Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Konec motorů TDI? Zapomeňte, šéf Volkswagenu řekl, co je teď čeká
17.11.2018 | Petr Prokopec
Pokud přijde řeč na naftové motory a ty s označením TDI obzvlášť, obvykle se mluví jen o jejich konci. Šéf koncernu VW to s nimi ale zase tak černě nevidí.
Za kauzou Dieselgate jsme udělali tlustou čáru, takové je v podstatě nejnovější vyjádření šéfa koncernu VW Group Herberta Diesse. Připomeňme, že jeden z nejdražších skandálů v celé automobilové historii se rozhořel před třemi lety. Tehdy na Němce prasklo, že dieselové pohonné jednotky TDI EA 189 osazovali nelegálním softwarem, který upravoval řízení motoru, aby vypouštěl co nejméně emisí. Jenže to nedělal vždy - vozy byly naprogramovány tak, aby poznaly, kdy se nacházejí na silnici a kdy v laboratoři. A do zákonných limitů se vždy vešly jen tehdy, kdy byly emise měřeny, v reálném světě docházelo k mnohonásobnému překračování povolených limitů.
V prvé fázi se jednalo jen o necelého půlmilionu aut, které Volkswagen prodal na americkém trhu. Záhy však bylo zjištěno, že ono odpojovací zařízení bylo instalováno do přibližně 11 milionů aut. Diess ovšem nyní zmínil, že „v podstatě jsme odkoupili nebo opravili něco okolo 90 procent těchto vozů. Myslím tedy, že valná část celé věci je již za námi. Stále jsou ve světě i v Německu nedořešené některé právní spory - vím, že jste si jich vědomi - ale ty jsou na dlouhé lokty. Právě jsme ovšem s německými vyšetřovateli urovnali problémy Audi. Potíže sice přetrvávají, většina je ale za námi.“
Zajímavé přitom je, že pro koncern vlastně nikdy nebyla problémem globální produkce osazená motory TDI EA 189, ale pouze americká produkce. Diess totiž přiznal, že „opravy v Evropě byly relativně snadné, šlo jen o softwarový update pro zhruba 10 milionů aut“. Nicméně ve Státech musel Volkswagen bojovat se zcela jinou legislativou, což nakonec vyústilo v obvinění z konspirace, obcházení zákonů a dovoz zboží na území USA na základě falešných údajů. Vše přitom Němci přiznali a draze za to zaplatili.
Pokud ovšem máte pocit, že stejnou tlustou čáru, jakou udělali za skandálem, namalovali také za samotnými dieselovými motory, velmi se pletete. Diess je totiž navzdory současné situaci v Německu nadále považuje za stěžejní část koncernového portfolia motorů, a to ze dvou důvodů.
Přehlížejíc současné vášně říká, že jde stále o nejvhodnější motory pro dlouhé cesty či těžká auta, jako jsou velké limuzíny nebo SUV. Nejde ale o jediný důvod, podle něj jsou či mohou být také ekologickým řešením. „V mnoha zemích stále nejsou k dispozici obnovitelné zdroje energie,“ říká Diess. „A když si to poté spočítáte, diesely jsou v tu chvíli pravděpodobně nejlepší možností, pokud jde o mobilitu s co nejnižšími emisemi CO2,“ dodává.
Naftové motory tedy nikam nezmizí, prioritou se ovšem pro Němce stává elektrifikace. V tomto ohledu přitom VW Group dosud naznačoval jen tolik, že do roku 2025 chce prodávat milion vozů s alternativním ústrojím ročně. A že do této oblasti investuje mnohem více než dosud. Teprve nyní však vychází najevo, že jde skutečně o enormní sumy. Diess totiž uvedl, že koncern počítá s produkcí 50 milionů elektromobilů. A co je nejpodstatnější, pro „tyto vozy jsme již nakoupili baterie“.
Na tuto transakci století měl VW Group již vyčlenit 50 miliard Eur (cca 1,3 bilionu Kč), stejně jako byla specificky pro vozy s alternativním ústrojím navržena modulární platforma MEB. Na té bude stát neskutečné množství modelů, nikoliv pouze s logem Volkswagenu - architekturu bude používat také Audi, Seat či Škoda. Toto sdílení technologií přitom napomůže koncernu, aby „byl levnější než Tesla“. VW totiž chce vykopávat s cenou 18 000 Eur (cca 467 tisíc Kč).
S touto sumou se elektromobily Volkswagenu skutečně dostanou na tu úroveň, na jaké se nyní nacházejí dieselové vozy, dokonce i pod ní. Němci je přitom hodlají začít chrlit na trh za dva roky, tedy v době, kdy již bude rozvinutější architektura. Skutečně by tedy mohli uspět. A pokud vše opravdu klapne na jedničku, pak by se mohlo jednat o definitivní tlustou čáru za dieselovým skandálem.
Šéf koncernu VW Group Herbert Diess má pocit, že kauza Dieselgate je již takřka minulostí...
...a auta s motory TDI mají v nabídce VW dál smysl, třebaže zrovna Passatu slunce nad hlavou úplně jasně nesvítí
Zdroje: Auto News, Automobilwoche
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 3 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva