Křídlo nového monopostu F1 Alfy Romeo zdobí mimořádně absurdní reklama

Na monopostech Formule 1 se objevují reklamy nejrůznějších firem a institucí, běžně ale není problém si vysvětlit, proč do ní investovaly. Tady ano.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Křídlo nového monopostu F1 Alfy Romeo zdobí mimořádně absurdní reklama

24.2.2019 | Petr Prokopec

Křídlo nového monopostu F1 Alfy Romeo zdobí mimořádně absurdní reklama

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Na monopostech Formule 1 se objevují reklamy nejrůznějších firem a institucí, běžně ale není problém si vysvětlit, proč do ní investovaly. Tady ano.

Rok 1955 bude nejspíše navždy zapsán do historie motorsportu tím nejčernějším písmem. Stojí za tím opravdu krvavá tragédie, ke které došlo během závodu 24 hodin Le Mans. Bezpečnost v té době zdaleka nehrála tak důležitou roli, jako nyní. Okruh Le Sarthe tak vypadal stejně jako když se tam jelo v 1923 poprvé. Závodní speciály ovšem byly podstatně rychlejší, jejich maximálka vzrostla ze zhruba 100 km/h na 270 km/h, Ferrari 121 LM bylo na rovince Mulsanne naměřeno dokonce 291,2 km/h.

Tento posun ale zdaleka nebyl reflektován rozvržením okruhu, kupříkladu v nájezdu do boxů zcela chyběl zpomalovací pruh. Kromě toho přímo před cílovou rovinkou byla šikana, která byla nejužším místem na trati. Právě tato pasáž se ukázala být přímo kritickou, neboť jezdec Jaguaru Mike Hawthorn byl v pětatřicátém kole povolán do boxů. Do těch se v následujícím kole vydal, naneštěstí však krátce před nájezdem dostihl pomalejšího Lance Macklina.

Macklin se pokusil Hawthornovi vyhnout doprava, tím mu však prakticky vjel přímo do cesty. Oba závodníci museli opravdu tvrdě brzdit, a to právě v onom nejužším místě na trati. Macklin zde narazil do Pierra Bouillina (závodícího v té době pod příjmením Levegh), jehož Mercedes přelétl přes Austin-Healy britského závodníka a vlétl do tribuny plné diváků. Účet za to byl opravdu krutý, kromě Levegha zemřelo dalších 83 lidí a 180 bylo zraněno.

Hawthorne, který tragédii nepřímo zavinil, si ovšem ničeho z toho nebyl vědom, vše se odehrálo až za ním. Jaguar jej navíc znovu poslal na trať, neboť v boxech byl zmatek. Závodník se tak o smrti svého kolegy i diváků dozvěděl až po pár desítkách minut, kdy byl v kokpitu vystřídán. Jak posléze uvedl ve své biografii, za vším do značné míry stála jeho pýcha nenechat v závodě překonat britské závodní speciály těmi německými, jež byly rychlejší.

V tomto ohledu nakonec v podstatě uspěl, Mercedes po havárii odstoupil ze závodu. Zástupci třícípé hvězdy přitom něco podobného očekávali rovněž od Jaguaru, ten však na trati zůstal - a Hawthorn dokonce i zvítězil. Při zvedání zlatého poháru sice pak měl na tváři úsměv od ucha k uchu, jenže to se příliš neslučovalo s tragickým incidentem. Sklidil tak za to spoustu kritiky od tisku i veřejnosti. V závodní kariéře Hawthorn pokračoval a o tři léta později se dokonce stal mistrem světa F1. Ihned po zisku titulu ale oznámil svůj odchod kvůli zdravotním potížím. Odpočinku si ale neužil, v lednu 1959 zemřel při silniční nehodě. Shodou okolností přitom řídil Jaguar, se kterým krátce předtím předjel Mercedes, vůz ale již nestihl zabrzdit.

Proč si ale tuto dávnou minulost právě teď připomínáme? Zejména kvůli důsledkům, jež na motorsport měla. Mercedes se kvůli ní stáhl se z veškerých klání a vrátil se až v roce 1989. Francie, Španělsko, Švýcarsko a řada dalších národů pak dokonce motorsport postavily mimo zákon, dokud nebudou na okruzích provedeny úpravy zaručující vyšší bezpečnost jezdcům i divákům.

Modifikacemi prošla samozřejmě i trať Le Sarthe, již v roce 1956 se tedy 24 hodin Le Mans jelo znovu. Kromě toho ve stejné době zákaz pořádání závodů odvolaly prakticky všechny země - až na jednu, Švýcarsko. Zde naopak došlo ke zcela opačnému vývoji, kromě okruhů byl zákaz rozšířen i na veškeré další formy motorsportu, tedy i na závody do vrchu. Švýcarští promotéři tak náhle byli nuceni pořádat své aktivity pouze v zahraničí.

Od roku 2003 se pak sice diskutuje o zrušení tohoto zákazu, ovšem dosud byla stavidla uvolněna jen částečně. Vláda sice již shledává okruhy relativně bezpečnými, nově však staví nade vše otázky spojené s environmentalismem. I proto byl v roce 2015, tedy po neskutečných šedesáti letech, zákaz zrušen pouze pro elektrická vozidla. Propustku do země čokolád tak vlastně má jen šampionát Formule E.

Přidejme si k tomu na evropské poměry extrémní posedlost Švýcarů bojem proti rychlým řidičům a opravdu nevíme, co si při pohledu na letošní monopost Formule 1 týmu Alfa Romeo Sauber myslet. Stáj totiž placeným sponzoringem podporuje přímo Švýcarsko, jehož vlajku a označení nese monopost s označením C38 na svém zadním křídle. Pravda, Sauber, tedy Alfa Romeo tam sice má své sídlo, jakákoli aktivita spojená se samotným monopostem je ale v zemi vyloučena.

Je to další podivnost vznášející se nad uvažováním Švýcarů, kteří na jednu stranu nesnesou vysokou rychlost ani motorsport jako takový a na tu druhou si platí reklamu v nejrychlejší závodní sérii. V podstatě se jedná o něco podobného, jako kdyby si veganská restaurace zaplatila reklamu na jatkách...


Křídlo nového monopostu F1 Alfy Romeo zdobí mimořádně absurdní reklama - 1 - Alfa Romeo Sauber C38 2019 prvni sada 01Křídlo nového monopostu F1 Alfy Romeo zdobí mimořádně absurdní reklama - 2 - Alfa Romeo Sauber C38 2019 prvni sada 02Křídlo nového monopostu F1 Alfy Romeo zdobí mimořádně absurdní reklama - 3 - Alfa Romeo Sauber C38 2019 prvni sada 03Křídlo nového monopostu F1 Alfy Romeo zdobí mimořádně absurdní reklama - 4 - Alfa Romeo Sauber C38 2019 prvni sada 04Křídlo nového monopostu F1 Alfy Romeo zdobí mimořádně absurdní reklama - 5 - Alfa Romeo Sauber C38 2019 prvni sada 05Křídlo nového monopostu F1 Alfy Romeo zdobí mimořádně absurdní reklama - 6 - Alfa Romeo Sauber C38 2019 prvni sada 06Křídlo nového monopostu F1 Alfy Romeo zdobí mimořádně absurdní reklama - 7 - Alfa Romeo Sauber C38 2019 prvni sada 07Křídlo nového monopostu F1 Alfy Romeo zdobí mimořádně absurdní reklama - 8 - Alfa Romeo Sauber C38 2019 prvni sada 08Křídlo nového monopostu F1 Alfy Romeo zdobí mimořádně absurdní reklama - 9 - Alfa Romeo Sauber C38 2019 prvni sada 09Křídlo nového monopostu F1 Alfy Romeo zdobí mimořádně absurdní reklama - 10 - Alfa Romeo Sauber C38 2019 prvni sada 10Křídlo nového monopostu F1 Alfy Romeo zdobí mimořádně absurdní reklama - 11 - Alfa Romeo Sauber C38 2019 prvni sada 11Křídlo nového monopostu F1 Alfy Romeo zdobí mimořádně absurdní reklama - 12 - Alfa Romeo Sauber C38 2019 prvni sada 12Křídlo nového monopostu F1 Alfy Romeo zdobí mimořádně absurdní reklama - 13 - Alfa Romeo Sauber C38 2019 prvni sada 13Křídlo nového monopostu F1 Alfy Romeo zdobí mimořádně absurdní reklama - 14 - Alfa Romeo Sauber C38 2019 prvni sada 14Křídlo nového monopostu F1 Alfy Romeo zdobí mimořádně absurdní reklama - 15 - Alfa Romeo Sauber C38 2019 prvni sada 15Křídlo nového monopostu F1 Alfy Romeo zdobí mimořádně absurdní reklama - 16 - Alfa Romeo Sauber C38 2019 prvni sada 16Křídlo nového monopostu F1 Alfy Romeo zdobí mimořádně absurdní reklama - 17 - Alfa Romeo Sauber C38 2019 prvni sada 17Křídlo nového monopostu F1 Alfy Romeo zdobí mimořádně absurdní reklama - 18 - Alfa Romeo Sauber C38 2019 prvni sada 18Křídlo nového monopostu F1 Alfy Romeo zdobí mimořádně absurdní reklama - 19 - Alfa Romeo Sauber C38 2019 prvni sada 19
Aktuálně odhalený monopost Alfa Romeo Sauber C38 vzbuzuje hlavně ozdobou zadního křídla trpký úšklebek. I smutné vzpomínky

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.