Majitelům Toyot a Subaru totálně selhávají motory po opravě, která je měla zachránit

Výměna problematických pružin měla majitelům ušetřit trápení se zadřeným motorem, stal se ale pravý opak. Po „opravě” motorů dochází k jejich totálnímu selhání.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Majitelům Toyot a Subaru totálně selhávají motory po opravě, která je měla zachránit

13.3.2019 | Petr Prokopec

Výměna problematických pružin měla majitelům ušetřit trápení se zadřeným motorem, stal se ale pravý opak. Po „opravě” motorů dochází k jejich totálnímu selhání.

Ve světě aut nejsou svolávací akce ničím neobvyklým, jakkoliv jistě každý výrobce kontroluje kvalitu svých produktů, seč může. Vozy jsou ovšem sestavovány z rozličných komponentů, o jejichž vznik se obvykle postaraly externí firmy. I ty mají své kontrolní procesy, v celém komplikovaném řetězci se ale jen výjimečně stane, že by všechno dokonale zapadlo do sebe, a tak dříve nebo později nějaký problém obvykle vyplave na povrch.

Jeden z nich se nyní týká dvojčat resp. trojčat od Subaru a Toyoty, která byla či jsou prodávána pod jmény Subaru BR-Z, Toyota GT 86 a Scion FR-S. A neprobíhá úplně standardně. Běžně svolávací akce probíhají tak, že se objeví problém, na který automobilky zareagují tak, že dotyčná auta stáhnou do servisů a většinou bezplatně opraví. U dvojice „Toyobaru” ale vše dopadlo trochu jinak. Subaru a Toyota již v roce 2013 zjistily, že pružiny ventilů jsou špatně navržené a mohou snadno prasknout, což by vedlo až k zadření motoru. Proto se už v květnu dotyčného roku objevil nově navržený komponent, který disponoval nižší tolerancí, a byl tak odolnější.

Jakkoliv se ale o problému zjevně ví již několik let, Subaru a Toyota teprve loni v listopadu povolaly vozy do servisů. V případě BRZ se jedná o zhruba 9 500 exemplářů, u FR-S jde o přibližně 25 300 aut. Každý vůz by přitom dle výrobce měl pobýt v servisech zhruba 12 hodin, přece jen nejde o jednoduchý zákrok. S ohledem na koncepci motoru s protiběžnými písty (ano, je to onen boxer neboli plochý čtyřválec) je třeba pohonnou jednotku vymontovat z auta.

Mohlo by se zdát, že zde bude náš příběh končit, ve skutečnosti ale právě v servisech s onou svolávací akcí naopak začíná. Stále více majitelů si začíná stěžovat na špatně provedenou opravu, jež nakonec vedla k volání odtahovky a opětovné návštěvě servisu s ještě větším problémem. „Opravené” motory totiž začínají stávkovat a mnohé „odejdou“ úplně. Děje se tak vlastně přesně to, co mohly špatně navržené pružiny ventilů způsobit, paradoxně ale až poté, co došlo na jejich výměnu a závada tím měla být odstraněna.

Danou situaci nejlépe popsal Chris Tsui, který si v roce 2016 koupil jeden takový vůz z počátku roku 2013. Šlo tedy o to provedení, jež bylo osazeno vadným komponentem. Chris ovšem nevyrazil do servisu ihned po obdržení povolávacího dopisu, v mezičase ještě zamířil na internet. A zde objevil řadu stížností na probíhající svolávací akci. Servisu se tedy dotázal, zda na jeho voze bude pracovat jen Toyotou vycvičený mechanik, což mu bylo potvrzeno.

Chrisův vůz tedy na dva dny zamířil do servisu, ze kterého se vrátil s novými „vnitřnostmi“. Ty však vydržely pouze dva týdny, poté se z motorového prostoru začalo ozývat metalické klepání, jež nabíralo na intenzitě a následně agregát vydechl úplně, přičemž odmítal znovu nastartovat. Následovala tak nová návštěva servisu, který posléze uvedl, že došlo k poškození klikové hřídele i stěn válců, na obojím se totiž objevily vroubky. Odešla pak i ložiska a ojnice.

Jak jsme přitom zmínili již výše, tato záležitost není ojedinělá, počet stížností momentálně narostl již na čtyřiadvacet, přičemž ve třech případech jsou problémy spojené se Subaru BRZ, ve zbytku jde o vozy Toyoty. A právě zde by možná mohl být zakopán pes. Dealeři Toyoty nemají zrovna velké zkušenosti s motory Subaru, a jakkoliv sice tvrdí, že došlo k proškolení techniků, FR-S a GT 86 pro ně nejsou denním chlebem. A proto mohou snadněji chybovat.

Tato nezkušenost by přitom mohla být zdrojem problému, neboť plochý motor vyžaduje důsledné odstranění těsnícího tmelu. Po rozebrání je tedy třeba důkladná inspekce, neboť zbytky těsnění by mohly zapadnout do válců, mezi zmiňované pružinky či do jakékoliv skulinky. Pokud by se tak ovšem nestalo a vše by navíc okořenilo ještě nesprávné množství nového tmelu, vše by vyústilo zejména v destrukci stěn válců.

Jelikož přesně to ukazují i snímky oprávněně rozhořčených majitelů, zdá se, že problém je opravdu v práci mechaniků. Stížností na každý pád přibývá, zda některé sepsali i čeští majitelé, zatím nevíme, ale snažíme se to zjistit.


Majitelům Toyot a Subaru totálně selhávají motory po opravě, která je měla zachránit - 1 - Subaru BRZ a Scion FR-S 2013 problemy 01Majitelům Toyot a Subaru totálně selhávají motory po opravě, která je měla zachránit - 2 - Subaru BRZ a Scion FR-S 2013 problemy 02Majitelům Toyot a Subaru totálně selhávají motory po opravě, která je měla zachránit - 3 - Subaru BRZ a Scion FR-S 2013 problemy 03Majitelům Toyot a Subaru totálně selhávají motory po opravě, která je měla zachránit - 4 - Subaru BRZ a Scion FR-S 2013 problemy 04Majitelům Toyot a Subaru totálně selhávají motory po opravě, která je měla zachránit - 5 - Subaru BRZ a Scion FR-S 2013 problemy 05Majitelům Toyot a Subaru totálně selhávají motory po opravě, která je měla zachránit - 6 - Subaru BRZ a Scion FR-S 2013 problemy 06Majitelům Toyot a Subaru totálně selhávají motory po opravě, která je měla zachránit - 7 - Subaru BRZ a Scion FR-S 2013 problemy 07
Ploché motory používané pod kapotou Toyoty GT 86, Subaru BRZ a Scionu FR-S začínají odcházet, přesný důvod je zatím nejasný

Zdroj: The Drive

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama