Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik výkonu zůstalo úchvatnému motoru 8,0 V10 po 20 letech? Podívejte se
22.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Před dvěma dekádami to byl extrémní motor, který měl na zadní kola posílat až 456 koní a 664 Nm. Dnešní realita po 20 letech umí překvapit.
Co je nejlepší udělat s dvacet let starým supersportem? Vzít ho na motorovou brzdu, abyste zjistili, jak si stojí z hlediska výkonu a točivého momentu. Ironii stranou, pokud je auto dobře udržované, mělo by to bez problémů zvládnout, byť se na brzdě motor podívá až k omezovači otáček. Nakonec, svého času před touto zkouškou obstálo i nejlevnější Porsche 911 na světě se skoro 400 tisíci km.
Doug DeMuro byl se svým Viperem z GTS roku 1997 pozván právě na takovéto zařízení. Jeho vůz má za sebou dobrou údržbu a nemá najeto zas tak moc - necelých 69 tisíc km. Ale pořád je to dvacet let staré auto, však si vzpomeňte, co jste dělali v roce 1997. Navíc, podle DeMurových slov, nebyl koncern Chrysler v té době znám velkou přesností, takže je možné, že osmilitrová V10 pod kapotou dává výkonu mnohem méně. Anebo taky více.
Oficiální čísla pro Viper GTS z roku 1997 byla 456 koní (PS) a 664 Nm. Jsou to čísla naměřená na výstupu z motoru, takže při měření celého auta na brzdě budou na kolech jiná čísla - ztráty se u auta se zadním náhonem a manuální převodovkou běžně odhadují na 15 %. To znamená, že aby bylo potvrzeno číslo výkonu od výrobce, muselo by být naměřeno zhruba 388 koní.
Měření však ukázala hodnoty o kus vyšší. Nejlepší naměřený výkon i točivý moment se objevily v prvním pokusu a bylo to 403,6 koní a 593 Nm. Uvážíme-li odhad patnáctiprocentní ztráty, a v podstatě nemáme jinou možnost, motor sám o sobě dává cca 475 koní a 698 Nm. To je o pořádný kus nad hodnotami, které kdysi udával výrobce, navíc 20 let po zrodu.
Samozřejmě, tato čísla nemusí být přesná, 15% ztráta je odhad. Jediným způsobem, jak ztrátu změřit, by bylo vytáhnout motor a změřit ho samotný. Nevíme ani, kolik dával tento Viper GTS jako nový, resp. po zaběhnutí motoru - museli bychom znát výsledky měření z té doby na stejné brzdě. Jedno je jisté - slabý Viper rozhodně není, ani z dnešního pohledu. A ještě méně z pohledu 20 let starého auta, které 1,5krát objelo celý svět...
Viper Douga DeMura na brzdě vykázal až překvapivě vysoký výkon
Zdroj: Doug DeMuro@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 4 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 15:44 - petr_riha
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 14:21 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1