Levný autopilot prvního hackera iPhonu je mrtvý, nesnese se s úřady

Americká NHTSA překvapivě aktivně vystoupila proti systému Comma One. Od jeho autora požaduje záruky, system konkurenční Tesly ale toleruje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Levný autopilot prvního hackera iPhonu je mrtvý, nesnese se s úřady

1.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Levný autopilot prvního hackera iPhonu je mrtvý, nesnese se s úřady

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Americká NHTSA překvapivě aktivně vystoupila proti systému Comma One. Od jeho autora požaduje záruky, system konkurenční Tesly ale toleruje.

Na Autopilot Tesly se v poslední době snesla razantní kritika kvůli zavádějícímu názvu systému, který slibuje více, než ve skutečnosti dokáže. Přesto však tato technologie může být takto nabízena a prodávána a námitku proti němu za celou dobu jejího fungování nevznesla ani americká organizace NHTSA, která brojí zejména za bezpečnost na tamních silnicích. Jiným úřadům už Autopilot nevoní, zůstaňme ale dnes v USA.

Právě NHTSA tam překvapivě vytáhla do boje proti konkurenčnímu systému velmi podobného ražení. Organizace si vzala na paškál kit Comma One, za kterým stojí známý hacker George Hotz. Ten byl svého času dokonce v hledáčku Elona Muska, se šéfem Tesly si ovšem i přes nabízené miliony nesedl. Místo toho odstartoval společnost Comma.ai, která by měla Muskovi konkurovat systémem semi-autonomního řízení, který bude možné instalovat i do aut, která původně s ničím jako Autopilot prodána nebyla.

Řešení, jehož součástí je pár videokamer a senzorů LIDAR, nemělo stát ani 1 000 dolarů, tedy necelých 25 tisíc korun. Integrován by přitom měl být do základní řídicí jednotky každého vozu, byť pro začátek Hotz počítal pouze s Hondou, respektive Acurou ILX, jež je vybavena asistentem monitorujícím jízdu ve zvoleném pruhu a čelními radarem. Technologii pak nazýval „vylepšeným tempomatem“, nikoliv autopilotem.

Hotz hodlal systém nabídnout jako asistenční s tím, že za jízdu bude dál odpovídat řidič. Tedy to samé, co Tesla už prodává roky. NHTSA přesto odmítla udělit systému certifikaci umožňující jeho komercializaci a po Hotzovi požaduje dodání dodatečných informací. Ve hře je instalační proces, detailní vysvětlení funkčnosti celého systému, kopie uživatelské příručky či popis integrace semi-autonomního řízení Comma One do hostitelského vozu. Tyto materiály má přitom hacker dodat do 10. listopadu, jinak mu hrozí pokuta 21 000 USD (518 000 Kč) za den.

Důvodem těchto obstrukcí má být bezpečnost. Tedy alespoň tou se americká organizace zastřešuje v dopise, který Hotzovi zaslala. V něm přitom zmiňuje: „Je nedostatečné pouze tvrdit, jak vy činíte, že váš produkt nesnižuje odpovědnost řidiče za jeho činy při řízení. Nejspíše jste si sám velmi dobře vědom, že je zde velká pravděpodobnost, že někteří řidiči budou váš produkt užívat nad rámec jeho zamýšlených možností.“

„Také nás znepokojuje, jakým způsobem bude váš produkt propojen s již existujícími bezpečnostními systémy. Instalací vašeho výrobku totiž může dojít k ovlivnění výkonu vozu či jeho bezpečnostních systémů,“ píše se v dopise. Zrovna tuto pasáž a s ní související požadavek na dodatečné dokumenty lze pochopit, daná integrace by nás ostatně zajímala taktéž.

Je ale překvapivé, že NHTSA mluví o riziku, jež je spojeno se zneužíváním daného systému. Pokud by totiž organizace skutečně tak lpěla na potlačení veškerého nebezpečí, z fleku by zakázala Muskův Autopilot, jenž není ničím jiným než systémem Comma One v bledě modrém. Rozdíl je pouze v tom, že zastřešován je automobilkou, nikoliv neznámou společností.

Tesla navíc za svou technologii nepřebrala žádnou zodpovědnost, místo toho se jí snaží zbavit poukázáním na testovací fázi Beta a povinnost mít ruce na volantu. Přesto může Autopilot prodávat, a to dokonce pod velmi zavádějícím názvem. Holz však má smůlu. Namísto podvolení se úřadům tak raději celý projekt stopl, neboť se prý nehodlá „dohadovat“ s regulátory a právníky.

To lze chápat, zvláště, když NHTSA hrozí takovým trestem za pouhou pozdní reakci. Její aktivita se jisté dá chápat, Comma One je poněkud obestřena tajemstvím a rozhodně by neškodilo nahlédnout za oponu. Jen nám vrtá hlavou, kde se bere tolik aktivity v momentě, kdy ji chladnou nechává na papíře stejné a ještě ambiciózněji pojmenované řešení konkurenční Tesly...


Levný autopilot prvního hackera iPhonu je mrtvý, nesnese se s úřady - 1 - George Hotz prvni foto 01Levný autopilot prvního hackera iPhonu je mrtvý, nesnese se s úřady - 2 - George Hotz prvni foto 02
George Hotz zatím hodlal svým systémem osadit modely Hondy a Acury, na kterých byla technologie vyvíjena. Kvůli NHTSA se tak ovšem nestane

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.