon i točivý moment se objevily v prvním pokusu a bylo to 403,6 koní a 593 Nm. Uvážíme-li odhad patnáctiprocentní ztráty, a v podstatě nemáme jinou možnost, motor sám o sobě dává cca 475 koní a 698 Nm. To je o pořádný kus nad hodnotami, které kdysi udával výrobce, navíc 20 let po zrodu.
Samozřejmě, tato čísla nemusí být přesná, 15% ztráta je odhad. Jediným způsobem, jak ztrátu změřit, by bylo vytáhnout motor a změřit ho samotný. Nevíme ani, kolik dával tento Viper GTS jako nový, resp. po zaběhnutí motoru - museli bychom znát výsledky měření z té doby na stejné brzdě. Jedno je jisté - slabý Viper rozhodně není, ani z dnešního pohledu. A ještě méně z pohledu 20 let starého auta, které 1,5krát objelo celý svět...
Viper Douga DeMura na brzdě vykázal až překvapivě vysoký výkon
Zdroj: Doug DeMuro@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 20 minutami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před hodinou - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch