Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Do výroby se možná vrací další léta nevyráběný, legendární motor
25.7.2019 | Petr Prokopec
Automobilky v posledních letech zjistily, že na legendárních modelech, které s ohledem na nové regulace není možné rozumně navázat, jde i vydělat. Stačí znovu začít vyrábět jejich slavné díly.
Celý svět momentálně řeší jednu velkou záhadu. Na severní smyčce Nürburgringu se před pár dny v době vyhrazené pouze automobilkám objevily dva exempláře Mazdy RX-8, jeden z nich dokonce měl příď polepenou maskovací fólií. Jde tedy o tovární prototypy, otázkou ovšem je, proč nyní Mazda testuje vozy, jejichž výroba skončila v roce 2012?
Z videa je jasné patrné, že oba exempláře dále používají rotační motor. Navíc atmosférický, což by jen umocňovalo spekulace o jeho návratu. Problémem však je skutečnost, že sama Mazda přiznala výraznou změnu koncepce motoru vůči jeho poslední iteraci, jíž byl právě 13B-MSP Renesis pod kapotou RX-8. Nově by ústrojí mělo dorazit jako podpora elektromotoru, a to jako turbem přeplňovaný jednorotor.
Jak jsme si ovšem řekli, pod kapotou obou vozů na Ringu odvádí svou práci atmosférická jednotka. S jejím návratem se již nepočítá, původní projekt verze 16x měl po několika letech vyústit do ztracena, neboť svět se mezitím výrazně proměnil. Stále větší váha je kladena na snižování emisí, trh se sportovními vozy se navíc propadá. Vyvíjet tedy zcela nové kupé s atmosférickým Wankelem nepůsobí zrovna rozumně.
Co ovšem Mazda chystá, to je platforma s pohonem zadní kol. Jednu takovou sice značka již k dispozici má, architektura podepírající MX-5 je však příliš malá. A poslední velkou byla právě ta, kterou disponovala RX-8. Je tak dost možné, že oba vozy slouží k vývojových účelům - nikoliv však v tom ohledu, že by se dočkaly nových komponentů. Místo toho mají inženýrům posloužit jako nastavená laťka, kterou se s chystanou architekturou pokusí překonat.
Pokud by ovšem byla pravdivá tato možnost, Mazda by velmi pravděpodobně nepřelepila předek krycí fólií. Za této situace se ale zdá, že Japonci testují cosi, co má spojitost s pohonným ústrojím a Wankel by se tedy doopravdy zpět do výrobního programu vrátit mohl. Ovšem pravděpodobně ne tak, jak fanoušci rotačního motoru doufají.
Je totiž třeba vzpomenout na současnou módu, jíž je obnovování výroby komponentů legendárních modelů. Toyota kupříkladu tímto způsobem vychází vstříc majitelům čtvrté generace modelu Supra, zatímco Nissan produkuje nové motory pro Skyline GT-R R33 nebo R34. A aby toho nebylo málo, do party se přidala i Mazda, která zatím pamatuje na vlastníky první generace MX-5. Nově by ale mohla potěšit i majitele čtyřdveřového kupé a legendární Wankel vrátit do produkce i takto.
Udeřili jsme hřebíček na hlavičku? Dávalo by to smysl i proto, že poslední rotační motor Mazdy neplatí za ten nejlepší a dodatečný vývoj před návratem do výroby by byl žádoucí. Realitu nejspíše zjistíme brzy, neboť Mazda bude brzy slavit sté výročí vzniku a takové jubileum si vyžaduje pořádný dárek. Návrat Wankelu do výroby, byť ve formě samostatného dílu pro starší vozy, jím jistě byl.
Proč Mazda vyvezla na Ring dva exempláře RX-8? Všechno ukazuje na návrat Wankelu do výroby, ale jen ve formě komponentu pro polední model RX
Zdroj: Carspotter Jeroen@Youtube
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 23 minutami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před hodinou - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 3 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva