Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada
20.9.2018 | Petr Prokopec
Minulý měsíc byl v Evropě po stránce prodejů aut vážně bláznivý a je těžké se v situaci orientovat. Rekordní prodeje většiny značek bude mít na svědomí nutnost nové homologace, vývoj u Lady by mohl být přirozenější.
O nutnosti nové homologace všech aut prodávaných na území Evropské unie mluvíme již hezkých pár měsíců. A stejně dlouho upozorňujeme na následky, jež tento krok bude mít. Nejde totiž jen o samotný časově i finančně náročný proces, kvůli kterému prořídla hlavně nabídka koncernových vozů. Ve hře jsou rovněž udávané emise CO2 a spotřeba, neboť metodika WLTP má daleko více odrážet reálný svět. To je jistě chvályhodné, řada lidí se však díky tomu dočká navýšení provozních nákladů.
Jak je to možné, ptáte se, když auta zůstanou pořád stejná? Důvod je prostý - zejména v řadě zemí západní Evropy jsou silniční poplatky vypočítány na základě emisí CO2. A čím vyšší ty jsou, tím více tamní obyvatelé platí. Dosud se přitom vycházelo z dat dle procedury NEDC, která sice s realitou neměla moc společného, nicméně právě nízká spotřeba a s ní korespondující nízké emise vedly k nízkým poplatkům. S příchodem metodiky WLTP je však třeba počítat s vyššími hodnotami a tedy logicky s vyššími odvody státu. Pokud ovšem někdo auto pořídil ještě na konci srpna, výší poplatky se ho netýkají.
Lidé tedy nepřekvapivě vzali v srpnu showroomy útokem a „u sebe” nakupovaly i samotné automobilky a jejich dealeři. Ono sice bude možné ještě nějakou chvíli prodávat vozy s původní homologací, skladové zásoby jsou ale omezené pravidly Evropské unie a některá auta proto musela být přihlášena, i když reálného zákazníka zatím nemají.
V řeči suchých čísel to znamená, že v srpnu bylo prodáno 1 134 288 nových aut, tedy o 31,2 procenta více než loni. Jde o jeden z největších meziročních růstů historie a možná i vůbec ten nejvyšší, koneckonců letos jsme se před srpnem dočkali maximálně 10,5procentního zlepšení. A kupříkladu v březnu byl zaevidován dokonce pokles registrací. Letošní srpen byl tedy vskutku abnormální a již nyní je jisté, že příští rok touto dobou budeme mluvit o pádu.
Je pak samozřejmě otázkou, jak tomu bude v následujících měsících, neboť skladové vozy postupně docházejí a nekonečné nebudou ani slevy. Na druhou stranu však automobilky pro změnu budou své nabídky soustavně doplňovat, koneckonců třeba v případě Škody Octavia již můžete nově sáhnout po motorizacích 2,0 TSI a 2,0 TDI, které konečně již mají po homologaci. Na počátku září přitom tyto pohonné jednotky v nabídce ještě chyběly.
Na konkrétní značky si ale posvítíme až za moment, nyní je třeba zamířit do jednotlivých zemí. S ohledem na výše zmíněné asi nepřekvapí, že na všech trzích došlo k růstu. Jedinou výjimkou je Švédsko, kde od 1. července platí nový daňový systém. Ten zvýhodňuje koupi elektromobilů a plug-in hybridů, s vozy osazenými spalovacím ústrojím ale pojí výrazně vyšší poplatky než dosud. Jejich popularita tak klesá, stejně jako prodeje.
Ostatní země EU zatím elektrifikaci takovou měrou nepodlehly, Německo tak má na svém kontě 24,7procentní růst, Francie 40procentní a Španělsko dokonce 48,7procentní. Díky tomu se tento stát dostal počtem registrací dokonce před Velkou Británii (+23,1 %). Největší nárůst je pak spojen s Rumunskem (+112,9 %), nejmenší s Kyprem (+2,3 %). V této zemi pak bylo zaregistrováno i celkově nejméně nových aut (719 kusů).
Co se týče jednotlivých výrobců, pak překvapivě ani v tomto ohledu nelze mluvit jen o pozitivech. Dole jsou totiž Land Rover (-4,7 %) a Mercedes-Benz (-4,5 %), o Lancii (-54,9 %) pak asi netřeba mluvit - tato značka totiž hledá své fanoušky již jen v Itálii. A to jak je vidno ještě těžko. Více však udiví pád u třícípé hvězdy, přičemž je otázkou, zda se Němci nechtěli účastnit oněch výprodejových akcí a část klientely tudíž zamířila ke konkurenci.
Největší posun je naopak spojen s Jeepem (+161,5 %), Jaguarem (+92,9 %), Porsche (+91,9 %), Alfou Romeo (+82,7 %), Seatem (+74,5 %) a Renaultem (+68,6 %). My bychom ovšem spíše než na tyto výrobce rádi upozornili na Ladu, se kterou je svázán 40,8procentní růst. Ani ten není zanedbatelný, byť nominálně vyústil jen v 590 prodaných vozů. A podstatné také je, že ruská automobilka vůbec poprvé dosáhla tržního podílu 0,1 %.
Je samozřejmě jasné, že za tím stojí určité zaokrouhlení v registracích, ostatně tímtéž tržním podílem se může pochlubit i již zmiňovaná Lancia, která společně s Chryslerem prodala 1 281 aut, tedy více než dvojnásobné množství. Nicméně na to se historie ptát nebude, Rusové tedy aktuálně jsou na polovině tržním podílu francouzského DS či japonského Lexusu. A to je srovnání, na které bychom ještě před měsícem ani nepomýšleli.
Prodeje aut v srpnu v EU neuvěřitelně vzrostly, hlavně díky příchodu nové metodiky měření spotřeby
Růst Lady byl ale nejspíše přirozenější, i přesto však ruská značka vůbec poprvé ve své historii dosáhla 0,1procentního tržního podílu. Byť ten je samozřejmě zaokrouhlený nahoru
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 6 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 8 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 9 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 11 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva