Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně

Zájem o malajsijskou automobilku i její britskou pobočku měly vyjádřit PSA, Renault a Suzuki. Zda ale k akvizici dojde, není zatím jisté.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně

26.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zájem o malajsijskou automobilku i její britskou pobočku měly vyjádřit PSA, Renault a Suzuki. Zda ale k akvizici dojde, není zatím jisté.

Malajsijská automobilka Proton byla založena v roce 1983, přičemž zpočátku její hlavní program spočíval v částečném překarosování a přeznačkování vozů Mitsubishi. Teprve s příchodem nového milénia odstartovala výroba vlastních modelů, nicméně ty po komerční stránce příliš úspěšné nebyly. A tak zatímco v roce 1993 patřil Protonu v Malajsii čtyřiasedmdesátiprocentní podíl na trhu, momentálně se pohybuje někde okolo 15 %.

Při tomto pádu je vcelku překvapivé, že Proton čas od času získal pod svá křídla i jiného výrobce. Od roku 1996 je tak jeho součástí britská automobilka Lotus, o osm let později Malajsijci získali do svého vlastnictví i italského producenta motocyklů MV Augusta. Již za rok ovšem tuto společnost prodali, přičemž nový majitel se zavázal převzít zejména velké závazky, které MV Agusta „nasekala” i přičiněním Protonu.

Dobře na tom ovšem malajsijská automobilka není ani letos. Přestože tamní vláda do firmy v dubnu vrazila finanční pomoc ve výši 1,5 miliardy ringgitů (cca 8,73 mld. Kč), topí se v problémech. Vláda přitom konstatovala, že Proton bez pomoci zahraničních značek nemá zrovna valnou budoucnost. Toho si je evidentně vědoma i samotná automobilka, která měla na počátku roku oslovit takřka 20 výrobců z celého světa s žádostí o spolupráci.

Na dané „volání o pomoc“ odpověděl především francouzský koncern PSA, jehož mluvčí probíhající jednání potvrdil. Nespecifikoval ovšem již žádné podrobnosti, pročež není jisté, zda se jedná o kompletní převzetí celé značky či jen odkup určitého podílu. Mimo to svůj zájem měly vyjádřit také Renault a Suzuki, v jejich případě ale již oficiální potvrzení chybí. Detailně se ostatně nevyjádřil ani Proton.

Je přitom otázkou, zda by se taková transakce týkala také Lotusu nebo by jeho prodej byl řešen zvlášť. V prvním případě, kdyby firmu převzalo právě PSA, lze zmínit, že automobilový svět je skutečně malý. Aktuálním šéfem britské automobilky je totiž Jean-Marc Gales, někdejší šéf Citroënu a bývalý člen nejužšího vedení francouzského koncernu. Nyní by se tak de facto vrátil „domů“.

Lotus ale nejspíše nebude hlavním předmětem zájmu potenciálních partnerů. Místo toho se jedná spíše o dvě strategicky umístěné malajsijské továrny, které momentálně ani zdaleka nejedou na plnou kapacitu. Ta činí 400 tisíc kusů ročně, loni však Lotus prodal jen 102 000 aut. Jeho montážní linky tak mají dostatek prostoru na výrobu vozů ostatních automobilek a pochopitelně i nevyužitý potenciál na domácím trhu.

Na spekulace je ale nyní ještě dostatek času, pročež jen dodáme, že momentální snahy nejsou prvními, jenž mají za úkol oslovení zahraničních partnerů. V minulosti Proton oslovil již i koncerny VW Group a General Motors, nicméně jednání selhalo poté, co malajsijská vláda odmítla prodej kontrolního balíku. Čím hůře na tom ale Proton, tím pravděpodobnější bude, že si malajsijská vláda nebude klást žádné zvláštní podmínky.


Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 1 - Proton Suprima S 01Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 2 - Proton Suprima S 02Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 3 - Proton Suprima S 03Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 4 - Proton Suprima S 04Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 5 - Proton Suprima S 05Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 6 - Proton Suprima S 06Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 7 - Proton Suprima S 07Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 8 - Proton Suprima S 08Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 9 - Proton Suprima S 09Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 10 - Proton Suprima S 10Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 11 - Proton Suprima S 11Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 12 - Proton Suprima S 12Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 13 - Proton Suprima S 13Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 14 - Proton Suprima S 14Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 15 - Proton Suprima S 15Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 16 - Proton Suprima S 16Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 17 - Proton Suprima S 17Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 18 - Proton Suprima S 18Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 19 - Proton Suprima S 19
Proton se momentálně chlubí třeba hatchbackem Suprima S...

Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 20 - Proton Iriz 01Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 21 - Proton Iriz 02Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 22 - Proton Iriz 03Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 23 - Proton Iriz 04Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 24 - Proton Iriz 05Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 25 - Proton Iriz 06Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 26 - Proton Iriz 07Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 27 - Proton Iriz 08Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 28 - Proton Iriz 09Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 29 - Proton Iriz 10Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 30 - Proton Iriz 11Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 31 - Proton Iriz 12Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 32 - Proton Iriz 13Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 33 - Proton Iriz 14Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 34 - Proton Iriz 15Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 35 - Proton Iriz 16Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 36 - Proton Iriz 17Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 37 - Proton Iriz 18Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 38 - Proton Iriz 19Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 39 - Proton Iriz 20Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 40 - Proton Iriz 21Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 41 - Proton Iriz 22Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 42 - Proton Iriz 23Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 43 - Proton Iriz 24Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně - 44 - Proton Iriz 25
...či modelem Iriz, jehož prodeje ale rozhodně nejsou enormní

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.