Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně

Pouhá tři auta tohoto typu se dnes dají koupit v celém širém Německu a ani jedno svým stavem neláká. Evropa ale naštěstí není jen Německo a jeden z posledních hezkých mohykánů mezi přežívajícími Touaregy R50 se dá ještě rozumně koupit v Nizozemsku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně

10.2.2022 | Petr Miler

Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně

/

Foto: Autobedrijf Brusselers Boxtel, publikováno se souhlasem

Pouhá tři auta tohoto typu se dnes dají koupit v celém širém Německu a ani jedno svým stavem neláká. Evropa ale naštěstí není jen Německo a jeden z posledních hezkých mohykánů mezi přežívajícími Touaregy R50 se dá ještě rozumně koupit v Nizozemsku.

Doby, kdy koncernu VW vládl Ferdinand P., lze z dnešního pohledu bez okolků označit za zlaté časy firmy. Wolfsburský gigant se tehdy pouštěl do věcí, s nimiž by si dnes stěží začal. Šlo o zdánlivě nesmyslné, leckdy přímo ztrátové projekty, které leckdo označí za rozmar pana Piëcha. Jenže byly něčím víc - posouvaly meze možného, učily konstruktéry automobilky novým věcem a pracovaly na image aut, která si lidé léta spojovali hlavně s nudným přesunem z bodu A do bodu B.

Šlo o leccos od Bugatti Veyron po Volkswagen XL1. Mezi tyto dva extrémy lze dosadit mnohé, mimo jiné ale také dva obří naftové motory 6,0 V12 TDI a 5,0 V10 TDI. I ty byly v podstatě přímo „k ničemu” a dostaly se v prvním případě do jednoho a v druhém do dvou aut, v nichž velkou kariéru nenadělaly. Ten první je dokonce dodnes nejsilnější motor TDI a ten druhý stále fascinuje svou neobvyklou koncepcí.

Objevil se poprvé ve Phaetonu, s nímž byl vůbec nejsilnějším naftovým osobním autem světa. A dostal se i do SUV Touareg - nejprve jen tak, v roce 2007 ale napadlo VW něco, co se módou stalo až o mnoho let později. Postavit na jeho základech „sportovní verzi” s označením R50. Spousta lidí si ani nevzpomene, že takové auto též existovalo, je to ale škoda - byla to poslední štace V10 TDI (ve Phaetonu skončil v roce 2007, v Touaregu R50 vydržel ještě pár let) a snad jediné rychlé SUV, které má pod kapotou deset válců. A jeho pětilitrový diesel je zajímavý sám o sobě.

Vznikal původně pro Phaeton a má speciálně upravený vnitřní povrch válců pro delší životnost. Nemá rozvodový řemen ani řetěz, nýbrž ozubená kola pro pohon vačkových hřídelí. Právě nad hlavami válců je systém, díky kterému se mohou některá ozubená kola do jisté míry pohybovat a tím je chod motoru hladší než u konvenčních dieselů. Když takový vůz potká laik, uchem zvenčí skoro ani nepozná, že to je diesel, a to ani při startu. Zato fakt, že má deset válců, je slyšet docela dobře. Ve své nejsilnější verzi, kterou najdeme právě v Touaregu R50, dává 350 koní výkonu a 850 Nm točivého momentu.

Dnes, kdy lze podobné parametry dostat z třílitrového šestiválce, to už není zas tak ohromující, ale R50 se představil v roce 2007 a během tří let se jej jistě neprodala kvanta, jako vrchol nabídky dost drahý. Za tučné sumy ale nabízel nejen výjimečnou techniku, standardem byla i rozsáhlá výbava. Vzduchové odpružení berte za samozřejmost, vyhřívání předních a vnějších zadních sedaček také a byla tu i redukce a manuální uzávěrka středového a zadního diferenciálu. A za zmínku stojí zejména čtyřzónová automatická klimatizace, kde jste si pro každou zónu mohli nastavit zvlášť nejen teplotu, ale i rychlost a směr proudění vzduchu.

Jako nový Touareg R50 možná stál miliony, dnes ale stojí pochopitelně o hodně méně. V prodeji je ale už těžké narazit na hezké kousky, v Německu jsou dnes na prodej jen tři a přes nízkou cenu neláká ke koupi jediný - všechny jsou od pohledu zhuntované. Jeden nizozemský nás ovšem zaujal. Není vysloveně málo jetý, je ale zachovalý a teprve po druhém majiteli. Má úžasnou modrou barvu Rising Blue, kterou VW v dobách R50 nabízel pro všechny modely s písmenem R. Pochází z roku 2008 a přes 156 tisíc najetý kilometrů je očividně ve velmi slušném stavu.

Za sebou má příkladnou servisní historii a podle prodávajícího je technicky v perfektní kondici, což dokládá i pohledem do útrob. Specifikace je skutečně neskromná a budete stěží pátrat po něčem, co by tomuto autu chybělo - nejlepší audio, nezávislé topení, elektricky ovládané víko kufru, vyhřívané čelní sklo, navigace, je tu vážně všechno, co by vás napadlo.

S ohledem na stav, historii a výjimečnost tohoto stroje na dnešním trhu obecně - natož pak v takovém stavu - se cena 30 895 euro, tedy asi 751 tisíc Kč nezdá být nepřiměřená, jakkoli vyloženě nízká není. Prodávající říká, že je to sběratelský vůz s potenciálem růst na ceně, čímž si nejsme úplně jisti, dodnes parádní auto to ale je. V případě zájmu je vůz k dispozici v nizozemském Boxtelu.


Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 1 - VW Touareg R50 2008 pekny 01Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 2 - VW Touareg R50 2008 pekny 02Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 3 - VW Touareg R50 2008 pekny 03Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 4 - VW Touareg R50 2008 pekny 04Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 5 - VW Touareg R50 2008 pekny 05Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 6 - VW Touareg R50 2008 pekny 06Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 7 - VW Touareg R50 2008 pekny 07Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 8 - VW Touareg R50 2008 pekny 08Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 9 - VW Touareg R50 2008 pekny 09Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 10 - VW Touareg R50 2008 pekny 10Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 11 - VW Touareg R50 2008 pekny 11Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 12 - VW Touareg R50 2008 pekny 12Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 13 - VW Touareg R50 2008 pekny 13Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 14 - VW Touareg R50 2008 pekny 14Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 15 - VW Touareg R50 2008 pekny 15Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 16 - VW Touareg R50 2008 pekny 16Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 17 - VW Touareg R50 2008 pekny 17Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 18 - VW Touareg R50 2008 pekny 18Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 19 - VW Touareg R50 2008 pekny 19Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 20 - VW Touareg R50 2008 pekny 20Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 21 - VW Touareg R50 2008 pekny 21Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 22 - VW Touareg R50 2008 pekny 22Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 23 - VW Touareg R50 2008 pekny 23Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně - 24 - VW Touareg R50 2008 pekny 24
Tohle je jeden z posledních hezkých Touaregů R50, které se dnes za rozumnou cenu dají koupit. Vypadá pořád dobře, je po druhém majiteli s bohatou výbavou a nestojí nesmyslné peníze. Foto: Autobedrijf Brusselers Boxtel, publikováno se souhlasem

Zdroje: Marktplaats

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše