Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Manažer BMW řekl, proč automobilka brzdí s elektromobily, má to hlavu i patu
21.10.2019 | Petr Prokopec
Mnichov jako by v posledních letech s elektromobily nevěděl kudy kam. Někteří manžeři je tlačí vpřed, jiní brzdí. Stephan Neugebauer nyní řekl, proč je přístup firmy v tuto chvíli poněkud vlažný.
BMW bylo jednou z prvních automobilek, které naskočily do elektrického vlaku, ostatně s vývojem elektromobilů odstartovalo již v roce 2004. Pro ilustraci, v té době Elon Musk teprve nakupoval první akcie Tesly. Nicméně mnichovská značka se poměrně překvapivě rozhodla, že hned na první zastávce vystoupí, neboť zjistila, že lidé mají o elektrická auta pramalý zájem a obrovské investice do nich jsou nenávratné.
Z elektrického pionýra se tak rázem stala spíše brzda vývoje, která dodnes udržuje v nabídce jedny a tytéž modely z řady „i” bez záměru nahradit je dalšími generacemi. A dodnes vlastně nevíme, o co BMW v obecné rovině usiluje - z vrcholného managementu je cítit nesourodost, kdy stejný tábor jako by v jednu chvíli velel „hot“ a v jinou zase „čehý“. Situaci se pokusil vysvětlil globální šéf pro výzkum Stephan Neugebauer a zdá se, že rozum vedení firmy úplně neopustil.
Neugebauer uvádí, že vývoj elektromobilů se dostal za relativně krátkou dobu hodně daleko a mohutné investice do další evoluce samotných nepřináší kýžený efekt. Podle něj není v tuto chvíli možné s elektromobily výrazně uspět, neboť rozvoj infrastruktury je daleko za vývojem automobilů. S tím BMW mnoho nenadělá a volá po větším zapojení EU, která na elektromobilitu tak tlačí, nebo energetických společností.
„Nikdo si nekoupí elektromobil, pokud jej nebude moci nabíjet blízko své práce nebo domova. Tak jednoduché to je. Už se nemusíme dále soustředit především na vývoj vozů jako takových, jak tomu bylo v minulých letech. Nyní bychom se měli zaměřit na spolupráci s ostatními, tedy s energetickými firmami a obcemi,“ uvedl Neugebauer před pár dny. A protože vývoj na tomto poli je vlažný, je takový i přístup BMW - bez infrastruktury tlak na rozvoj elektrické mobility nemá podle Neugebauera smysl.
Šéf výzkumu BMW proto zároveň naznačil, jak by taková kooperace měla vypadat. Města a obce mají poskytnout plochu na vybudování dobíjecích stanic, zatímco energetické firmy by zapracovaly na zvýšení rychlosti dobíjení. Mimo to je dle něj zapotřebí systém co nejvíce zjednodušit. Vize je tedy taková, že celá operace bude jednoduchá jako u mobilů, kdy jednoduše přijdete ke kabelu, zastrčíte jej do zásuvky a již vám naskakují kilometry. Dojezd současných elektromobilů je tak problematickým aspektem, že jiné řešení podle Neugebauera není schůdné, alespoň ne z hlediska masového rozšíření.
Účet za něco takového rozhodně nebude malý, zaplatit by jej ale podle Neugebauera měla Evropská unie, která po výrobcích elektromobily požaduje kvůli svým závazkům vyplývajícím z Pařížské klimatické dohody. Automobilky kvůli nim musí vrážet miliardy do vývoje, který lze aktuálně brát jako nenávratnou investici. Bez oné infrastruktury si totiž lidé i přes často až masivní dotace elektromobily hromadně stále kupovat nebudou.
Je to samozřejmě jen jeden názor z mnoha, přístup BMW ale vysvětluje a jistou racionalitu nepostrádá. A že šéf výzkumu zůstává nohama na zemi, dokazují i jeho další slova. Z nich je zjevné, že elektromobily i v příštích pár letech zůstanou především městskou záležitostí. To ovšem znamená, že delší přesuny budou opětovně padat na bedra spalovacích motorů, jimž by neměla být podporou jen elektrická ústrojí, ale také syntetická paliva. Ani ta ale zatím nejsou na programu dne.
Šéf globálního výzkumu BMW Stephan Neugebauer říká, že bez infrastruktury dovolující používat elektrická auta jako mobily není jejich rozšíření reálné, proto do nich firma investuje méně než dříve
To ale nepůjde bez zapojení EU, která by infrastrukturu měla zafinancovat. Bez toho stěží splní závazky vyplývající z Pařížské klimatické dohody
Zdroj: Innovation Origins
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 2 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 3 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 5 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 6 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva