Do výroby se možná vrací další léta nevyráběný, legendární motor

Automobilky v posledních letech zjistily, že na legendárních modelech, které s ohledem na nové regulace není možné rozumně navázat, jde i vydělat. Stačí znovu začít vyrábět jejich slavné díly.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Do výroby se možná vrací další léta nevyráběný, legendární motor

25.7.2019 | Petr Prokopec

Do výroby se možná vrací další léta nevyráběný, legendární motor

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobilky v posledních letech zjistily, že na legendárních modelech, které s ohledem na nové regulace není možné rozumně navázat, jde i vydělat. Stačí znovu začít vyrábět jejich slavné díly.

Celý svět momentálně řeší jednu velkou záhadu. Na severní smyčce Nürburgringu se před pár dny v době vyhrazené pouze automobilkám objevily dva exempláře Mazdy RX-8, jeden z nich dokonce měl příď polepenou maskovací fólií. Jde tedy o tovární prototypy, otázkou ovšem je, proč nyní Mazda testuje vozy, jejichž výroba skončila v roce 2012?

Z videa je jasné patrné, že oba exempláře dále používají rotační motor. Navíc atmosférický, což by jen umocňovalo spekulace o jeho návratu. Problémem však je skutečnost, že sama Mazda přiznala výraznou změnu koncepce motoru vůči jeho poslední iteraci, jíž byl právě 13B-MSP Renesis pod kapotou RX-8. Nově by ústrojí mělo dorazit jako podpora elektromotoru, a to jako turbem přeplňovaný jednorotor.

Jak jsme si ovšem řekli, pod kapotou obou vozů na Ringu odvádí svou práci atmosférická jednotka. S jejím návratem se již nepočítá, původní projekt verze 16x měl po několika letech vyústit do ztracena, neboť svět se mezitím výrazně proměnil. Stále větší váha je kladena na snižování emisí, trh se sportovními vozy se navíc propadá. Vyvíjet tedy zcela nové kupé s atmosférickým Wankelem nepůsobí zrovna rozumně.

Co ovšem Mazda chystá, to je platforma s pohonem zadní kol. Jednu takovou sice značka již k dispozici má, architektura podepírající MX-5 je však příliš malá. A poslední velkou byla právě ta, kterou disponovala RX-8. Je tak dost možné, že oba vozy slouží k vývojových účelům - nikoliv však v tom ohledu, že by se dočkaly nových komponentů. Místo toho mají inženýrům posloužit jako nastavená laťka, kterou se s chystanou architekturou pokusí překonat.

Pokud by ovšem byla pravdivá tato možnost, Mazda by velmi pravděpodobně nepřelepila předek krycí fólií. Za této situace se ale zdá, že Japonci testují cosi, co má spojitost s pohonným ústrojím a Wankel by se tedy doopravdy zpět do výrobního programu vrátit mohl. Ovšem pravděpodobně ne tak, jak fanoušci rotačního motoru doufají.

Je totiž třeba vzpomenout na současnou módu, jíž je obnovování výroby komponentů legendárních modelů. Toyota kupříkladu tímto způsobem vychází vstříc majitelům čtvrté generace modelu Supra, zatímco Nissan produkuje nové motory pro Skyline GT-R R33 nebo R34. A aby toho nebylo málo, do party se přidala i Mazda, která zatím pamatuje na vlastníky první generace MX-5. Nově by ale mohla potěšit i majitele čtyřdveřového kupé a legendární Wankel vrátit do produkce i takto.

Udeřili jsme hřebíček na hlavičku? Dávalo by to smysl i proto, že poslední rotační motor Mazdy neplatí za ten nejlepší a dodatečný vývoj před návratem do výroby by byl žádoucí. Realitu nejspíše zjistíme brzy, neboť Mazda bude brzy slavit sté výročí vzniku a takové jubileum si vyžaduje pořádný dárek. Návrat Wankelu do výroby, byť ve formě samostatného dílu pro starší vozy, jím jistě byl.


Do výroby se možná vrací další léta nevyráběný, legendární motor - 1 - Mazda RX-8 Ring 2019 videoscreen 01Do výroby se možná vrací další léta nevyráběný, legendární motor - 2 - Mazda RX-8 Ring 2019 videoscreen 02Do výroby se možná vrací další léta nevyráběný, legendární motor - 3 - Mazda RX-8 Ring 2019 videoscreen 03Do výroby se možná vrací další léta nevyráběný, legendární motor - 4 - Mazda RX-8 Ring 2019 videoscreen 04
Proč Mazda vyvezla na Ring dva exempláře RX-8? Všechno ukazuje na návrat Wankelu do výroby, ale jen ve formě komponentu pro polední model RX

Zdroj: Carspotter Jeroen@Youtube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.