Kolik výkonu zůstalo úchvatnému motoru 8,0 V10 po 20 letech? Podívejte se

Před dvěma dekádami to byl extrémní motor, který měl na zadní kola posílat až 456 koní a 664 Nm. Dnešní realita po 20 letech umí překvapit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Kolik výkonu zůstalo úchvatnému motoru 8,0 V10 po 20 letech? Podívejte se

22.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Kolik výkonu zůstalo úchvatnému motoru 8,0 V10 po 20 letech? Podívejte se

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Před dvěma dekádami to byl extrémní motor, který měl na zadní kola posílat až 456 koní a 664 Nm. Dnešní realita po 20 letech umí překvapit.

Co je nejlepší udělat s dvacet let starým supersportem? Vzít ho na motorovou brzdu, abyste zjistili, jak si stojí z hlediska výkonu a točivého momentu. Ironii stranou, pokud je auto dobře udržované, mělo by to bez problémů zvládnout, byť se na brzdě motor podívá až k omezovači otáček. Nakonec, svého času před touto zkouškou obstálo i nejlevnější Porsche 911 na světě se skoro 400 tisíci km.

Doug DeMuro byl se svým Viperem z GTS roku 1997 pozván právě na takovéto zařízení. Jeho vůz má za sebou dobrou údržbu a nemá najeto zas tak moc - necelých 69 tisíc km. Ale pořád je to dvacet let staré auto, však si vzpomeňte, co jste dělali v roce 1997. Navíc, podle DeMurových slov, nebyl koncern Chrysler v té době znám velkou přesností, takže je možné, že osmilitrová V10 pod kapotou dává výkonu mnohem méně. Anebo taky více.

Oficiální čísla pro Viper GTS z roku 1997 byla 456 koní (PS) a 664 Nm. Jsou to čísla naměřená na výstupu z motoru, takže při měření celého auta na brzdě budou na kolech jiná čísla - ztráty se u auta se zadním náhonem a manuální převodovkou běžně odhadují na 15 %. To znamená, že aby bylo potvrzeno číslo výkonu od výrobce, muselo by být naměřeno zhruba 388 koní.

Měření však ukázala hodnoty o kus vyšší. Nejlepší naměřený výkon i točivý moment se objevily v prvním pokusu a bylo to 403,6 koní a 593 Nm. Uvážíme-li odhad patnáctiprocentní ztráty, a v podstatě nemáme jinou možnost, motor sám o sobě dává cca 475 koní a 698 Nm. To je o pořádný kus nad hodnotami, které kdysi udával výrobce, navíc 20 let po zrodu.

Samozřejmě, tato čísla nemusí být přesná, 15% ztráta je odhad. Jediným způsobem, jak ztrátu změřit, by bylo vytáhnout motor a změřit ho samotný. Nevíme ani, kolik dával tento Viper GTS jako nový, resp. po zaběhnutí motoru - museli bychom znát výsledky měření z té doby na stejné brzdě. Jedno je jisté - slabý Viper rozhodně není, ani z dnešního pohledu. A ještě méně z pohledu 20 let starého auta, které 1,5krát objelo celý svět...


Kolik výkonu zůstalo úchvatnému motoru 8,0 V10 po 20 letech? Podívejte se - 1 - dodge viper gts dyno demuro 02Kolik výkonu zůstalo úchvatnému motoru 8,0 V10 po 20 letech? Podívejte se - 2 - dodge viper gts dyno demuro 03Kolik výkonu zůstalo úchvatnému motoru 8,0 V10 po 20 letech? Podívejte se - 3 - dodge viper gts dyno demuro 04Kolik výkonu zůstalo úchvatnému motoru 8,0 V10 po 20 letech? Podívejte se - 4 - Dodge Viper GTS 1997 vykon brzda 01
Kolik výkonu zůstalo úchvatnému motoru 8,0 V10 po 20 letech? Podívejte se - 5 - Dodge Viper GTS 1997 vykon brzda 02Kolik výkonu zůstalo úchvatnému motoru 8,0 V10 po 20 letech? Podívejte se - 6 - Dodge Viper GTS 1997 vykon brzda 03
Viper Douga DeMura na brzdě vykázal až překvapivě vysoký výkon

Zdroj: Doug DeMuro@Youtube

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše