Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Majitel Tesly Model 3 odhalil její skutečnou spotřebu a tím i další potíž elektromobilů
1.1.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Že auto nejezdí se spotřebou, kterou výrobce udává, opravdu nepřekvapí, tady jde ale o něco jiného - enormní vliv venkovní teploty na ní.
Včera jsme vás seznámili s patáliemi jednoho z prvních majitelů Tesly Model 3, který u ní během pouhých pár dnů a jednotek tisíc ujetých kilometrů zaznamenal spoustu problémů s technikou, kvalitou i softwarovými funkcemi.
Na jednu stranu je třeba říci, že to pro americkou automobilku není dobrá zpráva, neboť naznačuje, že zvěsti o nekvalitě Modelu 3 nebyly vybájené. Na tu druhou je ale třeba dodat, že šlo vesměs o drobné nedostatky, které mohou být odstraněny na dálku a nebo nejsou kritické pro provozuschopnost vozu. Ten nakonec ujel pár dnů po koupi přes 8 000 kilometrů napříč Spojenými státy, což rozhodně není malý výkon.
Dnes ale zaznamenané potíže necháme být a zaměříme se na jiné poznatky zjevně nadšeného, nikoli však nekritického majitele. Ten během oněch pár dnů projel USA opravdu křížem krážem, což vzhledem k velikosti této země znamená, že s autem rychle zažil prakticky všechna roční období. Zatímco v New Yorku v současnosti teploty padají až pod -15°C a o sníh není nouze, v Los Angeles je dost přes 20°C a skoro jasná obloha. A protože se dotyčný rozhodl podělit opravdu o maximum zkušeností s Modelem 3, zveřejnil také, jak se při jinak stejné jízdě mění efektivita elektrického pohonu jeho nového auta.
Byl tím překvapen, protože i když dosud jezdil Modelem S, tolik rozličných podmínkách s ním zatím nepoznal. Dá se jistě očekávat, že spotřeba energie se bude lišit podle toho, jestli v kalifornských třicítkách žhavíte klimatizaci, v houstonských patnácti nad nulou v podstatě nepotřebujete ventilaci a nebo na východním pobřeží musíte topit jako o život, abyste nezmrzli. Jenže rozdíly ve spotřebě vozu jsou opravdu velké, až to překvapilo i nás.
Níže najdete data z palubního systému Tesly, jak je zaznamenal You You Xue. Ta hovoří o spotřebovaných kilowatthodinách elektřiny (přepočetli jsme je na 100 km) při různých teplotních rozmezích pod nulou i nad nulou. A protože v kilowatthodinách na 1 či 100 km se (zatím?) málokdo orientuje, přidali jsme k nim i přibližný ekvivalent spotřeby benzinového auta po zohlednění rozdílné efektivity spalovacího a elektrického motoru. To jen abyste si dokázali představit, jak by se musela lišit spotřeba vašeho konvenčního auta, pokud by byla na teplotě stejně závislá.
Zaznamenaná spotřeba Tesly Model 3 v závislosti na venkovní teplotě
(teplotní rozmezí - udávaná efektivita vozem - spotřeba v kWh na 100 km - ekvivalent v litrech benzinu na 100 km)
-10° až 0°C - 64,6 % - 21,127 kWh - 8,2 l/100 km
0° až 10°C - 76,6 % - 17,803 kWh - 6,92 l/100 km
10° až 20°C - 82,9 % - 16,453 kWh - 6,42 l/100 km
20° až 30°C - 89,2 % - 15,278 kWh - 5,92 l/100 km
Jak můžete sami vidět, rozdíly ve spotřebě jsou vzhledem k chybějícím opravdovým extrémům (nejen v USA může být i pod -10°C nebo nad 30°C) ohromné. Tesla Model 3 zjevně ideálně funguje v teplotách mezi 20° a 30°C, kde se její efektivita blíží 90 %, s klesající teplotou ale rychle klesá a spotřeba stoupá. Už mezi 0 a -10°C je spotřeba skoro o 40 procent vyšší. A to je něco, co ze světa aut se spalovacími motory rozhodně neznáme, ne jakou rozdíl způsobený pouze odlišnou teplotou.
Je to zajímavé přiblížení toho, jak fungují elektrická auta a že zejména v chladnějších podmínkách nejsou zdaleka tak efektivní, jak se říká. Někteří čtenáři jistě řeknou, že objevujeme Ameriku, ale jedna věc je obecné konstatování, že to tak je a jiná věc je vidět konkrétní data totožného auta řízeného totožným řidičem totožným způsobem v diametrálně rozdílných podmínkách.
Něco takového jsme dosud neviděli a popírá to i tvrzení Tesly, která oficiálně říká, že „ve velmi teplém a nebo chladném počasí s typickým použitím klimatizace se můžete setkat se snížením dojezdu o 10 až 15 procent”. Tady jsme rázem u 40 procent a ve výsledku sotva 300kilometrového dojezdu při - dodejme - stále velmi klidné jízdě.
Čím to je? Jednak jistě intenzivnějším použitím topení, tím zásadním ale zřejmě budou dopady na fungování akumulátorů, které si vysokými ani nízkými teplotami tradičně nerozumí. Proto je také Tesla do budoucna plánuje v zimě ohřívat, stejně jako dnes v horku chladí. Máte-li více zkušeností, doplňte prosím nás i majitele Tesly Model 3 v diskuzi...
Majitel jedné z prvních Tesel Model 3 mimo automobilku se podělil i o informace o spotřebě vozu při toulkách USA. Vliv teploty na ní je ohromný
Zdroj: Tesla Model 3 Road Trip@Facebook
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před hodinou - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 2 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 4 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 5 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch