Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Láska Čechů k dieselům je asi definitivně minulostí, prodeje zamířily prudce ke dnu
8.8.2018 | Petr Prokopec
Češi nad novými diesely zlomili hůl, to už se zdá být jasné. Obzvláště zajímavé je to ale v kontextu s vývojem na trhu ojetých aut, kde naopak naprosto kralují.
S příchodem nového měsíce si můžeme zrekapitulovat české prodeje nových aut za předchozí období, v tomto případě tedy za červenec. Prodáno bylo 21 638 aut, což je o 10 % více než loni. V rámci prozatímní bilance za prvních sedm měsíců letošního roku již situace tak růžová není, 165 422 aut ale pořád představuje meziroční posun skoro o procento.
S ohledem na aktuální vývoj v Evropě nás samozřejmě nejvíce zajímalo, zda se také v případě Čechů mění vztah k dieselům. Na trhu ojetých aut zažívají díky dovozům levných ojetin z Německa zlaté časy a člověk by mohl čekat, že je Češi budou brát na milost i v případě nových vozů. Realita ale nemůže být odlišnější - zájem o nové diesely během července razantně poklesl, když se v jejich prospěch vyjádřilo jen 26,86 procenta kupujících. Takřka 70 procent ovšem již oslovil benzin, zbytek pak další alternativy.
Aktuální stav tak není pro „naftožrouty“ vůbec dobrý, ještě loni je žádalo 37,88 procenta kupujících. To je obrovský propad během jediného roku - přes 11 procentních bodů a 30procentní pokles. To je bezprecedentní změna, však předloni činil jejich podíl 40,43 procenta a v roce 2015 to bylo 41,28 procenta, tedy relativně stabilní čísla. Ani propuknutí kauzy Dieselgate bezprostředně nic podstatného nezměnilo, nicméně stále větší mediální i politické odsuzování nakonec nejspíše vedly k razantnímu poklesu zájmu, který se má postupem času projevit i na trhu ojetin.
Zajímavé pak je, jací zákazníci si diesely stále kupují. Aktuálně se již role obrací také v jedné z neochvějných bašt těchto pohonných jednotek, a sice ve vyšší střední třídě. Díky Škodě Superb jsou sice diesely i nadále ve většině, ovšem třeba Mercedes třídy E již více táhne v benzinovém provedení (!). A situace se začíná vyrovnávat rovněž u šestkového BMW, byť u pětky lidé stále sahají častěji po vozech s naftovým pohonem.
Volvo by sice velmi rádo skoncovalo s diesely, ovšem zákazníci v showroomech chtějí hlavně ty
Naprosto jasnou vládu tak diesely přebírají hlavně v segmentu velkých a luxusních SUV, kde benzinové vozy válcují v poměru 1:9, respektive 2:8. V tomto ohledu přitom musíme poukázat hlavně na Volvo, které by chtělo vyřadit diesely z výrobního programu. Pohled na registrace ovšem dokazuje, že u modelů XC40, XC60 a XC90 je toto palivo v nadvládě, stejně je tomu i u Volva S90, V90 a V90 Cross Country.
Švédové by samozřejmě velmi rádi danou klientelu přeorientovali na hybridní vozy, ostatně jak jako řada dalších výrobců. To se ale snadněji řekne než udělá, hybridy stále nejsou tak provozně efektivní a pro mnohé ani tak uživatelsky příjemné jako diesely.
Jelikož u členění dle paliv jsme se trochu zdrželi, nastal čas zbytek prodejního reportu prolétnout na nejvyšší rychlost. Lídrem trhu je nadále Škoda, která si dokonce připsala takřka šestiprocentní zlepšení. Nicméně registrace Volkswagenu či Hyundai narostly dokonce o více než 40 %. Celkový podíl mladoboleslavské automobilky tak v červenci poklesl jen na 26,22 %. V rámci roku je Škoda nad 30 procenty a trhu dále neochvějně vládne.
Škoda je sice nadále lídrem českého trhu, její pozice v červenci však byla slabší než v minulých letech
Přesto stojí za pozornost pokles zájmu o Superb a bůhvíjak dobře na tom nejsou ani Karoq a Kodiaq. Česká dvojice totiž nevládne segmentu SUV a vlastně nemá na kontě ani stříbrnou medaili. Místo toho se musela sklonit před Dacií Duster a především pak před Volkswagenem Tiguan, který překvapivě vyšplhal na první příčku. Když přitom do rovnice zakomponujeme jeho vyšší cenu, ukazuje se, že v Mladé Boleslavi by opravdu měli začít bít na poplach.
Volkswagenu se daří i o třídu výše, zlato v příslušném segmentu bral Touareg. Audi Q7 pro změnu převálcovalo konkurenci mezi luxusními SUV, kde sebralo vítr z plachet hlavně BMW X5. Řada 4 pro změnu opětovně prohrála s Fordem Mustang mezi sporťáky, i tato značka tak začíná ztrácet pevnou půdu pod nohama. Ač stále celkově je před Audi, vůči loňsku na rozdíl od čtyř kruhů zaznamenala velký propad.
Za dalšími informacemi vás odkážeme na níže přiložené tabulky, ve kterých si můžete povšimnout i Tesly. Ta má pro letošek na kontě 56 prodaných aut, což může vypadat působivě. Nicméně Ferrari jich má 42 a Maserati 49. Ač tedy lidé kalifornskou značku rádi vynášejí až do nebes, ke koupi se odhodlá málokdo.
Celkové registrace aut v ČR, 2004 - 2018
Celkové registrace aut v ČR, červenec a leden až červenec 2018
Celkové registrace dle jednotlivých tříd, červenec 2018
Registrace mini vozů, červenec 2018
Registrace malých vozů, červenec 2018
Registrace v nižší střední třídě, červenec 2018
Registrace ve střední třídě, červenec 2018
Registrace ve vyšší střední třídě, červenec 2018
Registrace luxusních vozů, červenec 2018
Registrace sportovních vozů, červenec 2018
Registrace terénních vozů, červenec 2018
Registrace MPV, červenec 2018
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 9 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 3 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 4 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 6 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 7 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva