Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Legendy F1 srovnaly Schumachera, Hamiltona a Vettela. Jak si stojí proti sobě?
24.11.2018 | Petr Prokopec
Jeden z nich byl závodním inženýrem obou německých pilotů, zažil však také toho britského. Druhý pak se Schumim bojoval zažil přímo na trati, zná ale styl všech jezdců. Koho mají za nejlepšího?
Letošní sezóna Formule 1 je prakticky u konce, tento víkend už nás čeká jen poslední závod v Abú Zabí. Na čele obou šampionátů je ale již vše rozhodnuto, bojovat se tedy bude pouze o pořadí na nižších příčkách. A jakmile utichnou bujaré oslavy, odstartují přípravy na příští sezónu. Té se přitom již nebude účastnit Fernando Alonso, stejně jako jeho stávající kolega Stoffel Vandoorne. Oba odcházejí hledat štěstí jinam, nejedná se však o jedinou změnu v jezdeckém složení.
My si přitom dnes posvítíme hlavně na Ferrari, za které stejně jako letos bude i příští rok jezdit Sebastian Vettel. Jeho parťákem ovšem již nebude Kimi Räikkonën, nýbrž Charles Leclerc, který přichází ze Sauberu. Ve švýcarské stáji pak ostatně začínal i finský jezdec, který se do ní oproti všem očekáváním na dva roky vrací. Ústředí týmu přitom bude mít na dosah ruky, jeho dům se totiž nachází pouze 40 minut jízdy od Hinwilu, kde Sauber sídlí.
Spíše než na Räikkonëna se ale média budou jistě soustředit na Leclerca, který tak musí počítat s nemalým tlakem. Pomáhat mu jej zvládat bude jedna z legend Formule 1 Jock Clear. Ten momentálně u Ferrari působí jako šéf závodních aktivit, pročež bude mít pod palcem v podstatě obě strany garáže Scuderie. Větší vliv ale má mít na tu Leclercovu, čímž by mohly být potvrzeny spekulace, že Vettel je již za zenitem a za hvězdu tu bude jezdec z Monaka.
„Využiji všech svých znalostí, kde to jen bude třeba, abych mu pomohl. Mám mnoho zkušenosti s mladými jezdci, stejně jako s těmi vrcholnými. Takže až Charles dorazí, pomohu mu jakýmkoliv způsobem usnadnit život a zbavit jej alespoň nějakého tlaku, abychom si byli jistí, že v příštích letech on i tým budou odvádět jen tu nejlepší práci,“ uvedl Clear k příští sezóně. Zároveň přitom dodal, že klíčový bude i vztah mezi oběma jezdci.
Kdo je ovšem Jock Clear, že mu byla svěřena tak důležitá role? Jak jsme naznačili již výše, jedna z největších legend F1, která měla v předchozích letech na starosti přípravu takových velikánů, jako byl Michael Schumacher, Lewis Hamilton, Rubens Barrichello, David Coulthard, Jacques Villeneuve či v poslední řadě ji zmiňovaný Vettel. Jako jeden z mála tak vlastně může porovnávat i jejich výkony, což se aktuálně i stalo.
Clear se vyjádřil hlavně na adresu Schumiho, Hamiltona a Vettela, kteří jsou všichni „absolutní špičkoví jezdci, kteří jsou vždy zaměřeni na svůj cíl. Zároveň jsou ovšem neskutečně citliví na veškeré okolí. Nejde tedy jen o to, jaký vůz mají k dispozici, ale také o podporu a lidi kolem nich.“ Zároveň však dodal, že tuto trojici nelze přímo porovnávat, protože u každého jezdce musel volit jiný přístup.
„Opravdu je nelze srovnat, každý zkrátka pracuje trochu jinak. Nemůžete je tak vlastně ani rozkouskovat a z toho poskládat ideálního pilota. Všichni jsou odlišnými typy, mají jiné osobnosti, a tak je třeba to brát. Pokud tedy kupříkladu máme Sebastiana dovést k vítězství nejen v závodě, ale rovněž v šampionátu, musíme to udělat naprosto jiným způsobem, než se kdysi přistupovalo k Michaelovi.“
„Kromě toho je třeba si uvědomit, že každým rokem je tu jiná konkurence a jiní soupeři. To vše samozřejmě má vliv i na výkony této trojice, proto ji skutečně nelze přímo porovnat,“ dodal Clear. S tím ale až tak nesouhlasí dvojnásobný světový šampión Mika Häkkinen, dle kterého je Vettel blíže Schumacherovi než třeba Hamilton. A nejde jen o to, že pro mladšího Němce je ten starší dětským idolem.
„Nejdříve jsem si myslel, že Sebastianův řidičský styl je unikátní, ale posléze jsem viděl, že jsou zde různé shody s tím Michaelovým. Oba brzdí v tutéž chvíli na témže místě tratě, vždy si drží stejnou linii, akcelerují velmi jemně a mají vše naprosto pod kontrolou. Je to dobrý a velmi čistý řidičský styl. Dokonce i ve chvílích, kdy vedou monopost přes obrubníky, ho mají naprosto pod kontrolou.“
„Lewis se vždy snaží jezdit o trochu extrémněji. Taktéž má věci pod neskutečnou kontrolou, nicméně vždy se snaží jít více na limit a riskuje daleko více. Nechová se ovšem nerozvážně, vždy pečlivě zvažuje každé rozhodnutí. A pokud poté následně nevyjede z trati, jeho snahy vyústí v rekordní kolo,“ dodává finská hvězda, dle které právě letošní souboj Hamiltona a Vettela vnesl do F1 život.
Jak tomu ale bude v příští sezóně? To je vskutku sporné. Uvidíme tedy, zda po jejím skončení náhodou nebudou na Jocka Cleara směřovat otázky, kdo je lepší - zda Schumacher, Hamilton, Vettel a nebo Leclerc. Nebylo by to totiž poprvé, co talentovaný nováček zastíní zkušeného matadora, ostatně stačí jen zavzpomínat na rok 2007, kdy měl Brit krýt záda Fernandu Alonsovi. Nakonec se ale stal pravý opak.
Je možné srovnat Lewise Hamiltona, Michaela Schumachera a Sebastiana Vettela?
To je otázka, kterou velmi často slýchává Jock Clear, který de facto vychovával každého z nich. Jednoznačnou odpověď však nedává
Je přitom možné, že příští rok bude muset do hry zahrnout i Charlese Leclerca, kterému se bude věnovat více než ostatním
Mika Häkkinen má ovšem na jízdní styl Hamiltona, Schumachera a Vettela jasný názor
Zdroj: Motorsport.com
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před hodinou - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 2 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 4 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 14:21 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien