Levnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější

Vrcholné verze aut mívají až ikonický statut a stojí podle toho, i když jsou staré. Nezřídka ale mají opomíjené, ne až tak jiné, ovšem o dost levnější sourozence.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Levnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější

26.9.2018 | Petr Miler

Levnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vrcholné verze aut mívají až ikonický statut a stojí podle toho, i když jsou staré. Nezřídka ale mají opomíjené, ne až tak jiné, ovšem o dost levnější sourozence.

Většina z nás by chtěla jezdit co nejvybavenějším nebo nejsilnějším autem, ideálně vrcholem dané řady. To může ale v řadě případů znamenat obrovské peníze navíc i u ojetých aut. Za model o stupínek nižší než vyhledávaný vrchol člověk klidně dá dvě třetiny nebo i polovinu ceny onoho vrcholu.

Přitom dost často o mnoho nepřichází. Někdy to je 30 nebo 40 koní, někdy třeba pár desetin vteřiny zrychlení na stovku, i když jinak jsou auta technicky velmi podobná a třeba i s řadou totožných dílů. Je to spíše statut oné ikony, který činí ten či onen vrchol nabídky dražší. Stojí ale třeba i za statisíce korun navíc, pokud vám nutně nejde o image? Pokud si odpovídáte, že tak úplně ne, tady je osm případů, kde se dá ušetřit spousta peněz a přitom neobětovat zas tak moc.

1. Audi RS2 Avant -> S2 Avant

Genesis rychlých kombíků Audi byl zároveň prvním Audi s označením RS. Pod kapotou byl podélně umístěný řadový pětiválec o objemu 2,2 litru, naladěný na 315 koní. Tohle auto je dnes opravdu žádané a stojí podle toho, má ale trochu civilnějšího sourozence - verzi S2 Avant. Také to je 2,2l řadový pětiválec, jen je naladěný na 220 koní. A spousta lidí dnes neví, že něco takového vůbec existovalo, takže ceny jsou úplně jinde.


Levnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější - 1 - audi rs2 avant levnejsouroLevnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější - 2 - audi s2 avant levnejsouro
Vlevo RS2, vpravo S2. Dělala se i jako kupé a sedan

Velmi podobný případ je také ve srovnání první RS4 Avant a S4 Avant. I tahle auta mají stejný motor (2,7 V6 biturbo), jen s jiným přeplňováním. A pochopitelně, dnes je o něco slabší S4 Avant levnější než srovnatelně udržovaná RS4 Avant.

Levnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější - 3 - audi rs4 avant levnejsouroLevnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější - 4 - audi s4 avant levnejsouro
Vlevo RS4, vpravo S4

2. Mercedes-Benz 500 E W124 -> 400 E W124

Tenhle Mercedes je dnes také legendární, leč jestli ho nazvat genesisem übersedanů, si nejsme jisti. V každém případě, vyvíjelo ho Porsche a dodnes to je úctyhodné auto. A také velmi ceněné. Pokud vám stačí menší bratr, můžeme nabídnout verzi 400 E. Také má pod kapotou osmiválec M119, tentokrát ovšem o objemu 4,2 litru a výkonu 279 koní, a na stovce je pod sedm sekund. V ceně bývá mnohem větší rozdíl. Ovšem, najít pěkný kousek není jednoduché, dobře udržovaných 500 E je více.

Levnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější - 5 - 1993 mercedes 500e 04Levnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější - 6 - mercedes 400 e w124 levnejsouro
Vlevo 500 E, vpravo 400 E

3. Porsche 911 964 Carrera RS -> 911 964 Carrera 2

Pokud máte slabost pro devětsetjedenáctky z počátku 90. let, jistě jste slyšeli o ostré verzi RS generace 964, která měla 3,6litový šestiválec o 276 koních, lehčí setrvačník, samosvor a tužší a nižší podvozek. V interiéru bylo jen to nejnutnější a místo předních sedaček byly závodní skořepiny. Dnes najít 911 964 Carreru RS na prodej je zázrak, a pokud se to podaří, stojí jmění.

Místo ní si můžete koupit 911 964 Carreru 2 - tak se tehdy označovala zadokolka a byla k mání později než Carrera 4, tedy čtyřkolka. Motor měl také 3,6 litru objemu a dával „jen” 250 koní. Carrera 2 sice byla v podstatě základ, ale pořád to bylo velmi schopné auto a rozdíl ve výkonu a váze nebyl zas tak velký.

Levnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější - 7 - porsche 911 964 carrera rs levnejsouroLevnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější - 8 - porsche 911 964 carrera 2 levnejsouro
Vlevo Carrera RS, vpravo Carrera 2

4. Volvo 850 T-5R -> 850 T-5

Model 850 byl snad jedním z posledních, které měly design krabice osazené světly a koly. Přesto - nebo možná právě proto - je nadšenci vyhledáván. A vrcholná verze T-5R s pětiválcem o 240 koních je nejžádanější, protože je to prostě vrchol. O kousek níže stojí verze T-5, která má výkon jen o 15 koní nižší a zrychlení na stovku jen o půl vteřiny delší. Dnes ale T-5 stojí klidně jen půlku toho, co T-5R.

Levnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější - 9 - volvo 850 t-5r levnejsouroLevnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější - 10 - volvo 850 t-5 levnejsouro
Vlevo T-5R, vpravo téměř nerozeznatelná T-5

5. BMW M5 E39 -> 540i Sport E39

Jistě, M5 je ikona, zejména v generaci E39, kdy má atmosférický osmiválec, manuál a poctivý samosvor. A když se zbavíte omezovače rychlosti, dostanete se velmi blízko magické třístovce. Taky ale jsou M5 E39 velmi drahé. A, naštěstí pro všechny méně majetné, má tenhle model civilnějšího sourozence - 540i Sport. Ta má o půl litru menší osmiválec, o 114 koní nižší výkon a manuální převodovka byla v obou autech totožná. Stejná auta to samozřejmě nejsou, nejsou si ale zase tak daleko, jak napovídá rozdíl v jejich dnešních cenách.

Levnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější - 11 - bmw m5 e39 levnejsouroLevnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější - 12 - bmw 540i sport e39 levnejsouro
Vlevo M5, vpravo opět téměř nerozeznatelná 540i Sport

U BMW můžeme pokračovat téměř donekonečna - místo M3 E46 si můžete koupit 330i s M-paketem, nebo také Z3 či Z4 si lze koupit s třílitrovým šestiválcem místo verze M. Ani tady to nebude stejné, ale kdo poznal M3 E46 a 330i E46 M Sport, ví, že 330i dokáže v něčem nabídnout i více, třebaže dynamicky pochopitelně zaostává.

Levnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější - 13 - bmw z4 m levnejsouroLevnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější - 14 - bmw z4 coupe 30si levnejsouro
Vlevo Z4 M, vpravo verze 3,0 si

6. Renault Clio Williams -> Clio 16S

Clio Williams bylo vůbec prvním ostrým Cliem a dnes je extrémně vzácné, protože spousta jich shnila nebo skončila omotaná o strom. Dvoulitr pod kapotou měl 147 koní, což lehkému Cliu stačilo na stovku za 7,8 s. Pokud nějaké najdete na prodej, bude vážně drahé.

Naštěstí i ono má plebejštějšího sourozence - verzi 16S, tedy 16 soupapes. Tak se francouzsky řekne „ventil” - tahle verze má pod kapotou šestnáctiventilovou osmnáctistovku o 137 koních. Oproti Williamsu tedy o tolik slabší není a když se nějaká objeví - také jsou vzácné -, je levnější.

Levnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější - 15 - renault clio williams 01Levnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější - 16 - renault clio 16s levnejsouro
Vlevo Clio Williams, vpravo Clio 16S

7. Subaru Impreza 22B-STI -> Impreza GT Turbo

Fanoušci Subaru jistě vědí, o čem je řeč, když se řekne Impreza 22B - byla to vrcholová verze první generace Imprezy s motorem o objemu 2,2 litru a výkonem 280 koní. Stovku zvládala za 5,3 vteřiny, což je dodnes úctyhodný čas. Je k mání jen s volantem vpravo, ale občas člověk potká i kousek přestavěný pro pravostranný provoz. V obou případech si připravte nejméně milion korun, spíš ale víc.

Civilnější sourozenec se jmenuje GT Turbo, na některých trzích WRX, a má pod kapotou dvoulitr o výkonu „pouze” 218 koní. Zrychlení na stovku je horší jen o trošku - 6,3 vteřiny je pořád skvělý čas. Může stát i třetinu toho, co 22B, ale najít kousek nezasažený tuningem je velmi náročný úkol, bohužel.

Levnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější - 17 - subaru impreza 22b-sti levnejsouroLevnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější - 18 - subaru impreza wrx levnejsouro
Vlevo 22B-STI, vpravo civilnější a praktičtější WRX

8. Škoda Octavia I RS -> Octavia 1,8 T

I v Česku máme auta, která se dají zařadit na tenhle seznam. První generace Octavie RS je u nás až překvapivě drahá, pokud je v dobrém stavu - rozumně vyhlížející kousky mají stále klidně šestimístné cenovky v korunách. Pod kapotou má osmnáctistovku o 180 koní a designem není od běžné, civilní Octavie příliš poznat. Náhradou může být verze 1,8 Turbo, která měla stejný motor, jen naladěný na 150 koní. Na rozdíl od RS byla v nabídce i s pohonem 4x4, a to i jako liftback, nejen kombík. Takové auto za 100 tisíc Kč dnes pomalu ani neexistuje, slušné exempláře koupíte snadno za polovinu této sumy i méně. A kdyby vás trápily vizuální rozdíly (z 1,8 T ovšem může být slušný sleeper...), přestavba není problém, podobně jako úprava výkonu. Nakonec, viděli jsme i verze 1,8 Turbo 4x4 přestavěné na RS s upravenými motory, které skutečná eReSa dynamicky porážely na hlavu...

Levnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější - 19 - 10nadcas skoda octavia I RS 01Levnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější - 20 - skoda octavia 18t levnejsouro
Vlevo Octavia RS, vpravo civilní verze; 1,8 T pod kapotou by byla poznat jen podle nápisu na zádi

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.