Manažer BMW řekl, proč automobilka brzdí s elektromobily, má to hlavu i patu

Mnichov jako by v posledních letech s elektromobily nevěděl kudy kam. Někteří manžeři je tlačí vpřed, jiní brzdí. Stephan Neugebauer nyní řekl, proč je přístup firmy v tuto chvíli poněkud vlažný.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Manažer BMW řekl, proč automobilka brzdí s elektromobily, má to hlavu i patu

21.10.2019 | Petr Prokopec

Manažer BMW řekl, proč automobilka brzdí s elektromobily, má to hlavu i patu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mnichov jako by v posledních letech s elektromobily nevěděl kudy kam. Někteří manžeři je tlačí vpřed, jiní brzdí. Stephan Neugebauer nyní řekl, proč je přístup firmy v tuto chvíli poněkud vlažný.


BMW bylo jednou z prvních automobilek, které naskočily do elektrického vlaku, ostatně s vývojem elektromobilů odstartovalo již v roce 2004. Pro ilustraci, v té době Elon Musk teprve nakupoval první akcie Tesly. Nicméně mnichovská značka se poměrně překvapivě rozhodla, že hned na první zastávce vystoupí, neboť zjistila, že lidé mají o elektrická auta pramalý zájem a obrovské investice do nich jsou nenávratné.

Z elektrického pionýra se tak rázem stala spíše brzda vývoje, která dodnes udržuje v nabídce jedny a tytéž modely z řady „i” bez záměru nahradit je dalšími generacemi. A dodnes vlastně nevíme, o co BMW v obecné rovině usiluje - z vrcholného managementu je cítit nesourodost, kdy stejný tábor jako by v jednu chvíli velel „hot“ a v jinou zase „čehý“. Situaci se pokusil vysvětlil globální šéf pro výzkum Stephan Neugebauer a zdá se, že rozum vedení firmy úplně neopustil.

Neugebauer uvádí, že vývoj elektromobilů se dostal za relativně krátkou dobu hodně daleko a mohutné investice do další evoluce samotných nepřináší kýžený efekt. Podle něj není v tuto chvíli možné s elektromobily výrazně uspět, neboť rozvoj infrastruktury je daleko za vývojem automobilů. S tím BMW mnoho nenadělá a volá po větším zapojení EU, která na elektromobilitu tak tlačí, nebo energetických společností.

„Nikdo si nekoupí elektromobil, pokud jej nebude moci nabíjet blízko své práce nebo domova. Tak jednoduché to je. Už se nemusíme dále soustředit především na vývoj vozů jako takových, jak tomu bylo v minulých letech. Nyní bychom se měli zaměřit na spolupráci s ostatními, tedy s energetickými firmami a obcemi,“ uvedl Neugebauer před pár dny. A protože vývoj na tomto poli je vlažný, je takový i přístup BMW - bez infrastruktury tlak na rozvoj elektrické mobility nemá podle Neugebauera smysl.

Šéf výzkumu BMW proto zároveň naznačil, jak by taková kooperace měla vypadat. Města a obce mají poskytnout plochu na vybudování dobíjecích stanic, zatímco energetické firmy by zapracovaly na zvýšení rychlosti dobíjení. Mimo to je dle něj zapotřebí systém co nejvíce zjednodušit. Vize je tedy taková, že celá operace bude jednoduchá jako u mobilů, kdy jednoduše přijdete ke kabelu, zastrčíte jej do zásuvky a již vám naskakují kilometry. Dojezd současných elektromobilů je tak problematickým aspektem, že jiné řešení podle Neugebauera není schůdné, alespoň ne z hlediska masového rozšíření.

Účet za něco takového rozhodně nebude malý, zaplatit by jej ale podle Neugebauera měla Evropská unie, která po výrobcích elektromobily požaduje kvůli svým závazkům vyplývajícím z Pařížské klimatické dohody. Automobilky kvůli nim musí vrážet miliardy do vývoje, který lze aktuálně brát jako nenávratnou investici. Bez oné infrastruktury si totiž lidé i přes často až masivní dotace elektromobily hromadně stále kupovat nebudou.

Je to samozřejmě jen jeden názor z mnoha, přístup BMW ale vysvětluje a jistou racionalitu nepostrádá. A že šéf výzkumu zůstává nohama na zemi, dokazují i jeho další slova. Z nich je zjevné, že elektromobily i v příštích pár letech zůstanou především městskou záležitostí. To ovšem znamená, že delší přesuny budou opětovně padat na bedra spalovacích motorů, jimž by neměla být podporou jen elektrická ústrojí, ale také syntetická paliva. Ani ta ale zatím nejsou na programu dne.


Manažer BMW řekl, proč automobilka brzdí s elektromobily, má to hlavu i patu - 1 - BMW Stephan Neugebauer 01Manažer BMW řekl, proč automobilka brzdí s elektromobily, má to hlavu i patu - 2 - BMW Stephan Neugebauer 02
Šéf globálního výzkumu BMW Stephan Neugebauer říká, že bez infrastruktury dovolující používat elektrická auta jako mobily není jejich rozšíření reálné, proto do nich firma investuje méně než dříve

Manažer BMW řekl, proč automobilka brzdí s elektromobily, má to hlavu i patu - 3 - BMW i3 a i3s 2018 oficialni sada 132Manažer BMW řekl, proč automobilka brzdí s elektromobily, má to hlavu i patu - 4 - BMW i3 a i3s 2018 oficialni sada 133Manažer BMW řekl, proč automobilka brzdí s elektromobily, má to hlavu i patu - 5 - BMW i3 a i3s 2018 oficialni sada 134Manažer BMW řekl, proč automobilka brzdí s elektromobily, má to hlavu i patu - 6 - BMW i3 a i3s 2018 oficialni sada 135Manažer BMW řekl, proč automobilka brzdí s elektromobily, má to hlavu i patu - 7 - BMW i3 a i3s 2018 oficialni sada 136Manažer BMW řekl, proč automobilka brzdí s elektromobily, má to hlavu i patu - 8 - BMW i3 a i3s 2018 oficialni sada 137Manažer BMW řekl, proč automobilka brzdí s elektromobily, má to hlavu i patu - 9 - BMW i3 a i3s 2018 oficialni sada 138Manažer BMW řekl, proč automobilka brzdí s elektromobily, má to hlavu i patu - 10 - BMW i3 a i3s 2018 oficialni sada 139Manažer BMW řekl, proč automobilka brzdí s elektromobily, má to hlavu i patu - 11 - BMW i3 a i3s 2018 oficialni sada 140Manažer BMW řekl, proč automobilka brzdí s elektromobily, má to hlavu i patu - 12 - BMW i3 a i3s 2018 oficialni sada 141Manažer BMW řekl, proč automobilka brzdí s elektromobily, má to hlavu i patu - 13 - BMW i3 a i3s 2018 oficialni sada 142Manažer BMW řekl, proč automobilka brzdí s elektromobily, má to hlavu i patu - 14 - BMW i3 a i3s 2018 oficialni sada 143
To ale nepůjde bez zapojení EU, která by infrastrukturu měla zafinancovat. Bez toho stěží splní závazky vyplývající z Pařížské klimatické dohody

Zdroj: Innovation Origins

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.