Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada

Minulý měsíc byl v Evropě po stránce prodejů aut vážně bláznivý a je těžké se v situaci orientovat. Rekordní prodeje většiny značek bude mít na svědomí nutnost nové homologace, vývoj u Lady by mohl být přirozenější.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada

20.9.2018 | Petr Prokopec

Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Minulý měsíc byl v Evropě po stránce prodejů aut vážně bláznivý a je těžké se v situaci orientovat. Rekordní prodeje většiny značek bude mít na svědomí nutnost nové homologace, vývoj u Lady by mohl být přirozenější.

O nutnosti nové homologace všech aut prodávaných na území Evropské unie mluvíme již hezkých pár měsíců. A stejně dlouho upozorňujeme na následky, jež tento krok bude mít. Nejde totiž jen o samotný časově i finančně náročný proces, kvůli kterému prořídla hlavně nabídka koncernových vozů. Ve hře jsou rovněž udávané emise CO2 a spotřeba, neboť metodika WLTP má daleko více odrážet reálný svět. To je jistě chvályhodné, řada lidí se však díky tomu dočká navýšení provozních nákladů.

Jak je to možné, ptáte se, když auta zůstanou pořád stejná? Důvod je prostý - zejména v řadě zemí západní Evropy jsou silniční poplatky vypočítány na základě emisí CO2. A čím vyšší ty jsou, tím více tamní obyvatelé platí. Dosud se přitom vycházelo z dat dle procedury NEDC, která sice s realitou neměla moc společného, nicméně právě nízká spotřeba a s ní korespondující nízké emise vedly k nízkým poplatkům. S příchodem metodiky WLTP je však třeba počítat s vyššími hodnotami a tedy logicky s vyššími odvody státu. Pokud ovšem někdo auto pořídil ještě na konci srpna, výší poplatky se ho netýkají.

Lidé tedy nepřekvapivě vzali v srpnu showroomy útokem a „u sebe” nakupovaly i samotné automobilky a jejich dealeři. Ono sice bude možné ještě nějakou chvíli prodávat vozy s původní homologací, skladové zásoby jsou ale omezené pravidly Evropské unie a některá auta proto musela být přihlášena, i když reálného zákazníka zatím nemají.

V řeči suchých čísel to znamená, že v srpnu bylo prodáno 1 134 288 nových aut, tedy o 31,2 procenta více než loni. Jde o jeden z největších meziročních růstů historie a možná i vůbec ten nejvyšší, koneckonců letos jsme se před srpnem dočkali maximálně 10,5procentního zlepšení. A kupříkladu v březnu byl zaevidován dokonce pokles registrací. Letošní srpen byl tedy vskutku abnormální a již nyní je jisté, že příští rok touto dobou budeme mluvit o pádu.

Je pak samozřejmě otázkou, jak tomu bude v následujících měsících, neboť skladové vozy postupně docházejí a nekonečné nebudou ani slevy. Na druhou stranu však automobilky pro změnu budou své nabídky soustavně doplňovat, koneckonců třeba v případě Škody Octavia již můžete nově sáhnout po motorizacích 2,0 TSI a 2,0 TDI, které konečně již mají po homologaci. Na počátku září přitom tyto pohonné jednotky v nabídce ještě chyběly.

Na konkrétní značky si ale posvítíme až za moment, nyní je třeba zamířit do jednotlivých zemí. S ohledem na výše zmíněné asi nepřekvapí, že na všech trzích došlo k růstu. Jedinou výjimkou je Švédsko, kde od 1. července platí nový daňový systém. Ten zvýhodňuje koupi elektromobilů a plug-in hybridů, s vozy osazenými spalovacím ústrojím ale pojí výrazně vyšší poplatky než dosud. Jejich popularita tak klesá, stejně jako prodeje.

Ostatní země EU zatím elektrifikaci takovou měrou nepodlehly, Německo tak má na svém kontě 24,7procentní růst, Francie 40procentní a Španělsko dokonce 48,7procentní. Díky tomu se tento stát dostal počtem registrací dokonce před Velkou Británii (+23,1 %). Největší nárůst je pak spojen s Rumunskem (+112,9 %), nejmenší s Kyprem (+2,3 %). V této zemi pak bylo zaregistrováno i celkově nejméně nových aut (719 kusů).

Co se týče jednotlivých výrobců, pak překvapivě ani v tomto ohledu nelze mluvit jen o pozitivech. Dole jsou totiž Land Rover (-4,7 %) a Mercedes-Benz (-4,5 %), o Lancii (-54,9 %) pak asi netřeba mluvit - tato značka totiž hledá své fanoušky již jen v Itálii. A to jak je vidno ještě těžko. Více však udiví pád u třícípé hvězdy, přičemž je otázkou, zda se Němci nechtěli účastnit oněch výprodejových akcí a část klientely tudíž zamířila ke konkurenci.

Největší posun je naopak spojen s Jeepem (+161,5 %), Jaguarem (+92,9 %), Porsche (+91,9 %), Alfou Romeo (+82,7 %), Seatem (+74,5 %) a Renaultem (+68,6 %). My bychom ovšem spíše než na tyto výrobce rádi upozornili na Ladu, se kterou je svázán 40,8procentní růst. Ani ten není zanedbatelný, byť nominálně vyústil jen v 590 prodaných vozů. A podstatné také je, že ruská automobilka vůbec poprvé dosáhla tržního podílu 0,1 %.

Je samozřejmě jasné, že za tím stojí určité zaokrouhlení v registracích, ostatně tímtéž tržním podílem se může pochlubit i již zmiňovaná Lancia, která společně s Chryslerem prodala 1 281 aut, tedy více než dvojnásobné množství. Nicméně na to se historie ptát nebude, Rusové tedy aktuálně jsou na polovině tržním podílu francouzského DS či japonského Lexusu. A to je srovnání, na které bychom ještě před měsícem ani nepomýšleli.


Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 1 - Prodeje EU 8-2018 01Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 2 - Prodeje EU 8-2018 02Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 3 - Prodeje EU 8-2018 03Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 4 - Prodeje EU 8-2018 04Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 5 - Prodeje EU 8-2018 05
Prodeje aut v srpnu v EU neuvěřitelně vzrostly, hlavně díky příchodu nové metodiky měření spotřeby

Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 6 - Lada Vesta 2017 cenik nove 01Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 7 - Lada Vesta 2017 cenik nove 02Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 8 - Lada Vesta 2017 cenik nove 03Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 9 - Lada Vesta 2017 cenik nove 04Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 10 - Lada Vesta 2017 cenik nove 05Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 11 - Lada Vesta 2017 cenik nove 06Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 12 - Lada Vesta 2017 cenik nove 07Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 13 - Lada Vesta 2017 cenik nove 08Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 14 - Lada Vesta 2017 cenik nove 09Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 15 - Lada Vesta 2017 cenik nove 10Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 16 - Lada Vesta 2017 cenik nove 11Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 17 - Lada Vesta 2017 cenik nove 12Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 18 - Lada Vesta 2017 cenik nove 13Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 19 - Lada Vesta 2017 cenik nove 14Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 20 - Lada Vesta 2017 cenik nove 15Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 21 - Lada Vesta 2017 cenik nove 16Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 22 - Lada Vesta 2017 cenik nove 17Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 23 - Lada Vesta 2017 cenik nove 18Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 24 - Lada Vesta 2017 cenik nove 19Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 25 - Lada Vesta 2017 cenik nove 20Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 26 - Lada Vesta 2017 cenik nove 21Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 27 - Lada Vesta 2017 cenik nove 22Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 28 - Lada Vesta 2017 cenik nove 23Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 29 - Lada Vesta 2017 cenik nove 24Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 30 - Lada Vesta 2017 cenik nove 25Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 31 - Lada Vesta 2017 cenik nove 26Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 32 - Lada Vesta 2017 cenik nove 27Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 33 - Lada Vesta 2017 cenik nove 28Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 34 - Lada Vesta 2017 cenik nove 29Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 35 - Lada Vesta 2017 cenik nove 30Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 36 - Lada Vesta 2017 cenik nove 31Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 37 - Lada Vesta 2017 cenik nove 32Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 38 - Lada Vesta 2017 cenik nove 33Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 39 - Lada Vesta 2017 cenik nove 34Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 40 - Lada Vesta 2017 cenik nove 35Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 41 - Lada Vesta 2017 cenik nove 36Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 42 - Lada Vesta 2017 cenik nove 37Prodeje aut v Evropě vystřelily rekordně nahoru, jásat ale může snad jen Lada - 43 - Lada Vesta 2017 cenik nove 38
Růst Lady byl ale nejspíše přirozenější, i přesto však ruská značka vůbec poprvé ve své historii dosáhla 0,1procentního tržního podílu. Byť ten je samozřejmě zaokrouhlený nahoru

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše