Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně
26.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zájem o malajsijskou automobilku i její britskou pobočku měly vyjádřit PSA, Renault a Suzuki. Zda ale k akvizici dojde, není zatím jisté.
Malajsijská automobilka Proton byla založena v roce 1983, přičemž zpočátku její hlavní program spočíval v částečném překarosování a přeznačkování vozů Mitsubishi. Teprve s příchodem nového milénia odstartovala výroba vlastních modelů, nicméně ty po komerční stránce příliš úspěšné nebyly. A tak zatímco v roce 1993 patřil Protonu v Malajsii čtyřiasedmdesátiprocentní podíl na trhu, momentálně se pohybuje někde okolo 15 %.
Při tomto pádu je vcelku překvapivé, že Proton čas od času získal pod svá křídla i jiného výrobce. Od roku 1996 je tak jeho součástí britská automobilka Lotus, o osm let později Malajsijci získali do svého vlastnictví i italského producenta motocyklů MV Augusta. Již za rok ovšem tuto společnost prodali, přičemž nový majitel se zavázal převzít zejména velké závazky, které MV Agusta „nasekala” i přičiněním Protonu.
Dobře na tom ovšem malajsijská automobilka není ani letos. Přestože tamní vláda do firmy v dubnu vrazila finanční pomoc ve výši 1,5 miliardy ringgitů (cca 8,73 mld. Kč), topí se v problémech. Vláda přitom konstatovala, že Proton bez pomoci zahraničních značek nemá zrovna valnou budoucnost. Toho si je evidentně vědoma i samotná automobilka, která měla na počátku roku oslovit takřka 20 výrobců z celého světa s žádostí o spolupráci.
Na dané „volání o pomoc“ odpověděl především francouzský koncern PSA, jehož mluvčí probíhající jednání potvrdil. Nespecifikoval ovšem již žádné podrobnosti, pročež není jisté, zda se jedná o kompletní převzetí celé značky či jen odkup určitého podílu. Mimo to svůj zájem měly vyjádřit také Renault a Suzuki, v jejich případě ale již oficiální potvrzení chybí. Detailně se ostatně nevyjádřil ani Proton.
Je přitom otázkou, zda by se taková transakce týkala také Lotusu nebo by jeho prodej byl řešen zvlášť. V prvním případě, kdyby firmu převzalo právě PSA, lze zmínit, že automobilový svět je skutečně malý. Aktuálním šéfem britské automobilky je totiž Jean-Marc Gales, někdejší šéf Citroënu a bývalý člen nejužšího vedení francouzského koncernu. Nyní by se tak de facto vrátil „domů“.
Lotus ale nejspíše nebude hlavním předmětem zájmu potenciálních partnerů. Místo toho se jedná spíše o dvě strategicky umístěné malajsijské továrny, které momentálně ani zdaleka nejedou na plnou kapacitu. Ta činí 400 tisíc kusů ročně, loni však Lotus prodal jen 102 000 aut. Jeho montážní linky tak mají dostatek prostoru na výrobu vozů ostatních automobilek a pochopitelně i nevyužitý potenciál na domácím trhu.
Na spekulace je ale nyní ještě dostatek času, pročež jen dodáme, že momentální snahy nejsou prvními, jenž mají za úkol oslovení zahraničních partnerů. V minulosti Proton oslovil již i koncerny VW Group a General Motors, nicméně jednání selhalo poté, co malajsijská vláda odmítla prodej kontrolního balíku. Čím hůře na tom ale Proton, tím pravděpodobnější bude, že si malajsijská vláda nebude klást žádné zvláštní podmínky.
Proton se momentálně chlubí třeba hatchbackem Suprima S...
...či modelem Iriz, jehož prodeje ale rozhodně nejsou enormní
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda