Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká

Pokud přijde řeč na naftové motory a ty s označením TDI obzvlášť, obvykle se mluví jen o jejich konci. Šéf koncernu VW to s nimi ale zase tak černě nevidí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká

17.11.2018 | Petr Prokopec

Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud přijde řeč na naftové motory a ty s označením TDI obzvlášť, obvykle se mluví jen o jejich konci. Šéf koncernu VW to s nimi ale zase tak černě nevidí.

Za kauzou Dieselgate jsme udělali tlustou čáru, takové je v podstatě nejnovější vyjádření šéfa koncernu VW Group Herberta Diesse. Připomeňme, že jeden z nejdražších skandálů v celé automobilové historii se rozhořel před třemi lety. Tehdy na Němce prasklo, že dieselové pohonné jednotky TDI EA 189 osazovali nelegálním softwarem, který upravoval řízení motoru, aby vypouštěl co nejméně emisí. Jenže to nedělal vždy - vozy byly naprogramovány tak, aby poznaly, kdy se nacházejí na silnici a kdy v laboratoři. A do zákonných limitů se vždy vešly jen tehdy, kdy byly emise měřeny, v reálném světě docházelo k mnohonásobnému překračování povolených limitů.

V prvé fázi se jednalo jen o necelého půlmilionu aut, které Volkswagen prodal na americkém trhu. Záhy však bylo zjištěno, že ono odpojovací zařízení bylo instalováno do přibližně 11 milionů aut. Diess ovšem nyní zmínil, že „v podstatě jsme odkoupili nebo opravili něco okolo 90 procent těchto vozů. Myslím tedy, že valná část celé věci je již za námi. Stále jsou ve světě i v Německu nedořešené některé právní spory - vím, že jste si jich vědomi - ale ty jsou na dlouhé lokty. Právě jsme ovšem s německými vyšetřovateli urovnali problémy Audi. Potíže sice přetrvávají, většina je ale za námi.“

Zajímavé přitom je, že pro koncern vlastně nikdy nebyla problémem globální produkce osazená motory TDI EA 189, ale pouze americká produkce. Diess totiž přiznal, že „opravy v Evropě byly relativně snadné, šlo jen o softwarový update pro zhruba 10 milionů aut“. Nicméně ve Státech musel Volkswagen bojovat se zcela jinou legislativou, což nakonec vyústilo v obvinění z konspirace, obcházení zákonů a dovoz zboží na území USA na základě falešných údajů. Vše přitom Němci přiznali a draze za to zaplatili.

Pokud ovšem máte pocit, že stejnou tlustou čáru, jakou udělali za skandálem, namalovali také za samotnými dieselovými motory, velmi se pletete. Diess je totiž navzdory současné situaci v Německu nadále považuje za stěžejní část koncernového portfolia motorů, a to ze dvou důvodů.

Přehlížejíc současné vášně říká, že jde stále o nejvhodnější motory pro dlouhé cesty či těžká auta, jako jsou velké limuzíny nebo SUV. Nejde ale o jediný důvod, podle něj jsou či mohou být také ekologickým řešením. „V mnoha zemích stále nejsou k dispozici obnovitelné zdroje energie,“ říká Diess. „A když si to poté spočítáte, diesely jsou v tu chvíli pravděpodobně nejlepší možností, pokud jde o mobilitu s co nejnižšími emisemi CO2,“ dodává.

Naftové motory tedy nikam nezmizí, prioritou se ovšem pro Němce stává elektrifikace. V tomto ohledu přitom VW Group dosud naznačoval jen tolik, že do roku 2025 chce prodávat milion vozů s alternativním ústrojím ročně. A že do této oblasti investuje mnohem více než dosud. Teprve nyní však vychází najevo, že jde skutečně o enormní sumy. Diess totiž uvedl, že koncern počítá s produkcí 50 milionů elektromobilů. A co je nejpodstatnější, pro „tyto vozy jsme již nakoupili baterie“.

Na tuto transakci století měl VW Group již vyčlenit 50 miliard Eur (cca 1,3 bilionu Kč), stejně jako byla specificky pro vozy s alternativním ústrojím navržena modulární platforma MEB. Na té bude stát neskutečné množství modelů, nikoliv pouze s logem Volkswagenu - architekturu bude používat také Audi, Seat či Škoda. Toto sdílení technologií přitom napomůže koncernu, aby „byl levnější než Tesla“. VW totiž chce vykopávat s cenou 18 000 Eur (cca 467 tisíc Kč).

S touto sumou se elektromobily Volkswagenu skutečně dostanou na tu úroveň, na jaké se nyní nacházejí dieselové vozy, dokonce i pod ní. Němci je přitom hodlají začít chrlit na trh za dva roky, tedy v době, kdy již bude rozvinutější architektura. Skutečně by tedy mohli uspět. A pokud vše opravdu klapne na jedničku, pak by se mohlo jednat o definitivní tlustou čáru za dieselovým skandálem.


Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 1 - Herbert Diess o budoucnosti VW a EU 01Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 2 - Herbert Diess o budoucnosti VW a EU 02Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 3 - Herbert Diess o budoucnosti VW a EU 03Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 4 - Herbert Diess o budoucnosti VW a EU 04
Šéf koncernu VW Group Herbert Diess má pocit, že kauza Dieselgate je již takřka minulostí...

Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 5 - Test VW Passat B8 2008 exterier 08Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 6 - Test VW Passat B8 2008 exterier 10Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 7 - Test VW Passat B8 2008 exterier 13Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 8 - Test VW Passat B8 2008 exterier 15Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 9 - Test VW Passat B8 2008 exterier 20Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 10 - Test VW Passat B8 2008 exterier 23Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 11 - Test VW Passat B8 2008 exterier 40Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 12 - Test VW Passat B8 2008 exterier 37Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 13 - Test VW Passat B8 2008 exterier 34Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 14 - Test VW Passat B8 2008 exterier 47Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 15 - Test VW Passat B8 2008 exterier 48Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 16 - Test VW Passat B8 2008 exterier 50Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 17 - Test VW Passat B8 2008 Interier 01Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 18 - Test VW Passat B8 2008 Interier 06Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 19 - Test VW Passat B8 2008 Interier 07Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 20 - Test VW Passat B8 2008 Interier 08Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 21 - Test VW Passat B8 2008 Interier 22Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 22 - Test VW Passat B8 2008 Interier 23Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 23 - Test VW Passat B8 2008 Interier 28Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 24 - Test VW Passat B8 2008 Interier 35Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 25 - Test VW Passat B8 2008 Interier 42Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká - 26 - Test VW Passat B8 2008 Interier 45
...a auta s motory TDI mají v nabídce VW dál smysl, třebaže zrovna Passatu slunce nad hlavou úplně jasně nesvítí

Zdroje: Auto News, Automobilwoche

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.